Problemy w 2,0 TDI
VolkswagenBardzo powszechnym uszkodzeniem silnika o pojemności 2 litrów z grupy VAG jest uszkodzenie modułu pompy olejowej, które występuje przy przebiegach od około 120 000 do 250 000 km.
Problem z modułem pompy oleju dotyczy szczególnie silników o mocy 140 i 170 KM, które są wyposażone w wałki wyrównoważające bieg silnika. Awaria modułu pompy objawia się włączeniem kontrolki ostrzegawczej o braku ciśnienia oleju. W takim momencie należy zwrócić szczególną uwagę na to, aby nie uruchamiać silnika.
W rocznikach 2003–2006 moduł ten był napędzany łańcuchem (ilustracja 1.), natomiast od roku 2006 do dzisiaj napędzany jest przekładnią zębatą (ilustracja 2.).
W module pompy oleju znajdują się wałki wyrównoważające (ilustracja 4.), które napędzają pompę oleju (ilustracja 3.). Wałek wyrównoważający połączony jest z pompą oleju. Wpust w wałku wyrównoważającym ulega zużyciu, powodując rozpięcie napędu pompy oleju i w rezultacie brak zasilania magistrali olejowej silnika. Uszkodzenie wałka wyrównoważającego pompy oleju nie wynika z przebiegu samochodu, ale bezpośrednio z ilości uruchomień i zatrzymań silnika (ilości cykli startu), ponieważ te powodują udarowe obciążenia gniazda kończące się jego wyrobieniem lub zużyciem.
Wysokie koszty naprawy
Koszt kompletnego modułu w ASO waha się w granicach od 4500 do 5000 zł, w zależności od indywidualnego rabatu kontrahenta. Problemem jest to, że wałki wyrównoważające nie występują jako części zamienne, tylko jako składnik całego modułu.
Z powodu wysokich cen tego modułu na rynku pojawiły się firmy oferujące same wałki wyrównoważające po regeneracji, czyli z naprawionymi wpustami wałka. Taki komplet może być nawet dziesięciokrotnie tańszy niż kompletny moduł w serwisie autoryzowanym. Komplet wałków kosztuje około 550 zł, a cały – regenerowany moduł pompy oleju z wałkami – około 1500 zł.
Jeżeli w samochodzie występuje moduł napędzany łańcuchem, to najlepiej wymienić go na moduł napędzany kołami zębatymi oraz zregenerowanymi wałkami (koszt ok. 1500 zł). Jeśli w samochodzie występuje już moduł napędzany kołami zębatymi, to wystarczy sama wymiana wałków, co powinno zamknąć się w kosztach na poziomie 550 zł. Podczas weryfikacji modułu należy koniecznie zwrócić uwagę na to, czy nie jest uszkodzona obudowa pompy oleju, ponieważ wykonuje się ją z żeliwa, a ono jest kruche. Tak samo trzeba zweryfikować stan zębatek oraz pompy oleju.
W trakcie wymiany modułu pompy oleju należy ustawić wał korbowy tak, aby pierwszy cylinder był w górnym punkcie zwrotnym (0).



