Przekraczanie granic

Maciej Blum
18.1.2016

Tuning zawieszenia niesie za sobą konieczność wyjścia poza fabryczne tolerancje położenia geometrycznego poszczególnych jego elementów. Dzięki odpowiedniemu oprogramowaniu i częściom zamiennym możliwe jest prawidłowe i bezpieczne zmodyfikowanie samochodu.

Powoli mijają czasy, kiedy jedyną oznaką tuningu było przyciemnienie szyb i założenie chromowanej końcówki na rurę wydechową. Moda na tuning powoduje, że firmy się tym zajmujące robią to coraz lepiej, a profesjonalny tuning to taki, który nie tylko dobrze wygląda, ale też jest bezpieczny.
I tutaj bardzo duże pole do popisu mają firmy zajmujące się profesjonalną modyfikacją zawieszenia. Popularne krótkie sprężyny to dopiero połowa drogi do prawidłowej modyfikacji. Należy pamiętać, że przy skróceniu skoku zawieszenia i modyfikacji położenia koła względem nadwozia (punktów montażowych wahaczy do podłużnic, punktów podparcia kolumny Mc Phersona) zmieniają się praktycznie wszystkie zależności kątowe w zawieszeniu oraz sposób przylegania opony do jezdni.

Zawieszenie coraz niżej
Modyfikacja zawieszenia zazwyczaj wiąże się z jego obniżeniem. Polega to na obniżeniu środka ciężkości samochodu, a przez to zwiększeniu możliwości szybkiego pokonywania zakrętów.
Niemniej zmiana wysokości zawieszenia zawsze ciągnie za sobą zmianę pochylenia koła oraz szereg innych zależności geometrycznych. Ilustracja 2 przedstawia wpływ zmiany wysokości zawieszenia na kąt pochylenia koła. Zmiana wysokości zawieszenia odbija się także na nieznacznej zmianie zbieżności, którą należy skorygować. W pewnym zakresie pracy zawieszenia seryjnego samochodu nie jest to konieczne, jednak po przekroczeniu pewnych wartości i przy tuningu wykraczającym poza fabryczne parametry wartość zbieżności należy konieczne sprawdzić. Jako przykład może posłużyć tutaj wykres zależności zbieżności przednich kół pojazdu w zależności od prześwitu zmierzony przed modyfikacją geometrii zawieszenia oraz po modyfikacji. Jak widać oprogramowanie to pozwala na daleko idącą optymalizację.

Kontrola zawieszenia tuningowanego
Przed każdą kontrolą geometrii zawieszenia tuningowanego zalecane jest przeprowadzenie jazdy próbnej, która ma dwa cele. Pierwszy z nich to organoleptyczne sprzwdzenie zachowania się pojazdu i możliwe zaobserwowanie anomalii, a drugi to rozgrzanie opon. Zaleca się, aby jazda próbna równo obciążała na zakrętach koła prawe i lewe, co oznacza, że powinno się wybrać taką trasę, która będzie miała równą ilość prawych i lewych zakrętów. Po rozgrzaniu opon należy wykonać pomiar temperatury opon. Każdą oponę należy zmierzyć na powierzchni bieżnika (na czole opony) przy lewym skraju, przy prawym skraju oraz na środku. Pomiary te pozwolą określić obciążenie termiczne (oraz fizyczne) opony i określić nieprawidłowości w ustawieniu geometrii zawieszenia powodujące nierównomierny rozkład obciążeń.
Dalej z pomocą przychodzi odpowiednie oprogramowanie wyposażone w procedury specjalnie przewidziane do pracy z pojazdami modyfikowanymi. Głównymi celami programu WinAlign Tuner firmy Hunter jest zwiększenie pewności prowadzenia. Program ma też możliwość takiej regulacji nastaw zawieszenia, aby zwiększyć żywotność opon podczas agresywnej jazdy sportowej. Opcja "Tuner" jest możliwa do uruchomienia na maszynach wyposażonych w oprogramowanie WinAlign po uprzednim włożeniu klucza elektronicznego.
Po uruchomieniu oprogramowania pierwszymi informacjami wymaganymi do podania przez osobę obsługującą są właśnie informacje ma temat temperatury opon. Są to informacje pozwalające na wysnucie pewnych wniosków oraz na zasugerowanie pewnych rozwiązań przez oprogramowanie. Oprócz temperatury warto także podać dane na temat stanu bieżnika i jego głębokości. Oprogramowanie "Tuner" zostało stworzone w dwóch celach. Pierwszym z nich jest maksymalizacja osiągów, czyli zwiększenie wydajności zawieszenia podczas jazdy sportowej, a drugim z nich jest maksymalizacja żywotności opon. W celu określenia rodzaju pracy oprogramowania można wybrać odpowiednie zakresy z menu.
Po otwarciu opcji dotyczącej modyfikacji parametrów użytkownik ma do dyspozycji parametry fabryczne przewidywane przez producenta oraz parametry modyfikowane.
Okno "Narzędzia i zestawy" przedstawia oprzyrządowanie potrzebne do pracy z danym pojazdem. Znajdują się tam również komponenty konieczne do wymiany w celu osiągnięcia niektórych żądanych parametrów. Wybór komponentów jest różny w zależności od wybranego pojazdu.
Po wybraniu na ekranie danego narzędzia lub części pojawi się podpowiedź o producencie oraz numerze części (lista producentów i numery u poszczególnych z nich). Przykładem tutaj może być mimośrodowa śruba regulująca kąt pochylenia tylnego koła.
Oprogramowanie posiada cały szereg podpowiedzi, które pozwalają osiągnąć konkretny cel modyfikacji. Modyfikacje takie zazwyczaj wybiegają poza fabryczne tolerancje ustawień w związku z czym najczęściej pojawiać się będą "czerwone" wartości, co w konkretnym przypadku może być rozwiązaniem dobrym, a nie złym.

Opracowano na podstawie materiałów firmy Hunter

 

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę