Rozwój pojazdów xEV to świetlana przyszłość akumulatorów 12V
Exide Technologies wskazuje na zmieniającą się rolę akumulatora 12V, który będzie kluczowy w elektromobilnej przyszłości. Stale rośnie liczba różnych typów pojazdów zelektryfikowanych (xEV), między innymi dlatego, że rządy i społeczeństwa dążą do zrównoważonego rozwoju i zerowej emisji netto. Te procesy powodują, że zmienia się również rola akumulatora 12V – z tradycyjnej (SLI), czy dotyczącej tylko funkcji Start-Stop, ewoluuje do nowych rozwiązań. Niezawodny akumulator kwasowo-ołowiowy 12V pozostaje istotnym elementem elektryfikacji pojazdów.
- Rola 12V akumulatorów kwasowo-ołowiowych zmienia się, jednak w przyszłości pozostaną istotną częścią rynku motoryzacyjnego.
- Exide to pierwszy wybór 70% europejskich marek samochodów – akumulatory AGM i EFB są idealnymi źródłami zasilania pojazdów hybrydowych i elektrycznych.
- Exide oferuje narzędzia i wiedzę ekspercką – wspiera warsztaty obsługujące pojazdy xEV.
12V akumulator wspomagający – kluczowe źródło energii w pojazdach hybrydowych i elektrycznych
W pojazdach xEV za napęd odpowiedzialny jest układ wysokiego napięcia (300-800V). To on napędza silnik elektryczny i wprawia koła w ruch. Drugim układem jest układ niskiego napięcia, którego źródłem zasilania jest akumulator 12V. Dzięki niemu działają systemy pojazdu, które zapewniają istotne funkcje wspomagające, takie jak:
- zasilanie podtrzymujące – systemy alarmowe, centralny zamek w trakcie postoju;
- start i monitorowanie procesu ładowania;
- rozruch pojazdu poprzez aktywację przekaźnika bezpieczeństwa i podłączenie akumulatora wysokiego napięcia do sieci pokładowej i silnika elektrycznego;
- zasilanie rezerwowe i stabilizacja napięcia podczas jazdy, a także zasilanie wtórnych odbiorników elektrycznych, np. systemów informacyjno-rozrywkowych, adaptacyjnego tempomatu lub asystenta pasa ruchu;
- funkcje krytyczne dla bezpieczeństwa w przypadku awarii systemu, takie jak: wspomaganie kierownicy, ABS i wspomaganie hamulców, zamki w drzwiach, światła awaryjne oraz system e-call.
Producenci samochodów coraz częściej wdrażają zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS) i funkcje jazdy autonomicznej, więc rola akumulatorów wspomagających 12V staje się jeszcze bardziej istotna w kontekście zapewnienia niezawodności działania tych systemów i utrzymania bezpieczeństwa przez cały czas i w każdym pojeździe elektrycznym.
Zaufali nam czołowi producenci pojazdów – oferta Exide do pojazdów hybrydowych i elektrycznych
12V akumulatory kwasowo-ołowiowe są dostępne w różnych typach i technologiach, w szczególności wyróżniają się konstrukcje z absorpcyjną matą szklaną (AGM) lub EFB (Enhanced Flooded Battery). Exide to producent OEM i pierwszy wybór dla 70% europejskich marek samochodów. Według producenta asortyment AGM i EFB firmy Exide cieszy się zaufaniem na całym świecie. W rzeczywistości firma Exide jako pierwsza wprowadziła akumulatory AGM do pojazdów z systemem Start-Stop.
Akumulatory AGM mają na celu zapewnić wysoką żywotność i stabilną wydajność przez cały okres użytkowania. Zostały zaprojektowane i zbudowane tak, żeby wytrzymywać ciągłe rozładowywanie i ładowanie, co czyni je idealnymi akumulatorami nie tylko do zastosowań typu Start-Stop (mikrohybrydy), ale także w roli akumulatorów wspomagających (auxiliary) w pojazdach xEV.
Według producenta akumulatory Exide AGM charakteryzują się niezawodnym i solidnym procesem produkcji oraz konstrukcją, która minimalizuje ryzyko wystąpienia awarii. Szczególnie ważne jest zapewnienie nieprzerwanej obsługi i wspieranie funkcji bezpieczeństwa w pojazdach elektrycznych i pojazdach ze zautomatyzowanymi systemami bezpieczeństwa. Akumulatory AGM mają również na celu wykazanie właściwej reakcji na obciążenia wynikające z zastosowania systemów bezpieczeństwa o podwyższonych wymaganiach dotyczących napięcia, np. gdy muszą dostarczyć dodatkowej mocy w przypadku autonomicznego hamowania awaryjnego, sterowania typu steer by wire lub podczas manewrów unikowych.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
EFB to kolejne odpowiednie źródło zasilania systemów wspomagających w pojazdach xEV. Charakteryzują się wysoką akceptacją ładunku przez cały okres użytkowania, a także dużą trwałością cykliczną podczas pracy przy obniżonym stanie naładowania. Akumulatory EFB firmy Exide, podobnie jak AGM, oferują zoptymalizowany odzysk energii z hamowania regeneracyjnego, przyczyniając się do maksymalnej oszczędności paliwa i zmniejszenia emisji CO2.
Rozwój rynku – bezpieczna przyszłość akumulatorów 12V
Exide jest liderem w dziedzinie innowacji, zrównoważonego rozwoju, niezawodności i wydajności akumulatorów. Historia i doświadczenie firmy w zakresie oryginalnego wyposażenia (OE) obejmuje ponad sto lat. Wykorzystując swoją wiedzę na temat istniejącego parku samochodowego i dostępne dane (pochodzące z UE-27, Wielkiej Brytanii i Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu – EFTA), Exide jest w stanie stworzyć prognozy dotyczące przyszłości branży motoryzacyjnej:
- do 2028 r. 100% pojazdów będzie wymagało 12V źródła zasilania;
- 56% pojazdów parku samochodowego będzie wyposażonych w systemy Start-Stop do 2028 r.;
- do 2030 r. 25% parku pojazdów będą stanowiły hybrydy (PHEV, FHEV) lub pojazdy elektryczne (BEV).
Oczywiście prognozowane liczby mogą się zmieniać w miarę upływu czasu, ale Exide ma pewność, że trwały, niezawodny i nadający się do recyklingu 12V akumulator kwasowo-ołowiowy pozostanie na rynku.
To, co niezbędne – inteligentne narzędzia i usługi warsztatowe
Exide wierzy, że diagnostyka i konserwacja zapobiegawcza to dwa kluczowe obszary, na których powinny się skupić warsztaty, szczególnie że główną przyczyną awarii pojazdów hybrydowych i elektrycznych jest rozładowanie akumulatora 12V. Dlatego osoby serwisujące pojazd powinny sprawdzać stan akumulatora za każdym razem, gdy wjeżdża do warsztatu – korzystając z odpowiednieg i aplikacji, które umożliwiają przeprowadzenie prostej i szybkiej kontroli diagnostycznej.
Należy pamiętać, że w każdym pojeździe (nie tylko elektrycznym), w którym wymieniamy akumulator, nowy powinien być dobrany zgodnie technologicznie z tym z pierwszego wyposażenia. Wymiana akumulatora AGM na typ wykonany w innej technologii może prowadzić do przedwczesnej awarii. W przypadku EFB istnieje możliwość, że zostanie zamieniony na akumulator AGM. Korzystając z internetowej wyszukiwarki akumulatorów, mechanicy mogą dobrać odpowiedni akumulator, wprowadzając: numer rejestracyjny, numer VIN pojazdu, numer części, mogą też skorzystać z funkcji cross reference. Wyszukiwarka poinformuje użytkownika o lokalizacji akumulatora oraz o tym, czy po wymianie konieczna jest jego walidacja.
Exide zapewnia mechanikom rónież kompleksowe informacje, takie jak: instrukcje wymiany akumulatora krok po kroku, lokalizację akumulatora, szacowany czas pracy, a także istotne dane dotyczące systemów wysokiego napięcia. Wszystko to jest zawarte w darmowej wyszukiwarce, z której można skorzystać online lub w aplikacji.
Źródło: Exide Technologies