Proste nadwozie

Chief

Każda bardziej skomplikowana naprawa blacharska powinna się rozpocząć od oszacowania skali uszkodzeń pojazdu oraz zakresu zadań, jakie będą koniecznie do wyprowadzenia wszystkich, powstałych podczas wypadku, nierówności nadwozia.

W przypadku uszkodzeń poszycia pomiar nadwozia nie jest konieczny, natomiast już w przypadku poważniejszej usterki, polegającej na uszkodzeniu płyty podłogowej lub innych elementów nośnych, niezbędne jest dokładne określenie stopnia odkształcenia.

Przykładowym urządzeniem pomocnym w określeniu stopnia odkształceń nadwozia jest laserowo-elektroniczny, wielopunktowy system pomiarowy. Mierzy on zależności geometryczne między punktami bazowymi nadwozia. Jest to urządzenie pomiarowe, w którym zastosowano technologię laserową i elektroniczną.

Do punktów bazowych nadwozia lub podwozia mocowane są sondy pomiarowe, które mają fabrycznie zdefiniowaną geometrię (wymiary). Z rzutnika laserowego emitowany jest promień, który, padając na ekrany, zostaje odczytany. Dzięki jednakowemu przebiegowi promienia do poszczególnych ekranów i odczytaniu go przez nie, możliwe jest określenie przesunięcia sond względem siebie, co daje konkretną informację o wartości przesunięcia czyli deformacji elementu, na którym zamontowany jest ekran.

W komputerze zarządzającym systemem pomiarowym zainstalowany jest program umożliwiający porównanie wymiarów fabrycznych wybranego modelu samochodu osobowego lub dostawczego z wymiarami faktycznymi. Baza danych podzielona jest na pojazdy europejskie, amerykańskie, azjatyckie, chińskie i południowo-afrykańskie z podziałem na regiony. Składa się ona z kart pomiarowych płyty podłogowej pojazdu oraz kart pomiarowych otworów karoserii (otwory drzwiowe, otwory szyby przedniej, otwory klapy bagażnika) i zawiera informacje o ponad 15 000 modeli pojazdów.

Przebieg pomiaru

Przed pomiarem należy zamontować pojazd na ramie naprawczej lub podnośniku, bądź ustawić pojazd na kanale naprawczym. Następnie należy wybrać w bazie danych markę, model, typ oraz rok produkcji pojazdu. Na monitorze zostanie wyświetlony obraz płyty podłogowej z zaznaczonymi i zwymiarowanymi charakterystycznymi punktami pomiarowymi oraz zdjęcia każdego punktu pomiarowego.

Ustawiamy samopoziomujący się skaner pomiarowy pod pojazdem. We wskazanych przez oprogramowanie 3 lub 4 punktach bazowych (przeważnie jest ich około 10 do wyboru) mocujemy sondy pomiarowe, klikamy ikonę „pomiar” i w ułamku sekundy na monitorze wyświetlane są wyniki pomiarów punktów bazowych. Następnie przechodzimy do pomiarów wybranych punktów pomiarowych – postępujemy analogicznie jak z punktami bazowymi.

Możemy odczytywać tak wymiary faktyczne, jak i różnice między wymiarami fabrycznymi a faktycznymi, gdzie strzałka wskazuje, w którą stronę i w której płaszczyźnie pomiarowej (długość, szerokość, wysokość) dany punkt jest przemieszczony i o jaką wartość (mm).

LaserLock posiada funkcję pomiaru ciągłego, gdzie co 3 sekundy pomiar jest aktualizowany automatycznie. Daje to możliwość pełnej kontroli nad wszystkimi punktami pomiarowymi podczas ciągnięcia pojazdu.

System umożliwia również dokonywanie pomiaru porównawczego dowolnych symetrycznych punktów, niewystępujących w bazie danego pojazdu. Możemy dzięki temu dokonać porównań charakterystycznych punktów między stronami (prawą a lewą – w trzech płaszczyznach), na przykład zbadać symetrię położenia wahaczy, sworzni zwrotnic i tym podobnych elementów zawieszenia. Funkcja ta pozwala na pomiar porównawczy kątów pochylenia kół i wyprzedzenia sworzni zwrotnic. Urządzenie umożliwia również pomiar pojazdów bez specyfikacji, czyli np. pojazdów specjalnych, przyczep samochodowych, ciągników siodłowych itp. Sczytanie całej płyty podłogowej systemem pomiarowym LaserLock zajmuje nie więcej niż 10–15 minut.

Liczba punktów mierzonych w jednej chwili jest dowolna. Dla dokonania pomiaru niepotrzebne jest żadne specjalistyczne stanowisko pomiarowe, wystarczy rama naprawcza, podnośnik czy kanał najazdowy.

Nie zawsze konieczny system pomiarowy

W przypadku, gdy nie ma potrzeby używania całego systemu pomiarowego, można skorzystać z elektronicznego liniału pomiarowego. Elektroniczny liniał pomiarowy dokonuje pomiarów długości, szerokości i wysokości karoserii, bądź płyty podłogowej samochodów osobowych, dostawczych, terenowych, SUV i VAN. Oprogramowanie systemów pomiarowych i liniałów dostępnych na polskim rynku nie powinno sprawiać kłopotu, ponieważ jest spolszczone, więc jego obsługa nie wymaga znajomosci specjalistycznego słownictwa w języku obcym.

Liniał pomiarowy działa na zasadzie dużej suwmiarki z tą różnicą, że wynik pomiaru jest transmitowany bezpośrednio do komputera z oprogramowaniem pomiarowym. W programie tym można wybrać odległości, które będą mierzone, natomiast sama procedura pomiaru polega na wskazaniu przez program miejsca i sposobu pomiaru tak, aby wyeliminować możliwość błędnego przyłożenia liniału do mierzonych punktów. Aby pomiar był jednoznaczny, na liniał mogą być nakładane końcówki, pozwalające bazować się w otworach technologicznych (końcówki stożkowe) lub na łbach śrub znajdujących się w miejscach technologicznych (śruby zawiasów drzwi czy śruby elementów zawieszenia).

Przebieg pomiaru liniałem

Przed pomiarem za pomocą liniału elektronicznego należy:

  • uruchomić na komputerze oprogramowanie oraz podłączyć router WLAN,
  • następnie wybrać markę, model i rok produkcji pojazdu,
  • włączyć liniał pomiarowy X-DIMENSION,
  • przeprowadzić kalibrację liniału.

Przed pomiarem należy przeprowadzić test poprawności odczytu wymiarów. W tym celu należy przeprowadzić pomiar czterech nieuszkodzonych punktów pojazdu. Jeśli wynik tego pomiaru będzie się pokrywał z wymiarami fabrycznymi, to oznacza, że liniał został prawidłowo skalibrowany i wyniki pomiaru są wiarygodne.

Po dokonaniu pomiarów próbnych można zacząć mierzyć dowolne wymiary na nadwoziu. Na koniec dane pomiarowe są transmitowane do komputera, a ten nanosi je na protokół pomiarowy.

Pomiar odległości mocowania zawiasów w drzwiach przednich i tylnych. Jego wynik może wiele powiedzieć o prawidłowym, bądź też nie, umiejscowieniu słupka „B”.

 

 

 

Liniał może być stosowany na ramach naprawczych, podnośnikach, kanałach diagnostycznych i posadzce. Szczególnie polecany jest do szybkich pomiarów na SKP i dla rzeczoznawców. Liniał umożliwia ciągłą w czasie rzeczywistym obserwację przemieszczania się punktów pomiarowych podczas ciągnięcia pojazdu na ramie naprawczej. Liniałem można także mierzyć zależności wymiarowe w elementach zawieszenia.

Baza danych liniału zawiera ponad 3000 kart pomiarowych prawie wszystkich producentów pojazdów osobowych i dostawczych, ale za jego pomocą można również dokonywać pomiarów pojazdów niespecyfikowanych, czyli pojazdów specjalnych, pojazdów typu „sam”, przyczep itp.

Komunikacja pomiędzy liniałem pomiarowym a komputerem odbywa się bezprzewodowo za pomocą połączenia WLAN.
Karta pomiarowa na ekranie komputera podczas pomiaru pokazuje dwie wartości: aktualną oraz właściwą, wskazaną przez producenta pojazdu. Na ekranie wskazywana jest także istniejąca różnica pomiędzy danymi fabrycznymi a pomiarem faktycznym. Wyniki pomiaru, wychodzące poza granicę tolerancji, wyświetlane są z dokładnością do 1 mm i dodatkowo zaznaczone jako czerwona strzałka, wskazująca kierunek odchylenia.

Ważne ustawienie samochodu

Pomiar nadwozia jest ważny ze względu na bezpieczeństwo podróżnych. Z tego powodu powinien być on wykonywany w sposób profesjonalny i z zachowaniem wszystkich prawideł, takich jak:

  • pomiar w stanie nienaprężonym, czyli podczas postoju na płycie naprawczej lub płaskiej – przygotowanej do pomiaru posadzce,
  • pomiar na elementach nieuszkodzonych celem określenia wartości bazowych,
  • pomiar na elementach, które na pewno nie były wymieniane lub naprawiane.

Prawidłowe bazowanie podczas pomiaru zagwarantuje poprawność całego procesu i może uchronić przed ponownym mierzeniem oraz zaoszczędzić zbędnej pracy związanej z naprawą.

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę