Największy w Europie zakład zintegrowanej produkcji wodorowych ogniw paliwowych
Symbio, spółka joint venture Forvia, Michelin i Stellantis, zaingerowała swoją pierwszą gigafabrykę SymphonHy. Największy w Europie zakład zintegrowanej produkcji wodorowych ogniw paliwowych będzie wspierał wdrażanie zrównoważonej i wydajnej mobilności.
- Dzięki swojej innowacyjności i zdolności do industrializacji oraz rocznej produkcji 50 000 modułów ogniw paliwowych, SymphonHy otwiera drogę do produkcji na dużą skalę, wspierając swoich klientów w dążeniu do zapewniania niskoemisyjnego transportu
- SymphonHy jest częścią HyMotive, strategicznego projektu o wartości 1 miliarda euro, mającego na celu rozwój przełomowych technologii, wspieranego przez Unię Europejską i rząd francuski w ramach programu IPCEI (Important Project of Scientific Interest). HyMotive stworzy 1000 miejsc pracy w całym okresie trwania projektu
- Korzystając z ogniw paliwowych Symbio, Stellantis rozszerzy swoją ofertę wodorową poza średniej wielkości samochody dostawcze dostępne już w Europie, obejmując duże samochody dostawcze, pickupy Ram i ciężkie samochody ciężarowe przeznaczone na rynek północnoamerykański.
Zlokalizowany w Saint-Fons, w regionie Owernia-Rodan-Alpy, SymphonHy jest największym zakładem produkcji zintegrowanych ogniw paliwowych w Europie, potwierdzającym tym samym rolę Symbio jako lidera technologicznego i przemysłowego. Obiekt obejmuje siedzibę główną Grupy, zakład produkcyjny, centrum innowacji o niespotykanych dotąd rozmiarach oraz Akademię Wodorową Symbio. Dzięki innowacjom technologicznym, SymphonHy charakteryzuje się wysokim poziomem automatyzacji i robotyki, który wspiera produkcję przemysłową na dużą skalę przy bardziej konkurencyjnych kosztach. Rozwój ma kluczowe znaczenie dla przyspieszenia wprowadzenia konkurencyjnych, wysokowydajnych środków transportu z napędem wodorowym i przyczynia się do transformacji energetycznej oraz ambicji Europy w zakresie osiągnięcia zerowej emisji.
SymphonHy w liczbach:
- Obecna zdolność produkcyjna wynosi 16 000 sztuk, a do 2026 r. wzrośnie do 50 000 sztuk.
- Obecna powierzchnia 26 000 m2 wzrośnie do 40 000 m2 do 2026 r.
- 7 000 m2 przeznaczonych na innowacje.
- 8 000 m2 pomieszczeń czystych „clean-room” o kontrolowanych parametrach środowiskowych z certyfikatem ISO 8.
- Ponad 450 inżynierów, w tym 100 zajmujących się innowacjami i około 20 doktorów nauk obejmujących szeroki zakres dyscyplin (inżynieria elektrochemiczna, chemia, materiałoznawstwo itp.), zebranych w jednym globalnym centrum innowacji.
- Samowystarczalny energetycznie obiekt z certyfikatem BREEAM na poziomie „Very Good”.
SymphonHy pomoże Symbio wspierać swoich klientów w urzeczywistnianiu bezemisyjnej mobilności wodorowej w przystępnej cenie, bez uszczerbku dla wydajności.
Dzięki ponad 30-letniemu doświadczeniu, wsparciu swoich udziałowców będących liderami w branży motoryzacyjnej, oraz sześciu milionom kilometrów przejechanych podczas testów drogowych, Symbio zdobyło niezrównaną wiedzę. Grupa jest w stanie zaoferować szeroką gamę rozwiązań spełniających wszystkie wymagania dotyczące mocy, trwałości i zasięgu dla wydajnej, bezemisyjnej mobilności, od lekkich i średnich pojazdów użytkowych, ciężarówek, pick-upów, autobusów i autokarów, po terenowe urządzenia dźwigowe i mechaniczne.
Dzięki SymphonHy, Symbio jest w stanie wspierać swoich klientów, pionierów transportu wodorowego, w ich planach wdrożeniowych, które już teraz są niezwykle obiecujące.
Stellantis, jeden z wiodących światowych producentów samochodów i współudziałowiec Symbio, był również pierwszą firmą, która wprowadziła na rynek bezemisyjne rozwiązanie wodorowe dla lekkich samochodów dostawczych dla modeli Peugeot e-Expert, Citroën e-Jumpy i Opel Vivaro-e. Grupa rozszerza swoją ofertę o duże samochody dostawcze z architekturą średniej mocy, zasięgiem do 500 km i czasem ładowania krótszym niż 10 minut. Stellantis potwierdziła dziś plany opracowania technologii wodorowej dla swoich pick-upów marki Ram, zgodnie z celem elektryfikacji swojej gamy pojazdów o zasięgu 320 mil ALVW lub 200 mil GCWR i szybkim tankowaniu bez uszczerbku dla ładowności. Wszystkie te pojazdy będą wyposażone w ogniwa paliwowe produkowane przez Symbio.
– SymphonHy potwierdza naszą pozycję europejskiego lidera w zakresie przemysłowym i technologicznym. Wraz z całym ekosystemem oraz naszymi partnerami publicznymi i prywatnymi jesteśmy gotowi, aby zwiększyć skalę oraz uczynić wodorową elektryczną mobilność zrównoważoną, wydajną i przystępną cenowo rzeczywistością. Zrealizowany w niecałe dwa lata SymphonHy świadczy o zdolności Symbio do wypełniania swoich zobowiązań przemysłowych, pomagając przyspieszyć wdrażanie bezemisyjnej mobilności wodorowej. Pierwszy w 100% zmontowany system ogniw paliwowych w SymphonHy został wyprodukowany w październiku 2023 r., zaledwie miesiąc po uruchomieniu gigafabryki – mówi Philippe ROSIER, dyrektor generalny SYMBIO.
– Zaledwie kilka tygodni po inauguracji dwóch głównych zakładów FORVIA we Francji, które mają przyspieszyć dekarbonizację mobilności, cieszę się, że mogę brać udział w kolejnym kroku tak ważnym dla Symbio, który jest teraz dostosowany do wyzwań globalnego rynku. Ta fabryka jest kolejnym dowodem naszego zaangażowania w mobilność bezemisyjną. FORVIA wierzy w technologię wodorową jako jedyną wiarygodną alternatywę dla elektryfikacji akumulatorów. Dzięki Symbio pokrywamy 75% łańcucha wartości mobilności wodorowej, począwszy od ogniw paliwowych aż po systemy magazynowania. Pracujemy nad innowacyjnymi rozwiązaniami zwiększającymi zasięg należących do naszych klientów pojazdów elektrycznych zasilanych ogniwami paliwowymi. W 2022 roku FORVIA dostarczyła na całym świecie 10 000 zbiorników wodoru, co stanowi rekord i ważny kamień milowy w naszym dążeniu do bycia numerem 1 – mówi Patrick KOLLER, dyrektor generalny FORVIA.
– Michelin od razu uwierzył w wodór i w Symbio, które nabyliśmy przed przekształceniem jej w spółkę joint venture z Forvią w 2019 roku. Tegoroczne wejście Stellantis do kapitału potwierdza, że wodór jest odpowiedzią na nieustanną troskę o wspieranie przyszłości mobilności. Technologia ta okazuje się niezbędnym elementem pozwalającym zaspokoić zapotrzebowanie na większy zasięg, szczególnie w przypadku pojazdów użytkowych, w których ta technologia zaczyna być wykorzystywana. To nie przypadek, że Grupa niedawno ogłosiła, że za pośrednictwem swojej spółki zależnej Watèa by Michelin, operatora mobilności specjalizującego się w transformacji energetycznej flot samochodów służbowych, wprowadza na rynek gamę pojazdów zasilanych wodorem – dodaje Florent MENEGAUX, dyrektor generalny MICHELIN.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
– Symbio jest dowodem na to, że trzy wywodzące się z Francji i wiodące w swoich branżach firmy mogą połączyć siły i umiejętności, aby znaleźć się w czołówce. Dzisiejsza inauguracja stanowi ważny krok, ponieważ wodór wchodzi w skład gamy technologii, które oferujemy klientom pojazdów użytkowych. Technologia ta stanowi element składowy potężnego ekosystemu elektryfikacji, który rozwijamy, aby wesprzeć nasz ambitny cel, jakim jest osiągnięcie do 2030 roku 100% sprzedaży aut elektrycznych w Europie i 50% w Stanach Zjednoczonych. Ponieważ cel Stellantis to „wyznaczanie kierunku, w którym podąża świat”, wodór pomoże osiągnąć nasz ambitny cel uzyskania do 2038 roku zerowej emisji dwutlenku węgla., wyprzedzając konkurencję w walce ze zmianami klimatycznymi – podsumowuje Carlos TAVARES, dyrektor generalny STELLANTIS.
Ponadto, we współpracy z niemiecką grupą Schaeffler, Symbio utworzyło spółkę joint-venture Innoplate z udziałem 50/50, która zajmuje się produkcją płytek bipolarnych (BPP), strategicznego komponentu ogniw paliwowych. Innoplate z siedzibą w Alzacji we Francji rozpocznie działalność w pierwszym kwartale przyszłego roku, a jej początkowa zdolność produkcyjna będzie wynosiła 4 miliony BPP, by wzrosnąć później do ok. 50 milionów BPP rocznie i do 2030 roku zatrudniać ponad 120 osób. Innoplate pomoże przyspieszyć produkcję BPP nowej generacji na potrzeby rynku ogniw paliwowych PEM (membrana wymiany protonów), poprawiając wydajność i konkurencyjność przy jednoczesnej redukcji kosztów.
Technologia ogniw paliwowych stanowi uzupełnienie technologii akumulatorów, zapewniając zrównoważoną mobilność elektryczną. Jest idealna dla firm, które transportują ciężkie załadunki, podróżują na długich dystansach i mają mało czasu na tankowanie. Szczególnie dobrze sprawdza się w firmach transportowych.
HyMotive, strategiczny projekt przemysłowo-technologiczny, który tworzy miejsca pracy
SymphonHy jest częścią HyMotive, strategicznego projektu przemysłowo-technologicznego wspieranego przez Unię Europejską i rząd francuski za pośrednictwem projektów IPCEI, czyli ważnych projektów stanowiących przedmiot wspólnego europejskiego zainteresowania.
HyMotive to kompleksowa, wieloletnia inwestycja o wartości 1 miliarda euro. Firma planuje budowę drugiej gigafabryki, podwajając do 2028 roku swoją zdolność produkcyjną we Francji do 100 000 systemów rocznie. Projekt ma również na celu opracowanie najnowocześniejszej technologii, by zwiększyć konkurencyjność technologii ogniw paliwowych i do 2030 roku osiągnąć równość względem mobilności elektrycznej oraz tradycyjnej technologii spalinowej.
Od 2019 roku zatrudnienie w Symbio zwiększyło się z 50 pracowników do ponad 750 osób, a dzięki projektowi HyMotive ma zostać utworzonych 1000 nowych miejsc pracy.
Symbio, światowy lider w dziedzinie ogniw paliwowych
Grupa potwierdza swój cel, jakim jest zostanie światowym liderem przemysłu w dziedzinie technologii ogniw paliwowych.
Od 2021 roku firma Symbio jest również obecna w Stanach Zjednoczonych, gdzie już teraz wykorzystuje pilotażową fabrykę w Kalifornii, która w pierwszej fazie jest zaopatrywana przez europejskie zakłady Grupy. Obecnie Symbio szuka możliwości rozbudowy oraz budowy nowej gigafabryki ogniw paliwowych w USA, by podtrzymać obiecującą dynamikę mobilności wodorowej w Ameryce Północnej.
SymphonHy przyczynia się do zdefiniowania standardów produkcji ogniw paliwowych, które posłużą jako model przemysłowy dla jej nowych zakładów, zgodnie z celem Symbio, aby do 2030 roku na całym świecie wyprodukować 200 000 jednostek.
Źródło: Stellantis