Postęp ukryty pod maską silnika

Pixabay – Engin_Akyurt
1.8.2022

Na przykładzie filtrów paliwa w gamie PZL Sędziszów pokazujemy, jak wyglądają najnowsze modele filtrów paliwa. To zaawansowane konstrukcje, które pracują pod wysokim ciśnieniem i mogą być wyposażone w dodatkowe elementy, takie jak np. podgrzewacze elektryczne!

Benzynowe układy wtryskowe pracują pod wysokim ciśnieniem i wymagają filtrów mocnych, wydajnych, o bardzo niskich oporach przepływu. Taka jest właśnie rodzina filtrów stalowych PZL Sędziszów, które z zapasem spełniają stawiane przed nimi wymagania. Podobny poziom prezentują filtry oleju napędowego. Poza oczyszczeniem paliwa z zanieczyszczeń stałych, takich jak choćby produkty korozji zbiornika czy ścierania elementów metalowych (mówimy tu o wielkości cząstek na poziomie od 3 do 5 µm i skuteczności powyżej 92%), filtr musi zatrzymywać zanieczyszczenia organiczne (parafina, asfalteiny itp.). Niezwykle ważnym wymaganiem jest także zdolność efektywnej separacji wody (powyżej 90%, większość filtrów oleju napędowego ma odstojniki).
Topowe modele są wyposażone także w podgrzewanie elektryczne.

Powiązane firmy

FPW061

Najpopularniejszym reprezentantem tej gamy jest FPW061. To puszkowy filtr benzyny do układów wtryskowych pracujących pod wysokim ciśnieniem. Ma zastosowanie w bardzo szerokiej grupie modeli i dzięki temu to jeden z bestsellerów. Stalowy korpus gwarantuje wytrzymałość, a wkład z najwyższej jakości materiału skutecznie filtruje, stawiając przy tym minimalne opory przepływu. 

Filtr paliwa

PD629

Kolejna współczesna propozycja to PD629 - popularny, nowoczesny filtr oleju napędowego. Jest wyposażony w przepływowy układ podgrzewania za pomocą dodatkowego obiegu przefiltrowanego paliwa. To rozwiązanie powszechnie stosowne w modelach z Grupy Volkswagena, ale nie tylko. 

Filtr paliwa

WP1534

Reprezentantem dynamicznie rozwijającej się grupy wkładów filtracyjnych jest WP1534. Wygląda jak filtr powietrza, ale to właśnie nowoczesny i ekologiczny wymienny wkład filtracyjny. Po zużyciu jest znacznie mniej szkodliwy dla środowiska, ponieważ dużo łatwiej i taniej się go utylizuje.

Filtr paliwa

PD627

Prezentację kończymy topowym PD627. To zaawansowany technologicznie filtr paliwa do silników Ford 1.6 TDCi Duratorq. Jest wyposażony w szereg dodatkowych elementów, takich jak elektryczny podgrzewacz, czujnik poziomu odseparowanej wody, siatkowy filtr wstępny i podwójny wkład filtracyjny. Ciekawym rozwiązaniem jest układ odwadniania filtra za pomocą wykręcanego trzpienia z dostępem od góry.

Filtr paliwa

Inż. Dominik Zwierzyk, PZL SędziszówNie ulega wątpliwości, że największy nacisk kładzie się obecnie na rozwój technologiczny filtrów oleju napędowego. Filtry benzyny także potrafią być zaawansowane, ale w niektórych modelach samochodów… nie ma ich w ogóle lub są zamontowane dożywotnio, np. w formie zestawu z pompą paliwa. W takim wypadku zaleca się szczególną troskę o jakość tankowanego paliwa (tylko na markowych stacjach). Trzeba się także liczyć z tym, że w razie zatkania lub uszkodzenia takiego fabrycznego filtra jego koszty wymiany będą niestety wyższe niż koszty wymiany zwykłego filtra zewnętrznego.  

 

Informacja prasowa marki PZL Sędziszów

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę