Porady i triki podczas montażu miechów pneumatycznych

Porady i triki podczas montażu miechów pneumatycznych Arnott
21.4.2022

Jako lider w dziedzinie zamiennych układów zawieszenia pneumatycznego firma Arnott stara się zapewnić możliwie dużo wiedzy tak, aby mechanicy pracujący z produktami firmy czuli się komfortowo i pewnie podczas ich montażu. Poniższy tekst zawiera wiele cennych porad i trików do zastosowania podczas instalacji sprężyn zawieszenia powietrznego.

 

Miechy powietrzne

Podczas montażu nowej sprężyny powietrznej zawsze sprawdź czy dolny tłok jest prawidłowo zamocowany (ustalony) i odpowiednio zablokowany. W przeciwnym razie, tłok może ulec uszkodzeniu lub miech może zostać wybity ze swojego docelowego położenia.

Porady i triki podczas montażu miechów pneumatycznych zdjęcie w treści artykułu

W przypadku niektórych miechów upewnij się też, że górny tłok jest odpowiednio zamocowany przez pin ustalający. Jeśli tego nie zrobimy, napompowana poduszka będzie napierała na pin w nieodpowiednim punkcie i doprowadzi do pęknięcia górnego mocowania miecha. Taki miech będzie przepuszczał powietrze.

Porady i triki podczas montażu miechów pneumatycznych zdjęcie w treści artykułu

Złączka Voss

Złączki Voss są jednorazowe! Jeśli spróbujemy ponownie wkręcić złączkę możemy łatwo doprowadzić do uszkodzenia gumowej uszczelki i wycieków powietrza. W razie konieczności wkręcenia czy dokręcenia złączki należy to robić z maksymalnym momentem 2Nm. Jeśli przyłożymy większy moment, możemy uszkodzić gwint wewnętrzny w miechu i doprowadzić do wycieków powietrza.

Porady i triki podczas montażu miechów pneumatycznych zdjęcie w treści artykułu

Przewody powietrzne

Przed zamontowaniem przewodu sprawdź je pod kątem ewentualnych uszkodzeń czy przecięć, gdyż mogą one powodować nieszczelności. W razie konieczności użyj odpowiedniego narzędzia do odcięcia uszkodzonej czy nierównej kocówki lub segmentu przewodu. Przewód należy dokładnie i do końca wcisnąć w złączkę Voss. Następnie należy lekko pociągnąć przewód w celu uszczelnienia go w gnieździe.

Po zamocowaniu przewodu w miechu sprawdź jako przebieg, aby uniknąć zgięć i załamań. W niektórych przypadkach przewód należy przeprowadzić przez odpowiednie wycięcie (oczko) w obudowie miecha. Jeśli tego nie zrobimy, przewód zostanie podczas pompowania zakleszczony między miechem, a górną powierzchnią styku bez możliwości spuszczenia powietrza z miecha.

Porady i triki podczas montażu miechów pneumatycznych zdjęcie w treści artykułu

Napełnianie powietrzem miechów pneumatycznych

Miechy należy montować w stanie w jakim zostały dostarczone w opakowaniu. Rozciąganie czy wstępne napełnianie powietrzem przed montażem nie ułatwia zadania, może natomiast doprowadzić do uszkodzenia podzespołu na skutek jego wygięcia podczas docelowego napełniania powietrzem.

Porady i triki podczas montażu miechów pneumatycznych zdjęcie w treści artykułu

Po wymianie miecha nie wolno natychmiast opuszczać pojazdu bez wsparcia podnośnika. W przeciwnym razie dochodzi do nierównomiernego rozłożenia masy co może doprowadzić do wygięcia miecha na skutek nadmiernych obciążeń bocznych. W konsekwencji może dojść do wysunięcia się rękawa spod opaski zaciskowej. UWAGA! Są to ogólne zalecenia dotyczące miechów. Należy zawsze sprawdzić jaka jest procedura montażu konkretnego miecha, który aktualnie montujemy.

Porady i triki podczas montażu miechów pneumatycznych zdjęcie w treści artykułu

Kroki końcowe i testowanie układu

Podczas wymiany miechów należy zwrócić między innymi uwagę na dwie rzeczy. Po pierwsze, jeśli wymieniamy tylko zużyty miech sprawdźmy również stan amortyzatorów pod katem zużycia i wycieków. Siła tłumiąca zużytego amortyzatora jest wyraźnie niższa, a to oznacza dodatkowe obciążenia sprężyny powietrznej do których nie została zaprojektowana. Może to doprowadzić do jej przedwczesnego zużycia i konieczności powtórzenia naprawy. Po drugie, jeśli miech jest montowany na amortyzatorze, a z tego wycieka olej doprowadzi to do szybkiej degradacji gumy w nowym miechu i zdecydowanie skróci jego żywotność.

Jeśli wyciek z miecha pozostanie niezauważony przez dłuższy czas, będzie to miało negatywny wpływ na kompresor. Każda nieszczelność w układzie powoduje nadmierną pracę sprężarki i w konsekwencji jej przegrzanie. Nie ma ona wówczas możliwości wytworzenia odpowiedniego ciśnienia i podniesienia pojazdu do zadanej wysokości lub trwa to zdecydowanie dłużej. Większość narzędzi diagnostycznych ma możliwość przeprowadzenia testów kompresora lub sprawdzenia jego maksymalnego wydatku. Umożliwia to sprawdzenie w jakiej kondycji jest kompresor i w zależności od wyniku można zalecić wymianę podzespołu na nowy.

Źródło: Arnott – Air Suspension Products

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 06 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę