Rosja chce importować części do samochodów z Iranu

Rosja chce importować części do samochodów z Iranu Pixabay – Photoman

Ze względu na konflikt na Ukrainie i wprowadzone na Rosję sankcje gospodarcze przemysł motoryzacyjny w tym kraju ma duże problemy z utrzymaniem produkcji. Głównym powodem jest brak części samochodowych. Wobec zaniechania dostaw z zachodu zwrócono się z zapytaniem do producentów z Iranu.

Wojna na Ukrainie spowodowała wiele konsekwencji gospodarczych, zarówno w samej Rosji, jak i mocno powiązanej z nią Europie Zachodniej. Przykładem może być koncern Renault, który ma pakiet większościowy w AwtoWAZ, gdzie zainwestowano już 2,2 mld euro i w obecnej sytuacji wydaje się, że zwrotu tej inwestycji nie będzie.

Rosyjskie fabryki zostały zmodernizowane, jednakże nie ma możliwości produkcji nowych modeli Dacii ani Renault. Rodzime Łady również mają wiele francuskich komponentów. Z tego też powodu AwtoWAZ szuka innych rozwiązań, aby móc dalej funkcjonować. Łady montowane są w zubożonych wersjach, np. bez systemu ABS, ESP, sond lambda, poduszek powietrznych, a komputery sterujące silnikiem mają być montowane w uproszczonych wersjach. Nie będzie też układów lokalizacji oraz automatycznego wzywania pomocy ERA-GLONASS.

Krajowa produkcja części zamiennych

Pomysłem, który uratować ma przemysł motoryzacyjny jest produkcja oryginalnych części zamiennych w Rosji, które kompatybilne będą zarówno są krajowymi, jak i zagranicznymi samochodami. Rządowe wsparcie oraz uprzywilejowane kredyty mają być udzielane przez Fundusz Rozwoju Przemysłu. Zniesiona może zostać ochrona patentowa i rozważa się udostępnienie dokumentacji technicznej przez zagraniczne koncerny, o co wnioskuje rosyjski związek Sojuz Awtoserwisow. Sieć warsztatów w Rosji ma zająć się produkcją brakujących części (elementy zawieszenia - amortyzatory i sprężyny, elementy silnika i skrzyni biegów, filtry czy komponenty układu chłodzenia), jak również renowacją samochodów używanych, które zostały wycofane z eksploatacji. Części zamienne jednakowoż mogą pojawić się dopiero za kilka lat, do tego czasu potrzebne jest inne rozwiązanie.

Współpraca z Iranem

Oprócz krajowej produkcji, intensywnie poszukuje się zagranicznych partnerów, którzy byli by w stanie dostarczać części. Jako że współpraca z firmami z Europy Zachodniej jest na te chwilę nie możliwa, zaczęto zwracać swoją uwagę na dostawców z Bliskiego Wschodu. Zapytanie w sprawie importu tych elementów potwierdził Hossein Bahrainian z irańskiego Związku Producentów Części Samochodowych. Potwierdził on, że rosyjski producent poszukuje takich modułów: układów hamulcowych, pasów bezpieczeństwa, poduszek powietrznych, alternatorów, układów klimatyzacji, termostatów i układów elektrycznego sterowania szybami. Nie wiadomo jeszcze, czy w Iranie są w stanie tego typu części zapewnić. Do tej pory z Iranu do Rosji eksportowano elementy samochodowych zawieszeń i układów chłodzenia silnika.

Co mają ze sobą wspólnego Rosja i Iran?

Wśród cech wspólnych obu tych państw należy wymienić położenie geograficzne oraz sytuację gospodarczą. Rosję i Iran bowiem łączy granica morska na morzu Kaspijskim oraz... Sankcje gospodarcze. Te ostatnio zostały nałożone na Iran przez USA w 2018 roku. 

Tagi artykułu

autoExpert 11 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę