Nowy Bentley Supersports – powrót do tworzenia ekstremalnych samochodów

666 KM, napęd RWD i masa poniżej dwóch ton Bentley

Sto lat po narodzinach pierwszego modelu „Super Sports” brytyjska marka Bentley powraca do legendarnej nazwy, wprowadzając najbardziej zorientowany na kierowcę model w historii Continental GT. Nowy Supersports to dwuosobowe coupé z napędem na tylne koła i masą poniżej dwóch ton, które ma definiować luksus skoncentrowany na osiągach.

Sercem układu napędowego jest nowy, w pełni spalinowy silnik V8 4.0 twin-turbo generujący 666 KM (657 bhp) i 800 Nm momentu obrotowego. Moc trafia wyłącznie na tylną oś przez ośmiobiegową dwusprzęgłową skrzynię ZF ze wzmocnionymi sprzęgłami i nowym algorytmem zmiany biegów. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 3,7 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi około 310 km/h. To pierwszy tylnonapędowy Continental GT w historii produkcji seryjnej – wcześniej takie rozwiązanie stosowano wyłącznie w autach wyścigowych GT3.

Maksymalne zaangażowanie kierowcy

Do osiągnięcia maksymalnego zaangażowania kierowcy inżynierowie zastosowali elektroniczny mechanizm różnicowy eLSD współpracujący z wektorowaniem momentu poprzez hamowanie oraz skrętem tylnych kół. System ESC oferuje trzy poziomy ingerencji – od pełnej kontroli, przez tryb Dynamic umożliwiający kontrolowany poślizg, aż po całkowite wyłączenie, które pozwala kierowcy na wprowadzanie samochodu w nadsterowność. Kontroler dynamiki jazdy zapewnia trzy konfiguracje: Touring, Bentley i Sport, każda z różnym poziomem agresywności podwozia i dźwięku.

Nowy Bentley Supersports_1 źródło: Bentley

Najlżejszy Bentley od 85 lat

Kluczowym elementem charakteru Supersports jest radykalna redukcja masy. Nowy model jest niemal pół tony lżejszy od standardowego Continentala GT, osiągając wagę poniżej 2000 kg. To najlżejszy Bentley od 85 lat. Największą oszczędność zapewnia czysto spalinowy układ napędowy i napęd tylny, ale także dach z włókna węglowego, rezygnacja z tylnych foteli oraz eliminacja wielu systemów wspomagających, uznanych za niepotrzebne w aucie ukierunkowanym na kierowcę.

Agresywna aerodynamika z włókna węglowego

Nadwozie Supersports to najbardziej agresywny projekt w historii modeli Continental GT. Nowy przedni zderzak integruje największy splitter aerodynamiczny, jaki kiedykolwiek zamontowano w drogowym Bentleyu, kierując powietrze do chłodzenia silnika i hamulców przednich. Włókno węglowe zastosowano na szerszą skalę niż dotychczas – w wykonaniu z tego materiału są wsporniki przednie (dive planes), progi boczne, lotki nadkoli w kształcie litery B, tylny dyfuzor oraz jednoczęściowe, stałe tylne skrzydło. Wszystkie elementy aerodynamiczne zostały precyzyjnie przetestowane i generują ponad 300 kg więcej docisku niż Continental GT Speed, zachowując odpowiedni balans i dynamiczny rozkład masy 54:46.

Nowy Bentley Supersports_2 źródło: Bentley

Największy układ hamulcowy na świecie i tytanowy wydech

Do wyposażenia standardowego należą hamulce karbonowo-ceramiczne – największy samochodowy układ hamulcowy na świecie z tarczami CSiC o średnicy 440 mm z przodu i 410 mm z tyłu – oraz pełny tytanowy układ wydechowy Akrapovič. Jest to pierwszy system wydechowy Bentleya opracowany we współpracy ze słoweńskim producentem, który wzmacnia i modeluje dźwięk silnika V8 bez sztucznej ingerencji w kabinie. Nowe 22-calowe kute obręcze aluminiowe opracowano wspólnie z Manthey Racing, a jako opcję zaproponowano opony Pirelli Trofeo RS, które wraz ze zmianami w podwoziu i redukcją masy pozwalają pokonywać zakręty o około 30 procent szybciej niż w GT Speed, osiągając do 1,3 g przeciążenia bocznego.

Dwuosobowa kabina inspirowana motorsportem

Wnętrze dwuosobowego Supersports zaprojektowano z myślą o maksymalnym zaangażowaniu kierowcy. Nowe, lekkie fotele sportowe mają zwiększone podparcie boczne, niższą pozycję montażu oraz wstawki z włókna węglowego w obszarze barków. Tylną kabinę zastąpiono lekką strukturą z włókna węglowego obłożoną skórą, co dodatkowo zmniejszyło masę i stworzyło bardziej funkcjonalny układ wnętrza. Standardowe wyposażenie obejmuje wykończenia z wysokopołyskowego włókna węglowego na desce rozdzielczej i listwach drzwi, skórę oraz materiał Dinamica na siedziskach, oparciach i podsufitce. Każdy egzemplarz otrzymuje hafty Supersports oraz indywidualną tabliczkę z numerem.

Projekt Mildred – ukłon w stronę historii

Projekt nowego modelu narodził się we wrześniu 2024 roku, kiedy niewielki zespół inżynierów przedstawił koncepcję tylnonapędowego Continentala GT o masie poniżej dwóch ton. Prototyp wyjechał na tor już sześć tygodni później, potwierdzając słuszność koncepcji. Projekt prowadzono w ścisłej tajemnicy pod kryptonimem Mildred – na cześć Mildred Mary Petre, urodzonej w 1895 roku rekordzistki na lądzie, wodzie i w powietrzu. W 1929 roku przejechała solo na torze Montlhéry we Francji przez 24 godziny Bentleyem 4 1/2 Litre, osiągając średnią prędkość blisko 145 km/h i ustanawiając nowy rekord wytrzymałościowy.

Sto lat nazwy Super Sports

Nazwa Supersports to współczesna wersja określenia Super Sports, po raz pierwszy użytego 100 lat temu. Pierwszy Super Sports z 1925 roku był oparty na modelu 3 Litre z mocniejszym silnikiem i krótszym, lżejszym podwoziem. Był pierwszym Bentleyem przekraczającym 160 km/h i jednym z najbardziej ekskluzywnych – zbudowano tylko 18 egzemplarzy. Nazwa powróciła w 2009 roku w pierwszej dwuosobowej odmianie z rodziny Continental osiągającej 328 km/h, a w 2017 roku debiutowała kolejna generacja z silnikiem W12 o mocy 710 KM – najmocniejszym w historii marki. Wyprodukowano wówczas 710 sztuk, odpowiadając liczbie koni mechanicznych.

Nowy Supersports to coś więcej niż najbardziej zorientowany na kierowcę Bentley w historii. To powrót do tworzenia bardziej ekstremalnych samochodów – takich, które łączą niezwykłą wszechstronność z prawdziwym zaangażowaniem kierowcy, a jednocześnie pozostają motoryzacyjnymi dziełami sztuki, unikatowymi i tworzonymi indywidualnie dla każdego klienta. Bentley zawsze rozkwitał, gdy ujawniał swoją odważniejszą stronę, a nowy Supersports jest manifestem naszych ambicji, świętującym jednocześnie 100 lat tej nazwy. To pierwszy projekt, który powstał od początku do końca od momentu, gdy dołączyłem do Bentley Motors, i jestem dumny z naszego zespołu oraz tempa, w jakim stworzyliśmy samochód tak różny od GT, na którym został oparty – powiedział dr Frank-Steffen Walliser, prezes i dyrektor generalny firmy Bentley.

Szeroka personalizacja i 500 egzemplarzy

Personalizacja nowego modelu obejmuje 24 kolory lakierów o sportowym charakterze, a dział Mulliner oferuje dodatkowe wykończenia, w tym lakiery matowe oraz pięć motywów Design Themes z grafiką Supersports i pasami kontrastowymi. We wnętrzu dostępnych jest 22 kolory skóry głównej, 11 dodatkowych oraz 9 kolorów akcentowych w konfiguracjach jedno-, dwu- i trzytonowych. Klienci mogą wybierać konkretne numery spośród 500 egzemplarzy produkowanych ręcznie w Crewe.

Premiera i dostępność

Premierze nowego Supersports będzie towarzyszyć najbardziej dynamiczny film w historii Bentleya, którego pokaz zaplanowano na styczeń w Dubaju. Zamówienia ruszą w marcu, produkcja rozpocznie się w czwartym kwartale 2026 roku, a pierwsze dostawy są przewidziane na początek 2027 roku. Model będzie dostępny w Wielkiej Brytanii, Europie, USA, Kanadzie, Australii, Nowej Zelandii oraz wybranych krajach Bliskiego Wschodu.

Źródło: Bentley

Galeria artykułu

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę