Najmocniejsze seryjnie produkowane Porsche w historii ustanawia rekordy czasów okrążeń na torach Laguna Seca i Nürburgring

Najmocniejsze w historii seryjnie produkowane Porsche Porsche

Porsche poszerza gamę swojej w pełni elektrycznej sportowej limuzyny o warianty Taycan Turbo GT i Taycan Turbo GT z pakietem Weissach. Ten ostatni jest w szczególności przystosowany do jazdy torowej. Na rzecz jeszcze lepszego stosunku mocy do masy pozbawiono go tylnych siedzeń. Oba warianty są w stanie dostarczyć ponad 1100 KM mocy szczytowej*.

  • Turbo GT z pakietem Weissach: od 0 do 100 km/h w 2,2 sekundy, prędkość maksymalna do 305 km/h.
  • Tryb Attack zapewnia krótki przyrost mocy o 120 kW.
  • Do 815 kW (1108 KM) mocy z funkcją Launch Control.
  • Nawet o 75 kg lżejszy od Porsche Taycan Turbo S.
  • Dostępny z dwoma lub czterema fotelami, standardowo z zawieszeniem Porsche Active Ride.

W połączeniu z różnymi rozwiązaniami z zakresu lekkiej konstrukcji i aerodynamiki te w pełni elektryczne samochody sportowe GT podnoszą poprzeczkę pod względem dynamiki jazdy. Ich tylna oś korzysta z mocniejszego i efektywniejszego falownika impulsowego, w którym jako materiał półprzewodnikowy zastosowano węglik krzemu. Pierwsze egzemplarze Porsche Taycan Turbo GT powinny trafić do klientów już wiosną 2024 r.

Jeszcze nie na rynku, ale już rekordzista: 23 lutego 2024 r. Taycan Turbo GT z pakietem Weissach zdobył tytuł najszybszego seryjnie produkowanego samochodu elektrycznego na torze Weathertech Raceway Laguna Seca w Kalifornii. Kierowca rozwojowy Porsche, Lars Kern, pokonał tamtejsze okrążenie szybciej niż ktokolwiek wcześniej za kierownicą auta elektrycznego dopuszczonego do ruchu drogowego, uzyskując czas 1:27,87 min. Nieco wcześniej przedprodukcyjna wersja tego samego wariantu ustanowiła nowy klasowy rekord na torze Nürburgring. Również wtedy za kierownicą siedział Lars Kern, który okrążył północną pętlę w czasie 7:07,55 min.

Porsche_Taycan_Turbo_okrężenie pętli 7:07 Porsche

Ten oficjalny czas okrążenia jest aż o 26 sekund lepszy od wyniku Kerna w sportowej limuzynie Taycan Turbo S wyposażonej w pakiet Performance z sierpnia 2022 r. Nowy wynik stanowi aktualny rekord w kategorii seryjnych samochodów elektrycznych i sprawia, że nowy Taycan Turbo GT jest najszybszym czterodrzwiowym samochodem z dowolnym typem napędu na torze Nürburgring.

Dwa rekordy – na torze Laguna Seca i na północnej pętli – pokazują, jak wielki potencjał torowy kryje się w Taycanie – powiedział wiceprezes ds. tej linii modelowej, Kevin Giek. – Aby udowodnić swoje kompetencje na torze, nie wystarczy jedynie dysponować największą mocą. Odpowiedni musi być całościowy pakiet przyspieszania i hamulców, przyczepności na zakrętach, aerodynamiki, stabilności oraz konfiguracji. W przypadku Porsche Taycan Turbo GT i Taycan Turbo GT z pakietem Weissach nasi inżynierowie uzyskali absolutnie oszałamiający efekt. Świetną robotę wykonali już w przypadku niedawno zaktualizowanych wariantów Taycan. Jednak nasze nowe samochody GT po raz kolejny wyraźnie podnoszą poprzeczkę, jeśli chodzi o dynamikę jazdy.

Tor Laguna Seca sprawia, że Porsche Taycan Turbo GT może pokazać pełnię swoich możliwości. Różnicę robi tutaj cały pakiet – powiedział kierowca rozwojowy Kern. – Turbo GT z pakietem Weissach wyznacza nowe standardy w niemal każdym aspekcie. Należą do nich przyspieszanie i hamowanie, intuicyjny w obsłudze tryb Attack oraz układ napędowy zaprojektowany z myślą o maksymalnej przyczepności i osiągach. Poziom przyczepności na zakrętach jest równie imponujący. Prowadzenie i lekkość są niewiarygodne. Opony sprawują się bardzo dobrze, a kierowca zachowuje właściwą równowagę w każdej sytuacji na drodze. Jazda tym samochodem po pofałdowanym torze Laguna Seca to niesamowita przyjemność.

Tryb Attack, uruchamiany za naciśnięciem przycisku, przez 10 sekund zapewnia do 120 kW dodatkowej mocy. Opiera się na dostępnej w innych wariantach Porsche Taycan funkcji Push-to-pass. System jest zoptymalizowany pod kątem jazdy torowej i działa w sposób podobny jak w wyścigowych bolidach 99X Electric, których Porsche używa w Mistrzostwach Świata Formuły E ABB FIA. „Doładowanie” jest sygnalizowane przez licznik czasu w zestawie wskaźników i dynamicznie inscenizowane za pomocą animowanych pierścieni na prędkościomierzu.

W porównaniu z funkcją Push-to-pass w innych wariantach Porsche Taycan tryb Attack oferuje o 50 kW wyższą moc. Ponadto jest obsługiwany i dostępny na różne sposoby: można go aktywować i dezaktywować nie tylko przełącznikiem trybu jazdy na kierownicy, ale i za pomocą prawej manetki. Ułatwia to korzystanie z tej funkcji na torze.

Dodatkową moc można także uwolnić w rękawicach wyścigowych, bez odrywania ręki od kierownicy – wyjaśnił Kern. Dzięki temu prostemu, bezpiecznemu i szybkiemu patentowi warianty Taycan Turbo GT są dostosowane do potrzeb kierowcy wyścigowego.

Za pomocą lewej manetki przy kierownicy można ustawić poziom rekuperacji i dostosować go do sytuacji na drodze.

Nowa elektronika mocy w układzie napędowym

Niedawno Porsche gruntownie zmodernizowało linię modeli Taycan, podnosząc moc systemową poszczególnych wariantów. Udoskonalony układ napędowy z nowym silnikiem na tylnej osi w porównaniu z poprzednimi modelami umożliwia między innymi uzyskanie jeszcze większej dynamiki. Taycan Turbo GT i Taycan Turbo GT z pakietem Weissach to nowe sportowe flagowe warianty, które wynoszą osiągi Taycana na jeszcze wyższy poziom. Wyposażone w mocniejszy falownik impulsowy, obydwa generują moc 580 kW. Funkcja Launch Control zwiększa moc w trybie overboost do 760 kWlub na 2 sekundy do 815 kW, zgodnie z metodą pomiaru mocy szczytowej*.

Taycan Turbo GT potrzebuje na sprint od zera do 100 km/h zaledwie 2,3 sekundy, a w przypadku pakietu Weissach – zaledwie 2,2 sekundy. Dzięki temu jest od 0,1 do 0,2 sekundy szybszy od wariantu Taycan Turbo S. Jeszcze większa jest różnica w przyspieszeniu od 0 do 200 km/h, które zajmuje 6,6 lub 6,4 sekundy, odpowiednio dla Porsche Taycan Turbo GT bez lub z pakietem Weissach; ten drugi wynik jest aż o 1,3 sekundy lepszy niż w przypadku Turbo S.

Porsche_Taycan_Turbo_rekord na torze Porsche

Falownik impulsowy jest kluczowym elementem sterującym silnikiem elektrycznym. W obu wariantach Turbo GT na tylnej osi zastosowano falownik impulsowy o maksymalnym prądzie 900 amperów. Zapewnia on jeszcze wyższe moc i moment obrotowy niż 600-amperowy falownik w Turbo S. Aby uzyskać lepszą efektywność, w falowniku jako materiał półprzewodnikowy zastosowano węglik krzemu. Znacząco zmniejsza to straty przełączania i umożliwia wyższe częstotliwości przełączania. Udoskonalono także przełożenie oraz zwiększono wytrzymałość skrzyni biegów, co pozwoliło dodatkowo podnieść moment obrotowy. Maksymalny moment obrotowy w przypadku obu wersji wynosi do 1340 Nm. Według pomiarów WLTP zasięg wariantów Taycan Turbo GT sięga 555 km.

Lekka konstrukcja i podwozie: elementy z włókna węglowego oraz Porsche Active Ride

Dzięki inteligentnym rozwiązaniom w zakresie lekkiej konstrukcji Porsche obniżyło masę wariantów Taycan Turbo GT w porównaniu z Turbo S nawet o 75 kg. Przyczynia się do tego szereg elementów z włókna węglowego, z którego wykonano między innymi wykończenia paneli słupków B, górne elementy obudowy lusterek zewnętrznych i wstawki w osłonach progach. Wagę zmniejszają również w pełni kubełkowe fotele z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP), lekkie elementy w sekcji bagażnika i rezygnacja z funkcji elektrycznego domykania tylnej pokrywy.

Taycan Turbo GT jest standardowo wyposażony w pakiet Dynamic, obejmujący zawieszenie Porsche Active Ride ze specyficznym dla GT zestrojeniem. W dynamicznych sytuacjach, dzięki równomiernemu rozkładowi obciążeń kół, podwozie to zapewnia niemal idealne połączenie z drogą. Ponadto pakiet obejmuje specyficzne opony letnie o wysokich osiągach (Performance). Są one zamontowane na 21-calowych lekkich kutych obręczach. Ekskluzywne felgi Turbo GT mają ramiona frezowane specjalną metodą 3D, co zmniejsza wagę i jednocześnie pozwala skutecznie wentylować hamulce.

Taycan Turbo GT jest standardowo wyposażony w lekkie hamulce ceramiczne. Układ hamulcowy oparty na Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) został zoptymalizowany pod kątem masy. Zmiany konstrukcyjne komory tarczy hamulcowej i obudowy zacisku pozwoliły zaoszczędzić ponad 2 kilogramy. Ma to pozytywny wpływ zarówno na dynamikę jazdy, jak i na osiągi, które poprawia zmniejszenie mas nieresorowanych oraz wirujących. Zaciski hamulcowe są lakierowane wyłącznie na kolor Victory Gold.

Aerodynamika i wygląd zewnętrzny: tylny spojler oraz ekskluzywne lakiery

Specjalnie dla wariantu Turbo GT opracowano przedni spojler z aerodynamicznymi łopatkami. Widok z tyłu jest zdominowany przez adaptacyjny spojler, którego krawędź ma listwę Gurneya wykończoną włóknem węglowym o wysokim połysku.

Standardowa specyfikacja obejmuje reflektory LED Matrix, które w Porsche Taycan Turbo GT opcjonalnie i bez dopłaty można zastąpić lampami LED Matrix HD. W profilu uwagę zwraca szereg elementów z włókna węglowego. Obramowania bocznych szyb są lakierowane na kolor czarny o wysokim połysku.

Podczas gdy warianty Turbo i Taycan Turbo S różnią się od pozostałych elementami w kolorze Turbonite, nowe Porsche Turbo GT ma bardziej wyścigowy charakter. Obie wersje wyróżnia kolorowy herb Porsche na przedniej pokrywie oraz osłonach piast. Logo „Turbo GT” na tylnej pokrywie jest polakierowane na kolor czarny z matowym wykończeniem.

Nabywcy mają do wyboru sześć kolorów nadwozia, w tym nowe lakiery: Pale Blue Metallic i Purple Sky Metallic, które są zarezerwowane wyłącznie dla Porsche Taycan Turbo GT i będą dostępne przez pierwszy rok. Dalsze możliwości personalizacji oferuje rozbudowany program Paint to Sample od Porsche Exclusive Manufaktur. Ponadto dostępny jest zestaw naklejek z logo Taycan w dolnej części drzwi i na przedniej pokrywie, w kolorze Volt Blue lub czarnym (mat albo wysoki połysk).

Wnętrze: standardowe, w pełni kubełkowe fotele i sportowa atmosfera

Sportowe elementy z materiału Race-Tex standardowo łączą się z wykończeniami z czarnej skóry. Seryjne wyposażenie obejmuje również lekkie, w pełni fotele kubełkowe z wykończeniem z włókna węglowego o widocznym splocie (wysoki połysk). Jako opcję bez dopłaty można zamówić przednie adaptacyjne fotele sportowe Plus (z 18-kierunkową regulacją elektryczną i pakietem pamięci). Na przednich zagłówkach wyhaftowano logo Turbo GT. Dodatkowo pod panelem sterowania klimatyzacją znajduje się plakietka z logo konkretnego wariantu. Na życzenie dostępne jest ekskluzywne wykończenie wnętrza w kontrastujących odcieniach: Volt Blue lub GT Silver.

Porsche_Taycan_Turbo_wnętrze Porsche

Obręcz sportowej kierownicy GT jest pokryta czarnym materiałem Race-Tex i ma oznaczenie na godzinie 12. Taycan Turbo GT otrzymuje pakiet Sport Chrono znany z wariantu Turbo S.

Zaprojektowany z myślą o osiągach na torze: Taycan Turbo GT z pakietem Weissach

Taycan Turbo GT z pakietem Weissach ma jeszcze ostrzejszy charakter. Dzięki dodatkowym zabiegom w obszarze aerodynamiki i lekkiej konstrukcji ten dwumiejscowy model reprezentuje szczególnie zdecydowane pozycjonowanie pod kątem wysokich osiągów. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w 2,2 sekundy, co oznacza, że jest o 0,1 s szybszy od podobnie mocnego wariantu Turbo GT. Jego prędkość maksymalna wynosi 305 zamiast 290 km/h.

Dodatkowe rozwiązania poprawiające aerodynamikę obejmują deflektory powietrza w podwoziu i nowy przedni dyfuzor. Z tyłu Taycan Turbo GT z pakietem Weissach otrzymał nieruchome skrzydło wykończone włóknem węglowym z widocznym splotem, z mocowanymi do nadwozia wspornikami. Całkowita siła docisku wynosi tu aż 220 kg. Po obu stronach tylnego skrzydła znajdują się oznaczenia pakietu Weissach. Na zamówienie dostępne jest specjalne oklejenie z wzorem w paski, w kolorze Volt Blue, czarnym lub czarnym matowym. Dodatkowo podkreśla to sportowy charakter samochodu. Wzór w paski można połączyć z czarnym zestawem naklejek.

Wyeliminowanie całego wyposażenia zbędnego podczas jazdy torowej pozwoliło ograniczyć masę własną względem Porsche Taycan Turbo GT bez pakietu Weissach o około 70 kg. Miejsce standardowych tylnych siedzeń zajęła specjalnie przygotowana, wysokiej jakości lekka zabudowa z włókna węglowego, ze schowkiem za obudowami foteli kierowcy i pasażera z przodu. Zrezygnowano również z analogowego stopera pakietu Sport Chrono, który zwykle znajduje się na desce rozdzielczej, a także z dywaników podłogowych oraz wykładziny bagażnika. Ponadto zmniejszono ilość materiałów izolacyjnych. Taycan Turbo GT z pakietem Weissach ma gniazdo ładowania tylko po stronie pasażera, z ręczną, nie elektrycznie sterowaną osłoną. Masę zmniejszają także specjalne dźwiękochłonne i termoizolacyjne szyby oraz nagłośnienie Sound Package Plus. To ostatnie nie wymaga tylnych głośników i zastępuje zestaw BOSE® Surround Sound system.

Standardem jest pakiet wykończenia wnętrza GT z elementami z materiału Race-Tex w kolorze czarnym. Po stronie pasażera znajduje się oznaczenie z logo pakietu Weissach. Dla Porsche Taycan Turbo GT z pakietem Weissach dostępne są również pakiety wykończenia wnętrza z elementami w kolorach Volt Blue i GT Silver. Ofertę uzupełniają kontrastowe szwy w odpowiednim kolorze.

Ceny Porsche Taycan Turbo GT i Taycan Turbo GT z pakietem Weissach zaczynają się od 1 110 000 PLN.

* metoda pomiarowa: https://www.porsche.com/gtr21

Źródło: Porsche

Tagi artykułu

autoExpert 11 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę