Program systemów sterowania silnikiem (EMS) DENSO

22.1.2014

Program systemów sterowania silnikiem (EMS) DENSO został wprowadzony na rynek wtórny w lipcu 2011 roku. Po niedawnym rozszerzeniu oferty o czujniki EGT program obejmuje już pięć linii części, które na rynku wtórnym nie mają swoich odpowiedników.

W samochodzie osobowym system sterowania silnikiem (EMS) jest elektronicznie sterowanym układem, który używa elektronicznego modułu sterującego (Electronic Control Unit, ECU) w celu optymalizacji działania silnika przez cały czas. Różne rodzaje czujników w układzie sterowania silnikiem wykrywają stan działania silnika i przekazują te informacje do modułu ECU silnika, który z kolei steruje różnymi typami siłowników elektrycznych, by silnik działał z optymalnymi parametrami.

"DENSO jest jedyną firmą, która produkuje części EMS jakości OE dla rynku wtórnego. Nasze produkty są wyjątkowe” – mówi Fanis Kapetanakis, DENSO After Market Product Manager, EMS. Przedstawiamy krótkie omówienie wszystkich części wchodzących w skład tego programu.

Masowe przepływomierze powietrza (MAF)

Czujnik przepływu masy powietrza mierzy masę powietrza wpływającego do silnika samochodu i przesyła do elektronicznego układu sterującego (ECU) prąd o napięciu odpowiadającym wielkości przepływu. Obecnie w skład programu EMS DENSO wchodzi 29 numerów katalogowych czujników przepływu masy powietrza (MAF), które zastępują 103 części OE i pokrywają 18-milionowy park pojazdów.

W skrócie:

- Mały i lekki: Mała konstrukcja kanału obejściowego i obwodu sterowania znacznie zmniejsza wymiary i wagę przepływomierza

- Wysoka niezawodność: Zanieczyszczenie czujnika jest mniejsze dzięki unikalnej konstrukcji kanału obejściowego i warstwie szkła pokrywającej cienki platynowy drut grzejny czujnika

- Bardzo dokładne pomiary: Nasza konstrukcja kanału obejściowego powietrza zapobiega cofaniu się powietrza w kierunku czujnika i pulsacji powietrza, umożliwiając bardziej precyzyjne pomiary

- Łatwy montaż

- Element pomiarowy: Część czujnika z cienkiego platynowego drutu pokrytego cienką warstwą szkła, co zabezpiecza czujnik MAF przed zabrudzeniami i umożliwia szybkie reagowanie na zmiany przepływu powietrza

- Obwód sterujący: Zintegrowany z górną częścią przepływomierza powietrza

Pompy paliwa

Zadaniem elektrycznej pompy paliwa jest dostarczenie paliwa pod odpowiednim ciśnieniem ze zbiornika do silnika, w zależności od szczególnych wymogów zastosowania pojazdu. Paliwo jest tłoczone do wtryskiwaczy, które wtryskują je do kolektora dolotowego lub cylindrów silnika. W skład programu EMS DENSO wchodzi 5 numerów katalogowych pomp paliwa, które mają 195 zastosowań i pokrywają 5,5-milionowy park pojazdów.

W skrócie:

- Niski poziom hałasu: Technologia turbinowa pompy z wirnikiem zewnętrznym w kształcie litery V przesyła paliwo przy minimalnej pulsacji ciśnienia, zapewniając ciche działanie

- Dokładność: Dokładnie reguluje ciśnienie, zapewniając lepszą wydajność

- Całkowicie nowe: Pompy składają się wyłącznie z nowych, nie regenerowanych części

- Wydajność: Działanie z większą prędkością i przy niższym poborze prądu niż pompy starego typu

Cewki zapłonowe    

Cewka zapłonowa wytwarza wysokie napięcie, które jest doprowadzane do świecy zapłonowej między elektrodę środkową i masową i powoduje przeskok iskry zapłonowej. Cewki zapłonowe DENSO zapewniają niezawodny zapłon i wydajną pracę silnika. Obecnie w skład programu EMS DENSO wchodzi 18 numerów katalogowych cewek zapłonowych, które zastępują 46 części OE i pokrywają ponad 8-milionowy park pojazdów.

W skrócie:

- Mała i lekka: Nowatorski, kompaktowy obwód sterowania jest wbudowany w górną część cewki. Cylindryczną cewkę zapłonową można instalować bezpośrednio w gnieździe świecy, wykorzystując przestrzeń, która wcześniej była „martwa”

- Wysoka niezawodność: Zaawansowana konstrukcja zapewnia wysoką temperaturę, tłumi hałas i eliminuje przerwy w zapłonie. Wysokiej klasy materiały zapewniają najwyższą jakość i niezawodność

- Oszczędność energii: Ulepszona wydajność magnetyczna cewki szybciej generuje wysokie napięcie

- Łatwy montaż: Zintegrowany zapłonnik eliminuje konieczność stosowania przewodów zapłonowych wysokiego napięcia, w związku z czym łatwiej jest zamontować cewkę zapłonową

- Obwód sterowania (zapłonnik): Mały, zintegrowany obwód znajduje się w górnej części cewki

- Uzwojenie diagonalne: Stosowane w celu eliminacji dzielonej szpuli, zmniejsza rozmiary i wagę

Zawory EGR

Czystsze spaliny emitowane przez pojazd są w znacznym stopniu efektem skutecznej pracy wysokiej jakości zaworu układu recyrkulacji gazów spalinowych (EGR). Rolą zaworu EGR jest mieszanie spalin z powietrzem dolotowym, zależnie do warunków jazdy, co pozwala zredukować stężenie tlenu w powietrzu dolotowym i zmniejszyć prędkość spalania. W skład programu EMS DENSO wchodzi 6 numerów katalogowych zaworów EGR, które mają 39 zastosowań i pokrywają 2-milionowy park pojazdów.

W skrócie:

- Czułość: Optymalne dostosowanie przepływu gazów wylotowych do wszystkich temperatur silnika i warunków jazdy

- Precyzja: Zintegrowany czujnik położenia umożliwia dokładniejsze regulowanie gazów wylotowych, podnosząc poziom precyzji

- Trwałość: Zmniejszenie wpływu ciśnienia i przepływu gazów wylotowych zapewnia odporność na korozję węglową i przedłuża czas eksploatacji

- Redukcja emisji: Zmniejszenie emisji związków NOx

Czujniki EGT

Czujniki temperatury odprowadzanych spalin (EGT) dokładnie monitorują pracę silnika, zwiększając jego wydajność i jednocześnie wpływając na obniżenie emisji i zmniejszenie zużycia paliwa. W skład programu EMS DENSO wchodzi 11 numerów katalogowych czujników EGT, które mają zastosowanie w 4 milionach pojazdów oraz 225 modelach samochodów.

W skrócie:

- Pierwszy na świecie oryginalny czujnik temperatury odprowadzanych spalin EGT DENSO został wprowadzony na rynek w 1975 roku

- Czujnik EGT zwiększa wydajność silnika, wpływa na obniżenie emisji i zmniejszenie zużycia paliwa

- Najnowszy czujnik EGT DENSO zawiera najmniejszy na świecie sensor, co umożliwiło zmniejszenie jego rozmiaru o 90% w porównaniu do czujników produkowanych w tradycyjnej technologii

Więcej informacji o programie EMS DENSO oraz katalog części można znaleźć na stronie www.denso-am.pl.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę