Retrofity LED we wnętrzu pojazdu

Philips
9.12.2019

Nazwa retrofit zyskuje coraz większą popularność wśród kierowców, pomimo, że jako źródło oświetlenia zewnętrznego nie ma jeszcze homologacji do użycia na drogach publicznych. A co z żarówkami ledowymi przeznaczonymi do wnętrza pojazdu?

Retrofity to miano nowej grupy produktów przeznaczonych do oświetlenia pojazdów. Zbudowano je na bazie żarówek halogenowych, w których żarnik, szklaną bańkę i wypełniający gaz zamieniono na miniaturową diodę LED. Stąd też jedną z ich zalet jest łatwość montażu i wszechstronność zastosowania. Wystarczy bowiem wyjąć stosowaną dotychczas żarówkę i w jej miejsce włożyć ten sam typ retrofitu. W większości modeli samochodów jest to wymiana 1:1. W przypadku, gdy komputer pokładowy wskazuje błąd, sygnalizuje przepalenie lub widoczne jest migotanie wiązki, między trzonek żarówki LED a kostkę wiązki elektrycznej należy podpiąć niewielki moduł CANbus.

Powiązane firmy

Lumileds Poland S.A.

 

© Philips

 

Drugą, nie mniej ważną cechą retrofitów są właściwości świetlne. Najnowsze rozwiązanie, to już druga generacja, Philips X-tremeUltinon LED wyróżnia się wydajniejszą nawet do 250 procent wiązką światła (w porównaniu do wymaganego prawem minimum) oraz barwą światła na poziomie 5800 Kelwinów (przyjęty obecnie standard to 3100 K). W praktyce oznacza to bardzo dobre oświetlenie przy braku efektu oślepiania pozostałych uczestników ruchu drogowego.

– Montując retrofity LED, w łatwy sposób osiągniemy efekt wizualny w postaci unowocześnienia linii nadwozia samochodu. Taką kurację odmładzającą można przeprowadzić nawet na kilkunastoletnim samochodzie, stąd też pochodzi nazwa tej gamy żarówek. Obecnie trwają badania mające na celu uzyskanie dla nich homologacji na drogach publicznych. Zanim to nastąpi o jakości i zaletach retrofitów LED można się przekonać po wymianie żarówek halogenowych we wnętrzu samochodu – mówi Wioletta Pasionek, Marketing Manager Central Europe z Lumileds Poland, producenta i dystrybutora oświetlenia samochodowego marki Philips.

Szeroka gama retrofitów Philips pokrywa się ze wszystkimi typami tradycyjnych żarówek. Do wnętrza samochodu to LED T10 W5W i LED-Fest. Wśród nich istnieje kolejny podział. Seria X-tremeUltinon gen2 obejmuje produkty o temperaturze barwowej 4000, 6000 i 8000 Kelwinów. Za ich pomocą można uzyskać zróżnicowany efekt światła – odpowiednio – ciepłego żółtego, chłodnej bieli i niebieskiego jak w lampach ksenonowych. Dodatkowo LED-Fest oferowane są w długościach 30, 38 i 43 mm.

Te dwa typy retrofitów pokrywają niemal wszystkie punkty światła stosowane we wnętrzu pojazdu. To przede wszystkim oprawy w podsufitce, schowkach i bagażniku, deska rozdzielcza oraz przełączniki funkcyjne. Wszystkie można legalnie stosować. W przypadku wymienionych już błędów rozwiązaniem również jest także CANbus, ale model 5W.

– Jedną z powszechnych obaw dotyczących zamiany żarówek halogenowych na LED-y jest ich temperatura pracy. W przypadku retrofitów Philips wszystkie typy zostały opracowane pod kątem wysokiej efektywności odprowadzania ciepła. Każda dioda to specjalny model Luxeon Altilon, który opracowaliśmy z myślą o wyposażeniu fabrycznym samochodów. Dzięki temu osiągnęliśmy jakość gwarantującą nie tylko długą żywotność, ale też bezpieczeństwo użytkowania – dodaje Wioletta Pasionek.

Źródło: Informacja prasowa Philips

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 11 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę