Nowy akumulator IBIS do pojazdów EV łączy funkcje falownika i ładowarki

Akumulator IBIS łączy funkcje falownika i ładowarki Stellantis

Po czterech latach projektowania, modelowania i symulacji, zespół składających się z 25 osób, w tym badaczy z CNRS (Francuskie narodowe centrum badań naukowych) i inżynierów Stellantis i Saft, zaprezentował ostatnio innowacyjny prototyp akumulatora magazynującego energię, który łączy funkcje falownika i ładowarki. Dzięki zintegrowaniu tych funkcji akumulator działa wydajniej, co przekłada się na większy zasięg pojazdów elektrycznych, a przy tym staje się tańszy. Warto wspomnieć także o tym, że zwalnia się miejsce wewnątrz pojazdu.

  • Zintegrowany system inteligentnych akumulatorów (IBIS – Intelligent Battery Integrated System) to realizowany we Francji projekt badawczy z udziałem firm i instytucji akademickich, którego celem jest opracowanie bardziej wydajnego i tańszego systemu magazynowania energii;
  • IBIS łączy funkcje ładowarki elektrycznej i falownika w modułach akumulatorów litowo-jonowych, które są zastępowane przez elektroniczne karty konwersji, zwalniając miejsce wewnątrz pojazdu i obniżając koszty systemu;
  • Technologia ta stanowi prawdziwy przełom w dziedzinie mobilnych i stacjonarnych systemów magazynowania energii, a zespół projektowy IBIS zamierza udostępnić ją w pojazdach Stellantis przed zakończeniem bieżącej dekady.

Wspólny projekt badawczy znany jest pod nazwą IBIS. Dostępny od lata 2022 roku prototyp demonstracyjny jest przedmiotem licznych patentów i stanowi prawdziwy przełom w odniesieniu do obecnie używanych systemów konwersji energii elektrycznej. Projekt potwierdził zasadność wielu nowych koncepcji technicznych i umożliwił opanowanie ich działania z myślą o przyszłych zastosowaniach w sektorze motoryzacyjnym i energetyce stacjonarnej. W dziedzinie elektromobilności projekt IBIS ma doprowadzić do przyjęcia nowych standardów w projektowaniu elektrycznych układów napędowych.

Dzięki IBIS, karty konwersji, które spełniają funkcje falownika i ładowarki, montowane są możliwie jak najbliżej ogniw akumulatorów litowo-jonowych. Zaawansowany system sterowania umożliwia akumulatorowi bezpośrednie wytwarzanie prądu przemiennego dla silnika elektrycznego. Partnerzy projektu IBIS koncentrują się obecnie na realizacji w pełni funkcjonalnego prototypu pojazdu, który będzie testowany na stanowiskach i torach testowych Stellantis, a także na drogach. Zespół projektowy IBIS zamierza udostępnić tę technologię w pojazdach marki Stellantis przed zakończeniem bieżącej dekady.

Nasza podróż w kierunku elektryfikacji jest napędzana doskonałością w zakresie innowacji i badań wykorzystujących najbardziej zaawansowane technologie, aby zaspokoić rzeczywiste potrzeby naszych nabywców pojazdów elektrycznych, w zakresie zasięgu, przestronności i przystępności cenowej, przy jednoczesnym zmniejszeniu śladu węglowego poprzez zwiększenie wydajności. Ten rewolucyjny system akumulatorów może stanowić decydujący krok w zobowiązaniu Stellantis do zapewnienia wszystkim użytecznej, przyjaznej dla użytkownika i zaawansowanej technologii

powiedział Ned Curic, dyrektor ds. inżynierii i technologii w Stellantis.

Dzięki opracowaniu wydajnej i konkurencyjnej cenowo technologii projekt IBIS oferuje możliwość zmniejszenia masy pojazdu oraz kosztów produkcji elektrycznych układów napędowych, a także kosztów produkcji pojazdów, oferując jednocześnie szeroki zakres nowych funkcji.

W dziedzinie stacjonarnego magazynowania energii i integracji energii z odnawialnych źródeł energii partner projektu (firma Saft) będzie oferować gotowe do użytku instalacje o zwiększonej dostępności akumulatorów, zapewniające optymalne wykorzystanie zainstalowanej energii przy zmniejszonym wpływie na środowisko. Wewnętrzna architektura akumulatora IBIS spowoduje uproszczenie obsługi przy jednoczesnym zmniejszeniu wpływu na środowisko. Połączenie akumulatorów do pojazdów elektrycznych i stacjonarnych systemów magazynowania zwiększa konkurencyjność obu ofert dzięki efektowi wolumenu na rozwijających się rynkach.

Źródło: Stellantis

Tagi artykułu

autoExpert 05 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę