Ponad 200 milionów sztuk elektrycznego hamulca postojowego od ZF

Ponad 200 mln sztuk elektrycznego hamulca postojowego od ZF ZF
24.5.2022

Firma ZF oferuje szereg rozwiązań hamulców postojowych, od hamulców zintegrowanych po pełne układy hamulców EPB, włączając standardowe hamulce EPB i niewymagające oddzielnego ECU ze względu na integrację z elektronicznym układem stabilizacji toru jazdy oraz EPB instalowane na osi przedniej dla mniejszych pojazdów.

 

  • Grupa ZF jako pierwsza wprowadziła na rynek technologię elektrycznego hamulca postojowego (ang. electric park brake, EPB) oraz wyprodukowała 200 milionów sztuk.
  • Grupa ZF jest światowym liderem w obszarze systemów hamulców postojowych, i wyprodukowała już 500 milionów zintegrowanych hamulców postojowych.
  • Technologia EPB zapoczątkowała trend elektryfikacji systemów parkingowych i po raz pierwszy wykorzystano w niej układ Brake by Wire, czyli hamulce sterowane elektrycznie.

ZF jest światowym liderem produkcji układów hamulcowych. Jako pierwsze przedsiębiorstwo na świecie, wyprodukowało 200 milionów jednostek EPB. Ponad 20 lat temu firma ZF wynalazła zacisk hamulcowy wyposażony w elektryczny człon uruchamiający („Motor-on-Caliper”) i zastosowała go w hamulcach EPB.

Obecnie produkowana jest szósta generacja elektrycznych hamulców postojowych, które doskonale oddają ideę inteligentnych systemów mechanicznych. Firma ZF jako pierwsza wyprodukowała także ponad 500 milionów jednostek zintegrowanych hamulców postojowych (ang. integrated park brake, IPB).  IPB zawiera w pełni zintegrowany mechanizm hamulca postojowego w tylnym zacisku i umożliwia zastosowanie EPB.

Użycie hamulca EPB obniża wagę układu hamulcowego oraz zwiększa oszczędność paliwa. To pierwszy przypadek elektryfikacji systemów mechanicznych umożliwiający integrację i zastosowanie zaawansowanych funkcji w połączeniu z innymi układami pojazdu. To także pierwszy ważny krok w kierunku elektryfikacji układów hamulcowych. Technologia pomaga także zwiększyć bezpieczeństwo kierowcy poprzez zastosowanie układu ABS oraz komfort i wygodę użytkownika, gdyż aktywacja układu hamulcowego odbywa się za pomocą przycisku.

Poza zapewnieniem hamowania postojowego, EPB jest w pełni zintegrowaną częścią układu hamulcowego. Zapewnia funkcje, takie jak dynamiczne hamowanie czy czujnik zużycia klocków hamulcowych, oraz oferuje mniejszą awaryjność przypisywaną zwykle układom mechanicznym.

Według Manfreda Meyera, starszego wiceprezesa ds. Active Safety w ZF: – EPB to świetna historia sukcesu. Doceniamy wysiłki inżynierów, projektantów i pracowników zaangażowanych w produkcję tej technologii w lokalizacjach na całym świecie: w Europie, obu Amerykach i Azji. EPB jest świadectwem nieustannego dążenia do innowacji. Firma ZF osiągnęła pozycję globalnego lidera na rynku systemów hamulcowych już na początku XXI w., jednak wciąż próbowała przekształcić działanie hamulca mechanicznego w coś więcej. Obecnie ta technologia wykorzystywana jest w wielu najpopularniejszych na świecie pojazdach: zarówno w samochodach małych, furgonetkach, jak i SUV-ach.

Firma ZF oferuje szereg rozwiązań hamulców postojowych, od hamulców zintegrowanych po pełne układy hamulców EPB, włączając standardowe hamulce EPB i niewymagające oddzielnego ECU ze względu na integrację z elektronicznym układem stabilizacji toru jazdy oraz EPB instalowane na osi przedniej dla mniejszych pojazdów.

– Wraz z rozwojem w kierunku bardziej zaawansowanych rozwiązań bezpieczeństwa, pojazdów autonomicznych i elektrycznych, układy hamulcowe zajmują coraz ważniejsza rolę w spełnianiu wymogów wynikających z przepisów, umożliwianiu realizacji nowych funkcji oraz odzyskiwaniu energii z hamowania. Wymaga to wyższego poziomu integracji z innymi układami oraz większego stopnia kontroli nad pojazdem. Dlatego systemy, takie jak elektryczny hamulec postojowy i zintegrowany układ hamulcowy firmy ZF będą stosowane w większej liczbie rozwiązań – podsumował Meyer.

Źródło: ZF

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

autoExpert 10 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę