OTOMOTO Insights: Rekordowa podaż aut, ale sprzedaż zwalnia

OTOMOTO Insights: Rekordowa podaż aut, ale sprzedaż zwalnia OTOMOTO

Wrzesień był rekordowym miesiącem w tym roku pod względem liczby aktywnych ogłoszeń na OTOMOTO. Rosnąca podaż samochodów, jak i liczba aktywnych użytkowników na platformie OTOMOTO nie przełożyła się jednak na szybkość sprzedaży samochodów. Choć dane sugerują, że wzrosty w dynamice sprzedaży w segmencie motoryzacyjnym nie są już tak imponujące jak w poprzednich miesiącach, to należy pamiętać, że zmienia się także baza. Sierpień ubiegłego roku był przełomowy - od tego miesiąca zamiast notować spadki rok do roku, sprzedaż detaliczna w segmencie motoryzacyjnym wyraźnie zaczęła rosnąć. Warto również zauważyć, że wrzesień był kolejnym miesiącem, w którym wzrosła średnia wartość zobowiązań na zakup auta.

Aktualizowany co miesiąc raport OTOMOTO Insights podsumowuje bieżącą kondycję rynku motoryzacyjnego w Polsce, w oparciu o dane własne platformy, a także informacje z CEPiK, GUS i NBP. Cały raport można przeglądać online na stronie: otomotoinsights.pl.

Wraca rynek kupującego, czyli więcej aut sprzedaje się wolniej

Ofert sprzedaży samochodów na rynku jest coraz więcej - średnia dzienna liczba aktywnych ogłoszeń we wrześniu w ​OTOMOTO wyniosła ponad 266 tysięcy, co stanowi tegoroczny rekord. I choć rośnie też liczba aktywnych użytkowników na platformie - wg danych z Google Analytics we wrześniu było to 24 mln użytkowników, to w obliczu dużej dostępności aut, dają sobie oni czas na podjęcie ostatecznej decyzji o zakupie. Średni czas aktywności ogłoszeń wzrósł o 1 dzień w porównaniu do poprzedniego miesiąca - prywatni sprzedający zamykali we wrześniu ogłoszenia średnio po 43 dniach, a biznesowi - po 46 dniach od ich publikacji.

O wolniejszym tempie sprzedaży świadczy też rosnący wskaźnik MDS (Market Day Supply), który określa liczbę dni, jaka byłaby potrzebna do wyprzedania całego zapasu rynkowego aut, przy założeniu stabilnego popytu (obliczonego na podstawie danych z ostatnich 45 dni). W okresie od 1 sierpnia 2024 do 30 września 2024 roku wartość wskaźnika MDS wzrosła o 7%, tj. z 67 do 72 dni.    Choć wolniej, to wciąż kupujemy więcej samochodów niż w ubiegłym roku - dane z CEPiK wskazują, że rejestracji jest więcej, a samochody rejestrują zarówno firmy, jak i osoby prywatne - we wrześniu 2024 na osoby prywatne zarejestrowano 189 136 samochodów, czyli 42,5 tysiąca więcej niż w tym samym okresie w roku ubiegłym.

40-latek z kredytem na samochód 

Kolejny miesiąc z rzędu (począwszy od marca 2024 roku) rośnie średnia kwota zobowiązań zaciąganych za zakup samochodu - we wrześniu osiągnęła niemal pułap 49 tysięcy złotych. Największą grupę kredytobiorców, którzy decydowali się na kredyt udzielany za pośrednictwem OTOMOTO Pay (⅓ zaciągających zobowiązania), stanowiły osoby w wieku 40-49 lat. Średnia kwota zobowiązania na zakup auta w tej grupie wynosiła 52,5 tysiąca złotych.

“Powolna” elektromobilność   

Elektromobilność rozwija się w Polsce zbyt wolno - to wniosek, który nasuwa się po tegorocznym Kongresie Nowej Mobilności. Rejestracje wskazują na wrześniowe wzrosty - zarówno w porównaniu do sierpnia, jak i do poprzedniego roku (w przypadku nowych modeli wzrost rejestracji od początku roku to 3,7%). 4-procentowy udział elektryków wśród wszystkich zarejestrowanych we wrześniu nowych pojazdów nie prowadzi jednak do “przełomu” na rynku. Na tempo rejestracji pojazdów EV przez firmy z pewnością wpływa zamrożenie do końca roku dopłat do zakupów samochodów w leasingu.

Analizując dane z pierwszych trzech kwartałów roku można zauważyć, że do końca września zarejestrowano o 68% więcej elektrycznych pojazdów używanych niż w tym samym okresie w 2023 roku. Wzrosty są widoczne, ale prywatnych kupujących wciąż wstrzymuje niepewna sytuacja związana z subwencjami do zakupu używanych elektryków, zapowiadanymi w ramach KPO.

W przypadku wprowadzenia dopłat zainteresowanie używanymi elektrykami mogłoby się znacząco zmienić - z czerwcowego badania przeprowadzonego przez Minds & Roses wynikało, że możliwość odzyskania części środków z programu unijnego, zmieniłaby zainteresowanie elektrykiem wśród użytkowników OTOMOTO aż o 22 p.p. - przy dopłatach już 45% badanych deklarowało rozważanie zakupu samochodu elektrycznego. Tymczasem kolejny miesiąc z rzędu wydłuża się czas aktywności ogłoszeń dotyczących sprzedaży pojazdów elektrycznych - w porównaniu do sierpnia ogłoszenia z elektrykami były utrzymywane przez sprzedających o 9 dni dłużej przez profesjonalnych sprzedawców (łącznie 86 dni) i o 4 dni dłużej przez prywatnych sprzedających (łącznie 68 dni).

Źródło: OTOMOTO

Tagi artykułu

autoExpert 10 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę