Różne oblicza elektromobilności na świecie

Różne oblicza elektromobilności na świecie Ayvens

Ayvens opublikował najnowszą edycję raportu Mobility Guide, który dostarcza kompleksowych informacji menedżerom flot o tempie elektryfikacji w poszczególnych krajach. Ta coroczna, szczegółowa analiza opiera się na danych z floty Ayvens liczącej 3,4 miliona pojazdów w 42 krajach i 5 dodatkowych państwach dzięki lokalnym partnerstwom. Raport wspiera menadżerów w podejmowaniu decyzji dotyczących zrównoważonej mobilności oraz dostosowywania strategii przejścia na poziomie globalnym.

Wzorem badania w ubiegłym roku, kraje podzielono na elektrycznie "zaawansowane", "rozwijające się" i "wschodzące". Metodologia została oparta na sześciu kluczowych czynnikach związanych z przejściem na elektromobilność. Każdy kraj otrzymał ogólną ocenę w skali od 0 do 100.

Wskaźniki oceny:

  • Wdrożenie pojazdów elektrycznych
  • Infrastruktura ładowania
  • Podatki i regulacje
  • Oferta samochodów niskoemisyjnych
  • Wkład w zrównoważony rozwój
  • Porównanie całkowitych kosztów posiadania pojazdu elektrycznego z kosztami utrzymania pojazdu spalinowego

Raport zawiera również szczegółowy przegląd i ocenę lokalnych przepisów podatkowych i regulacyjnych dotyczących pojazdów elektrycznych w 37 krajach.

Najważniejsze wnioski z tegorocznej edycji raportu

Elektryfikacja postępuje, a na czołowej pozycji znajdują się Europa Zachodnia i Północna.

  • Najbardziej zaawansowane kraje pod względem wdrażania pojazdów elektrycznych to Norwegia (82/100), Holandia (80/100) i Finlandia (74/100).
  • 13 europejskich krajów zostało sklasyfikowanych jako „zaawansowane”. Odznaczają się one ugruntowaną obecnością pojazdów elektrycznych i sprzyjającymi warunkami do ich wdrażania w nadchodzących latach (w ubiegłorocznej edycji było ich 11). Wzrost ten jest wynikiem m.in. większego wyboru dostępnych niskoemisyjnych układów napędowych.
  • Nowe obszary geograficzne, takie jak Europa Południowa i Wschodnia oraz Tajlandia (43/100), również aktywnie przyczyniają się do wzrostu rynku pojazdów elektrycznych, dzięki rozwijającej się infrastrukturze ładowania i zwiększonemu udziałowi w rynku pojazdów elektrycznych. 

Rozbudowana oferta modeli EV oraz rozwój infrastruktury ładowania sprzyjają upowszechnieniu pojazdów elektrycznych

  • Spośród wszystkich badanych krajów, już w 20 z nich dostępnych jest ponad 100 różnych modeli pojazdów elektrycznych. W ciągu ostatniego roku rynek EV zanotował wzrost liczby dostępnych modeli, obejmujących szerszą gamę segmentów dla samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych. Wprowadzenie modeli, takich jak Citroën eC3, Renault 5, Volvo EX30, Kia EV3, Lancia Y i Alfa Junior, umożliwia zaspokojenie potrzeb szerszej i bardziej zróżnicowanej grupy klientów o różnych wymaganiach i budżetach.
  • Infrastruktura ładowania wciąż różni się w zależności od kraju. W skali od 0 do 20, Holandia zajmuje najwyższą pozycję pod względem dojrzałości infrastruktury ładowania z wynikiem 17/20, wyprzedzając Norwegię (15/20), która jest uznawana za pioniera. Austria (16/20), Dania (14/20) i Szwajcaria (12/20) znacznie poprawiły swoje wyniki dotyczące infrastruktury, zapewniając kierowcom łatwiejszy dostęp do stacji ładujących. Kraje, takie jak Australia (4/20), Irlandia (5/20) i Polska (5/20) napotykają trudności, ponieważ rozwój ich infrastruktury nie nadąża za dynamicznym upowszechnianiem się pojazdów elektrycznych.
  • Rozbudowa infrastruktury ładowania została dodatkowo wsparta przez wdrożenie unijnego rozporządzenia AFIR dotyczącego rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Dokument ten nakłada na państwa członkowskie obowiązek instalacji punktów ładowania w regularnych odstępach na głównych autostradach.

Odwrócenie trendu coraz niższych kosztów BEV na niektórych rynkach UE od 2023 roku

  • W porównaniu do pojazdów spalinowych całkowite koszty posiadania pojazdu elektrycznego (TCO) pozostają bardziej opłacalne w 13 krajach europejskich: Belgii, Danii, Finlandii, Niemczech, Grecji, Irlandii, Włoszech, Luksemburgu, Holandii, Norwegii, Polsce, Portugalii i Szwajcarii (w ubiegłym roku było ich 15). 
  • We Francji, Szwecji i Hiszpanii koszty TCO pojazdów elektrycznych są obecnie wyższe niż pojazdów z silnikami spalinowymi, głównie z powodu zakończenia rządowych programów wsparcia lub wzrostu cen energii. 
  • W Wielkiej Brytanii i Austrii całkowite koszty posiadania aut elektrycznych wróciły do poziomu porównywalnego z kosztami pojazdów spalinowych.

Chociaż rynek samochodów elektrycznych dojrzewa, ich wdrażanie nadal spotyka liczne wyzwania, jak zmienność cen, zmieniające się całkowite koszty posiadania, geopolityczne napięcia związane z handlem, zmieniające się regulacje, zmiany w programach dopłat, nowe zasady opodatkowania i inne warunki rynkowe, które wciąż kształtują ekosystem EV.

Przejście na elektromobilność jest nieuniknione i nastąpi, ale zajmie to więcej czasu i nie będzie przebiegać w sposób liniowy. Nasz raport Mobility Guide ma za zadanie zapewnić szczegółowe i całościowe podejście do kwestii, które wpływają na przejście klientów na zrównoważoną mobilność. Samochody elektryczne są jednym z dostępnych rozwiązań, które nasi klienci wybierają w celu dekarbonizacji swojej mobilności i, w połączeniu z dodatkowymi alternatywami, stopniowo realizują zobowiązania klimatyczne oraz ostatecznie zmniejszają emisję CO2. Na dynamicznym rynku elektrycznym Ayvens pomaga klientom, zwłaszcza menedżerom międzynarodowych flot, lepiej zrozumieć elektryfikację. Naszym celem jest wyposażenie ich w niezbędne informacje i rozwiązania, które umożliwią przejście na zrównoważoną mobilność – mówi Annie Pin, Chief Commercial Officer w Ayvens.

Polska przeskakuje na wyższy poziom elektromobilności

– W porównaniu do ubiegłego roku, Polska zdobyła dwa punkty więcej, wychodząc tym samym z kategorii krajów wschodzących i dołączając do grupy krajów rozwijających się. Wykonaliśmy krok naprzód w kierunku bardziej zrównoważonej mobilności, jednak nadal istnieje wiele wyzwań, które muszą zostać pokonane, aby w pełni wykorzystać potencjał elektromobilności. Polska czeka teraz na ogłoszenie szczegółów nowego wsparcia dofinansowania pojazdów nowych i używanych oraz na dodatkowy budżet w ramach trwającego programu „Mój Elektryk”. Uruchomienie tych inicjatyw będzie kluczowe dla dalszego rozwoju rynku pojazdów zeroemisyjnych w naszym kraju – mówi Maciej Arwaj, Dyrektor Handlowy w Ayvens Poland.

Choć udział pojazdów w pełni elektrycznych i hybrydowych na polskich drogach jest nadal stosunkowo niski, to ich liczba rośnie w szybkim tempie. Z danych ACEA wynika, że Polska w 2023 r. odnotowała imponujący wzrost sprzedaży oraz rejestracji nowych pojazdów niskoemisyjnych. Udział samochodów w pełni elektrycznych wzrósł o ponad 50% w porównaniu z poprzednim rokiem. Dominującą marką w kategorii elektrycznych pojazdów osobowych jest Tesla. W top 3 najchętniej wybieranych modeli znalazły się Tesla Model Y, Tesla Model 3 oraz Audi Q4 e-Tron.

Do korzystniejszej punktacji przyczyniła się również lepsza infrastruktura punktów ładowania. Jak wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSNM, w Polsce między 2022 a 2023 rokiem powstały 2 543 nowe stacje ładowania, w tym 2 479 stacji normalnego ładowania i 282 stacje szybkiego oraz ultraszybkiego ładowania. Na każde 100 km dróg przypada średnio 1,4 stacji ładowania. Każda stacja publiczna obsługuje średnio 7 pojazdów elektrycznych.

Niemal maksymalną liczbę punktów (14/15) Polska zdobyła za szeroką ofertę samochodów niskoemisyjnych, z 132 modelami dostępnymi na rynku. Najmniej punktów (1/5) otrzymaliśmy w kategorii wkład w zrównoważony rozwój. Powodem niskiej punktacji jest to, że nadal duża część energii w Polsce pochodzi z paliw kopalnych, głównie z węgla, oraz to, że mało jest źródeł odnawialnych w miksie energetycznym. Tylko 31% energii w Polsce pochodzi z niskoemisyjnych źródeł, z czego 29% to energia odnawialna.

Jak wynika z raportu Ayvens, całkowite koszty posiadania pojazdów elektrycznych w Polsce są porównywalne do pojazdów z silnikiem spalinowym. Całkowity koszt posiadania pojazdu elektrycznego wynosi 0,35 PLN na kilometr, podczas gdy TCO pojazdu z silnikiem spalinowym jest o grosz droższe. 

Źródło: Ayvens

Tagi artykułu

autoExpert 10 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę