Euro NCAP nadal jest głównym inicjatorem ciągłej poprawy bezpieczeństwa pojazdów osobowych poprzez swój program oceny bezpieczeństwa pojazdów. W 2023 r. protokół testów bezpieczeństwa został zaktualizowany, aby uwzględnić nowe systemy wykrywania obecności dzieci, specyfikacje dotyczące zanurzenia pojazdu, a także najnowsze technologie wykrywające motocyklistów i reagujące na nich. Aby uzyskać pięciogwiazdkową ocenę Euro NCAP w 2023 r., producenci muszą spełnić rygorystyczne wymogi zaktualizowanego protokołu. Pierwszymi pojazdami, które uzyskały pięć gwiazdek, są dwa samochody chińskiego producenta NIO: duży samochód rodzinny ET5 i SUV EL7.
Co jest niezbędne do uzyskania wysokiej oceny bezpieczeństwa Euro NCAP? To obecnie:
Bezpieczeństwo bierne, czyli zdolność pojazdu do ochrony pasażerów i szczególnie narażonych użytkowników w przypadku zderzenia;
Bezpieczeństwo czynne, czyli zapobieganie lub minimalizowanie skutków zderzenia;
Wyczerpujące informacje na temat ratowania po wypadku.
Oba pojazdy chińskiej marki NIO charakteryzują się dobrym poziomem bezpieczeństwa biernego z dobrą ochroną kolan i kości udowych zarówno kierowcy, jak i pasażera, a także pasażerów o różnych rozmiarach siedzących w różnych pozycjach w samochodzie.
NIO ET5 i EL7 były pierwszymi pojazdami, które wzięły udział w zupełnie nowych scenariuszach bezpieczeństwa czynnego Euro NCAP, wprowadzonych w 2023 roku: Car-to-Motorcycle, Car-to-Car Crossing, Car-to-Car Head-on, Dooring i Driver State Monitoring.
Źródło: Euro NCAP, Youtube
Oba pojazdy zapewniły wyjątkową wydajność w większości testów. NIO zademonstrowało tutaj szybkie tempo, jakie technologia aktywnego bezpieczeństwa nabrała na przestrzeni lat w unikaniu coraz bardziej złożonych typów zderzeń. Jednak brak wydajności w niektórych z najtrudniejszych scenariuszy (np. skrzyżowanie samochodu z samochodem przy wyższych prędkościach) zdecydowanie sugeruje, że wciąż jest miejsce na poprawę.
Oba samochody są również wyposażone w zaawansowany system eCall, który alarmuje służby ratunkowe w przypadku kolizji. Samochód posiada również system uruchamiający hamulce po zderzeniu, aby uniknąć kolizji wtórnych. NIO wykazało również, że gdyby którykolwiek z pojazdów wjechał do wody, drzwi i okna pozostałyby sprawne wystarczająco długo, aby umożliwić pasażerom ucieczkę.
Jako że nowa ocena staje się coraz trudniejsza, bycie jednym z pierwszych testowanych samochodów może być nieco zniechęcające. Jednak NIO podjęło wyzwanie i osiągnęło dwa pięciogwiazdkowe wyniki, podkreślając duże ambicje marki. Technologie bezpieczeństwa stają się coraz bardziej złożone, ale chcę zapewnić konsumentów, że Euro NCAP będzie nadal przewidywać i dostosowywać się do zmian w naszym systemie oceny, rzucając wyzwanie producentom pojazdów, aby zapewnić kierowcom, i użytkownikom dróg, z którymi wchodzą w interakcje, możliwie najbezpieczniejsze pojazdy
mówi Dr Michiel van Ratingen, Sekretarz Generalny Euro NCAP.
NIO jest jednym z pierwszych producentów na rynku, który zamontował czujnik LIDAR o bardzo dużym zasięgu na dachu obu samochodów. Jest to jeden z czujników następnej generacji i zostanie on wykorzystany do zautomatyzowanej jazdy w przyszłości, ale już dziś przynosi korzyści w zakresie unikania kolizji w NIO.