Rama nośna i jej symetria

Spec-Ram

Wstąpienie Polski do Unii Europejskiej oraz wejście do strefy Schengen zapoczątkowały intensywny rozwój branży transportowej, co przejawiło się m.in. olbrzymią sprzedażą pojazdów ciężarowych.

Proces ten, niestety, miał również negatywne skutki. Wiązały się one z coraz większą ilością samochodów na drogach, a także systematycznym starzeniem się ich, czego końcowym efektem stały się nieoczekiwane zdarzenia drogowe.

W wyniku tych wydarzeń samochody użytkowe ulegają uszkodzeniu a elementem najbardziej narażonym na usterki jest najważniejsza część konstrukcji pojazdu, czyli rama nośna. Niejednokrotnie takie zniszczenia konstrukcji powstają w wyniku błędów w użytkowaniu pojazdów. Klasycznym i wielokrotnie spotykanym  przykładem jest skręcona rama wywrotki, która wykonywała rozładunek na nierównym terenie. Często, gdy konstrukcja jest zabudowana, nie ma możliwości sklasyfikowania wszystkich odkształceń, a zalicza się do nich wyżej wspomniane skręcenie ramy, wygięcie pionowe i poziome, a także odkształcenie diagonalne.

Według opinii mechaników, najważniejszą funkcję wśród wszystkich elementów składających się na pojazd pełni rama nośna. Jest ona odpowiedzialna za utrzymanie odpowiedniej sztywności samochodu, a także za właściwe połączenie pozostałych elementów, takich jak silnik, kabina czy most. Świadomości takiej nie posiadają sami użytkownicy samochodów. Niejednokrotnie do warsztatu trafiają pojazdy, które pomimo posiadanego odkształcenia, wciąż poruszają się po drogach.

Rozwój branży transportowej i zwiększenie ilości samochodów wiąże się ze wzrostem zapotrzebowania na serwisy napraw powypadkowych. Powstanie serwisów spowodowane jest także większą opłacalnością naprawy niż wymiany, która poza dużym kosztem zakupu ramy, wiąże się także z olbrzymią biurokracją, co wymaga wizyt w urzędach. Od kilkunastu lat w Polsce obserwuje się coraz więcej takich warsztatów. Na co więc zwrócić uwagę przy jego wyborze? Najważniejszym aspektem jest metoda naprawy i wykorzystywane urządzenia. Wiele serwisów wykonuje to w nieodpowiedni sposób, czego skutkiem jest powstanie uszkodzeń większych niż sprzed naprawy. Dlatego warto korzystać z usług serwisów, które znane są z napraw konstrukcji ramowych pojazdów ciężarowych oraz często są polecane przez firmy transportowe. Wszystkie takie warsztaty łączy jedna wspólna cecha – korzystają z takiej samej metody napraw.

Podstawowa naprawa uszkodzonej ramy nośnej pojazdu ciężarowego polega na wykorzystaniu pras poziomych i pionowych, które są zakotwiczone do specjalnej konstrukcji stalowej, zatopionej w wysokiej klasy betonie. Prasy wykorzystują siłowniki hydrauliczne, które współpracują najczęściej z pompami pneumatyczno-hydraulicznymi. Do napraw ram używa się również różnego rodzaju hydrauliki siłowej oraz jarzm do napraw miejsc punktowych. Ta technologia nie obyłaby się bez użycia urządzeń grzejących. Od kilku lat najczęściej wykorzystywany jest podgrzewacz indukcyjny, który zastępuje klasyczny palnik, dzięki czemu nie jest obniżany współczynnik wytrzymałościowy konstrukcji ramowej. Standardową czynnością przed każdą naprawą i po jej zakończeniu jest pomiar odkształceń i symetrii ramy. Działanie to ma na celu sprawdzenie jakości i dokładności napraw powypadkowych. Używa się do tego sprzętu pomiarowego, który generuje raport z przebiegu prostowania. Raport taki jest niezbędny w przypadku, gdy ubiegamy się o odszkodowanie, ponieważ firmy ubezpieczeniowe zazwyczaj wymagają profesjonalnej i klarownej dokumentacji naprawy.

Na rynku obecnych jest wiele firm oferujących sprzęt do przeprowadzenia napraw powypadkowych. Wybór nie jest prosty, ponieważ bardzo łatwo jest skusić się na tańsze wyposażenie, które okazuje się być nieodpowiednie do napraw powypadkowych. Często urządzenia nie spełniają naszych oczekiwań, a problem pojawia się już w momencie, kiedy zaraz po pierwszym uruchomieniu ulegają uszkodzeniu. W rzeczywistości takie urządzenia stwarzają bardzo duże zagrożenie w warsztacie, ponieważ podczas prostowania ram używane są olbrzymie siły, niejednokrotnie osiągające nawet 20 ton. Można bardzo łatwo wyobrazić sobie skutki pęknięcia siłownika przy pełnym nacisku. Dlatego, jeżeli planujemy rozpocząć prace przy naprawach powypadkowych samochodów ciężarowych, warto zainwestować w sprzęt dobrej klasy, aby podnieść komfort pracy. Należy również pamiętać o skutecznym przeszkoleniu pracowników, ponieważ to oni, przy użyciu odpowiedniej technologii, będą wykonywali naprawy ram.

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę