Przeguby GKN SX-Countertrack: wsparcie zapewnia sukces

GKN
26.5.2017

Opracowana i opatentowana przez GKN technologia przegubów Countertrack jest już dostępna także na rynku części zamiennych.

Liczne elementy wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa i komfortu w nowoczesnych pojazdach coraz bardziej ograniczają miejsce na montaż zespołu napędowego. Dlatego dla nowoczesnych platform firma GKN skonstruowała tak zwane przeguby Countertrack® , które przy mocno zmniejszonej średnicy (redukcja rozmiarów średnio o 10 procent) przenoszą tę samą moc.

Jest to możliwe dzięki charakterystycznemu profilowi prowadnicy w kształcie litery S (patrz pomarańczowa krawędź na rysunku) i umieszczonej przeciwbieżnie prowadnicy kulowej (patrz zwrócone w przeciwne strony strzałki na rysunku) – stąd pochodzi też nazwa „Countertrack®“. Ta nowego typu konstrukcja pozwala na redukcję wewnętrznego tarcia, poziomu temperatury i wymiarów przy zwiększeniu przenoszonego momentu obrotowego i kąta zgięcia. Dzięki temu możliwe są następujące korzyści:

  • zmniejszenie utraty mocy o 30 procent w pełnym zakresie kąta zgięcia
  • redukcja masy o 15 procent przy wyższych wartościach mocy
  • przez obniżoną temperaturę możliwe jest przyjmowanie i przenoszenie momentu obrotowego większego o 25 procent

Wysoka redukcja masy przyczynia się podczas konstruowania nowych modeli pojazdów do zmniejszenia zużycia paliwa i tym samym emisji CO2. Dodatkowo przy niezmienionej mocy możliwe jest wydłużenie rozstawu osi. Dzięki temu konstruktorzy mają do dyspozycji więcej miejsca i mogą udoskonalać właściwości jezdne.

Te, określane także przez firmę GKN jako SX, przeguby są teraz dostępne jako części zamienne. – Podczas naprawy należy koniecznie pamiętać, aby przeguby GKN Countertrack® wymieniać tylko na przeguby tego samego rodzaju – przypomina Frank Hürter, dyrektor handlowy GKN Automotive Independent Aftermarket. – Przeguby GKN SX nie mogą być bowiem wymieniane na przeguby innego typu. Kierowca natychmiast rozpoznałby nieoryginalną część zamienną bez opatentowanej technologii SX po większych kołach skrętu. Do tego dochodzi zwiększone ryzyko awarii: Kompaktowe, popularne przeguby nie zapewniają półosi przy wykorzystaniu całej drogi sprężyny i/lub przy pełnym skręcie koła tyle przestrzeni, co przeguby Countertrack®, a to oznacza, że półoś może zniszczyć przegub.

Kompletny przegląd dostępnych zastosowań części zamiennych znajduje się na stronie internetowej GKN w zakładce „Nowości o produktach” oraz w aktualnym katalogu internetowym http://www.gknservice.com/global/passenger_cars/product_news/product_news_2017.html.

Źródło: GKN

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 1–2 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę