Norma Euro 7: niezawodne metody testowe kluczowe dla ochrony środowiska i wyróżnienia odpowiedzialnych producentów

Norma Euro 7 i emisja cząstek z opon – co się zmienia? Freepik

Unia Europejska traktuje bardziej zrównoważoną mobilność jako jeden z najważniejszych priorytetów. Przyjęta w kwietniu 2024 roku regulacja Euro 7 oznacza duży postęp w tym kierunku, wprowadzając po raz pierwszy progi emisji cząstek powstających w wyniku zużycia opon. Michelin w pełni popiera to rozwiązanie.

  • Michelin zdecydowanie popiera cele środowiskowe wynikające z regulacji Euro 7, która po raz pierwszy wyznacza limity emisji cząstek powstających w wyniku ścierania opon.
  • Wymagająca i realistyczna metoda testów to jedyny sposób, aby wskazać opony o niższej emisji cząstek, zaprojektowane przez producentów przestrzegających najbardziej rygorystycznych standardów środowiskowych.
  • Od ponad dwóch dekad Michelin jest pionierem w ograniczeniu emisji cząstek powstających podczas używania opon.

Nowe przepisy w założeniu będą oceniać całkowitą emisję cząstek podczas eksploatacji wszystkich opon sprzedawanych na rynku europejskim. Produkty, które przekroczą ustalone limity, nie będą dopuszczone do sprzedaży. Celem jest znaczące ograniczenie emisji cząstek ze zużycia opon, aby lepiej chronić środowisko i docenić starania producentów, którzy stosują najwyższe standardy w tym zakresie.

Co roku transport drogowy w Europie generuje niemal 500 000 ton cząstek pochodzących ze zużycia opon. Nie wszystkie opony są pod tym względem jednakowe. W zależności od decyzji poszczególnych marek na etapie produkcyjnym – trwałości, zastosowanych materiałów i konstrukcji – emisje mogą różnić się nawet czterokrotnie.

Niezawodna i reprezentatywna metoda testowa podstawą skutecznych regulacji

Skuteczność regulacji Euro 7 zależy od wiarygodności metody pomiarowej. Obecnie rozważane są dwa podejścia:

  • Testy drogowe w rzeczywistych warunkach

Ta metoda mierzy emisję w gramach na kilometr i na tonę ładunku. Zapewnia wiarygodne, powtarzalne i reprezentatywne wyniki. Przez ostatnie sześć lat była rozwijana i wspierana przez europejski przemysł motoryzacyjny w pełnej przejrzystości względem organów regulacyjnych. Została przyjęta przez ADAC – niemieckie stowarzyszenie motoryzacyjne znane z rygorystycznych testów – którego wyniki są spójne z danymi producentów. Czyni to z tej metody najbardziej solidny fundament pod regulację Euro 7.

  • Metoda laboratoryjna oparta na bębnie

Nadal w fazie rozwoju. Ta alternatywa opiera się na częściowo zdefiniowanych i nietransparentnych parametrach. Z tego względu może być podatna na manipulacje w celu spełnienia progów regulacyjnych i może nie odzwierciedlać rzeczywistego poziomu emisji. W swoim czerwcowym badaniu z 2025 roku ADAC przyznał, że ta metoda nie jest jeszcze wystarczająco wiarygodna, by można ją było natychmiast wdrożyć.

Rozbieżności między tymi dwiema metodami są znaczące – w 28% przypadków wyniki uzyskane dla tej samej opony różnią się drastycznie. Przykładowo, opona, która w warunkach drogowych uzyskała wskaźnik ścierania 1,42 – i zostałaby zakazana – mogłaby zostać dopuszczona do sprzedaży w teście laboratoryjnym z wynikiem 0,83.

Natychmiastowe wdrożenie metody laboratoryjnej wiązałoby się z poważnymi zagrożeniami:

  • ryzykiem ekonomicznym, polegającym na promowaniu importu tanich, mniej innowacyjnych opon do Europy;
  • ryzykiem środowiskowym, poważnie podważającym skuteczność regulacji Euro 7.

Michelin opowiada się za natychmiastowym wdrożeniem testów w rzeczywistych warunkach drogowych, przy jednoczesnym kontynuowaniu prac nad metodą laboratoryjną, która w przyszłości, po osiągnięciu dojrzałości technicznej, mogłaby stanowić rozwiązanie uzupełniające.

Michelin – 20 lat innowacji i badań nad redukcją cząstek ścierania opon

W czerwcu 2025 roku ADAC opublikował nowe badanie obejmujące 160 modeli opon. Wyniki pokazują, że opony Michelin emitują średnio o 26% mniej cząstek niż produkty czterech innych producentów klasy premium. Ten wynik potwierdza dane z badania z 2022 roku, które wykazało redukcję emisji o 28% w porównaniu do średniej rynkowej.

Od 2005 roku Michelin intensywnie inwestuje w badania i rozwój, aby lepiej zrozumieć i ograniczyć zjawisko ścierania opon. Dzięki swojej wiedzy w zakresie materiałoznawstwa oraz projektowaniu skupionemu na optymalnym wykorzystaniu surowców, Grupa zredukowała emisję cząstek o 5% w latach 2015–2020, zapobiegając emisji 100 000 ton cząstek do środowiska.

W tym kontekście Michelin będzie gotowy do wdrożenia regulacji Euro 7 już w 2028 roku dla nowych produktów, a w 2030 roku dla całej gamy opon samochodowych.

W momencie, gdy Europa dostrzega potrzebę wspierania swojego przemysłu bez rezygnacji z ambicji środowiskowych, decyzje dotyczące metody testowania opon w ramach regulacji Euro 7 doskonale ilustrują dylematy, przed którymi stoi: albo wspierać innowacje i rygorystyczne podejście dla dobra środowiska, albo zaakceptować kompromisy, które osłabiają standardy i karzą odpowiedzialnych uczestników rynku – powiedział Florent Menegaux, Prezes Grupy Michelin.

Źródło: Michelin
 

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę