Postępy w technologiach bezpieczeństwa dla pojazdów użytkowych

Postępy w technologiach dla pojazdów użytkowych ZF

Dzięki dużemu doświadczeniu w opracowaniu systemów dla pojazdów użytkowych, które mogą zwiększyć bezpieczeństwo jazdy i zmniejszyć ryzyko wypadków, ZF gwarantuje zachowanie najnowszych standardów GSR. Wykorzystując możliwości transferu technologii między działami, firma pracuje również nad technologiami ADAS, które mają przenieść technologię bezpieczenstwa na wyższy poziom. 

  • ZF przenosi technologie bezpieczeństwa na wyższy poziom dzięki szeregowi funkcji ADAS, które wspierają producentów OEM w spełnianiu obowiązujących przepisów i nie tylko.
  • Najnowsze koncepcje ZF obejmują system wspomagania jazdy po autostradzie z automatyczną zmianą pasa ruchu oraz system wykorzystujący czujniki i dane z chmury do szacowania tarcia na drodze – w celu poprawy kontroli nad pojazdem.
  • Truck-Trailer-Link umożliwia tworzenie nowej generacji systemów bezpieczeństwa dla zestawów przyczep ciężarowych, pozwalając na monitorowanie w wysokiej rozdzielczości 360° całego pojazdu użytkowego.

Technologie ADAS firmy ZF opierają się na zaawansowanym oprogramowaniu i algorytmach w celu oceny, czy obiekty znajdujące się w pobliżu pojazdu stanowią zagrożenie. Inteligentne systemy wykrywają również senność lub nieuwagę kierowcy i określają, jakie działania, ostrzeżenia / interwencje są potrzebne.

Pełny pakiet technologii ADAS GSR firmy ZF obejmuje szereg inteligentnych systemów obejmujących połączenie czujników, oprogramowania i automatycznego hamowania. Kamery i radary mogą wykrywać przeszkody i inne obiekty na drodze, w tym inne pojazdy, pieszych i rowerzystów, nawet gdy znajdują się w martwym polu, jednocześnie monitorując znaki prędkości i oznaczenia pasów ruchu. Systemy kontroli ciśnienia w oponach sprawdzają, czy opony są odpowiednio napompowane, aby zmniejszyć ryzyko ich przebicia.

Zautomatyzowane utrzymywanie pasa ruchu i zmiana pasa ruchu na autostradach

W oparciu o pionierski projekt branżowy Highway Assist Lane Change (HALC), firma ZF opracowała system, który w inteligentny sposób może zapobiec przypadkowi, w którym ciężarówka sygnalizuje wyprzedzanie, podczas gdy inny pojazd zajmuje ten pas, pomagając złagodzić potencjalną kolizję. System wykorzystuje najnowsze platformy hamowania i kierowania ZF, OnGuardMAX, mBSP XBS i ReAX, wraz z dodatkową kamerą kabinową, która stale monitoruje uwagę kierowcy. System może również monitorować, czy z przodu znajduje się pojazd i utrzymuje bezpieczną odległość.

W przypadku zmiany pasa ruchu system monitoruje ruch na sąsiednim pasie, jednocześnie upewniając się, że kierowca zwraca uwagę na warunki drogowe. Gdy kierowca chce zmienić pas ruchu, system upewnia się, że wszystkie niezbędne kontrole, takie jak kontrola lusterek, zostały przeprowadzone przed sygnalizacją. Jeśli tak, system umożliwia ciężarówce automatyczną zmianę pasa ruchu po włączeniu kierunkowskazu. Jeśli jeden lub oba te warunki nie zostaną spełnione, system wyda ostrzeżenie, aby zapobiec manewrowi.

Wykrywanie stanu nawierzchni drogi

System wykorzystuje czujniki i bazę danych w chmurze do łączenia informacji w celu oszacowania warunków drogowych i określenia dostępnej przyczepności. System jest w stanie wymieniać informacje między pojazdami w celu przewidywania warunków drogowych na trasie.

Dokładne oszacowanie tarcia na drodze przyczynia się do bezpieczniejszej jazdy. Wspiera on lepsze działanie zaawansowanych systemów bezpieczeństwa, takich jak autonomiczny system hamowania awaryjnego (AEBS), tempomat adaptacyjny (ACC), system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania (ABS) i elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESC).

ZF

ZF Truck-Trailer Link

ZF nadal wyznacza tempo, jeśli chodzi o technologie naczep, opracowując zaawansowane łącze ciężarówka-naczepa, aby umożliwić bezpieczniejszy, szybki transfer danych i obrazów w czasie rzeczywistym. Bezpieczeństwo funkcjonalne jest częścią projektu.

Dzięki łączu naczepy samochodu ciężarowego, wiele kamer bocznych i wstecznych na naczepie jest w stanie zapewnić kierowcy możliwość podglądu martwych punktów wokół naczepy. System obsługuje zaawansowane wspomaganie cofania z funkcją automatycznego hamowania.

Źródło: ZF
 

Tagi artykułu

autoExpert 10 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę