Pierwszy nowy Solaris Urbino 12 już wozi pasażerów w Bawarii

16.7.2015

Pod koniec 2014 roku firma Solaris zaprezentowała prototypowe egzemplarze nowej generacji niskopodłogowych autobusów miejskich. Obecnie seryjnie produkowane autobusy w nowym wydaniu są już systematycznie dostarczane do klientów.

Pierwszym nabywcą nowego Solarisa Urbino jest prywatny przewoźnik z Bawarii, przedsiębiorstwo Josef Ettenhuber GmbH. Autobus rozpoczął właśnie kursy w ramach Monachijskiego Związku Komunikacyjnego i Taryfowego (MVV). Kolejne niskopodłogowe autobusy nowej generacji, także w wersji 18-metrowej, pojawią się na ulicach austriackich, niemieckich, norweskich, polskich i włoskich miast w najbliższych miesiącach.

Nowy Solaris Urbino 12, flagowy produkt polskiego producenta pojazdów komunikacji publicznej, to innowacyjny autobus miejski o niezwykle lekkiej i trwałej konstrukcji. Jego nowatorska technologia budowy zapewnia przewoźnikom niskie koszty eksploatacyjne oraz wysoką estetykę wykończenia. Przestronne, jasne wnętrze autobusu, jak i nowoczesny układ jezdny gwarantują niespotykany dotąd komfort podróżowania. Całość zamknięta została w wyrazistym, funkcjonalnym i wielokrotnie nagradzanym designie, który ma służyć pasażerom.

Nowoczesny autobus, który zasilił flotę firmy Josef Ettenhuber, został wyposażony w oszczędny i ekologiczny silnik Cummins ISB6.7, spełniający rygorystyczną normę emisji spalin Euro 6. Silnik ten sprzężono z automatyczną skrzynią biegów ZF-6AP. Wybór lżejszego pojazdu w połączeniu z lżejszym silnikiem sprawiły, że masa autobusu, w porównaniu do wcześniej zakupionych przez firmę Ettenhuber jednostek, jest mniejsza aż o 1,2 tony.

Autobus wyposażony jest w klimatyzację całej przestrzeni pasażerskiej oraz oddzielną klimatyzację kabiny kierowcy. Przyjemną jazdę zapewni dodatkowo LED-owe oświetlenie wnętrza. Również światła do jazdy dziennej wykorzystują tę energooszczędną technologię.

Pojazd posiada 36 + 2 miejsca siedzące, z czego aż 19 + 2 dostępne z niskiej podłogi. Najnowsze Urbino 12 gwarantuje nie tylko komfort pasażerom, ale również łatwość serwisowania. Panele boczne pojazdu są przykręcane do siebie, co umożliwia prostszy montaż oraz wymianę w przypadku uszkodzenia części nadwozia. Wygodniejszy dostęp do poszczególnych jego elementów osiągnięto też dzięki zastosowaniu tylnej oraz bocznych klap rewizyjnych otwieranych pod kątem aż 170 stopni. 

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę