Obowiązkowe OC dla rowerzystów? To możliwe

Rowerzystów na polskich drogach nie brakuje, jednak polisy OC dla nich są na rynku rzadkością, gdyż nie są one obowiązkowe. Wkrótce może się to zmienić.
Coraz więcej rowerzystów
Rowerzyści w przeciwieństwie do kierowców samochodów i motocyklistów nie mają obowiązku wykupienia ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej. W razie wypadku muszą więc odpowiedzieć za szkody własnym majątkiem. Coraz więcej Polaków korzysta z rowerów, przez co ryzyko przykrego incydentu staje się coraz większe.
– Nałożenie obowiązku ubezpieczenia na rowerzystów w pewnym momencie może się okazać koniecznością, bo odsetek osób, które dziś się ubezpieczają, jest znikomy. Jeżeli ruch rowerowy mocno wzrośnie, będziemy mieć więcej szkód z tym związanych, które będą musieli pokrywać rowerzyści lub służba zdrowia w przypadku poważniejszych wypadków. Rowerzyści powinni się ubezpieczać dla własnego bezpieczeństwa i ochrony własnych interesów. Na ulicach Warszawy wiosną rowerzystów jest coraz więcej, ale i w sezonie zimowym natężenie ruchu jest bardzo duże. Nietrudno o to, żeby rowerzysta – mijając samochody stojące w korku – porysował lakier, zerwał lusterko, spowodował jakąś drobną szkodę. W przypadku braku ubezpieczenia OC, będzie musiał takie koszty pokryć z własnej kieszeni – mówi Katarzyna Wojdyła, członek zarządu LINK4.
W ubiegłorocznym badaniu SW Research dla „Rzeczpospolitej” 42% respondentów było przeciw wprowadzeniu obowiązkowego OC dla rowerzystów, 34% opowiedziało się za taką opcją, a 24% wstrzymało się od głosu. Rowerzyści często budzą skrajne emocje zwłaszcza w dużych miastach. Przyczyniają się do poprawy jakości powietrza i promują zdrowy styl życia, ale z drugiej są obiektem krytyki i zarzutów o częste łamanie przepisów czy prowokowanie niebezpiecznych sytuacji na drogach.
Nieregulowane pojazdy elektryczne
Innym palącym problemem są elektryczne pojazdy, które rozwijają prędkość ponad 25 km/h. Elektryczne hulajnogi i rowery na polskich drogach to nowość, która cieszy się dużym zainteresowaniem, ale nie jest jeszcze prawnie uregulowana. Nad prawnymi regulacjami w stosunku do małych pojazdów elektrycznych pracuje aktualnie Komisja Europejska, która rozważa wprowadzenie obowiązkowych ubezpieczeń dla posiadaczy e-bike’ów.
– Takie pojazdy przemieszczają się z dużą prędkością po chodnikach, ścieżkach rowerowych czy wśród samochodów, co powoduje dużo większe ryzyko niż rowerzyści. Dlatego segment hulajnóg i innych pojazdów pilnej wymaga uwzględnienia w przepisach i rozważenia obowiązku ubezpieczenia – mówi Katarzyna Wojdyła.
Źródło: Newseria