Nadzór pod nadzorem

W warsztatach wulkanizacyjnych ruch trwa w najlepsze. Po sezonie zimowym opony są wymieniane, a koła wyważane. Ale czy zawsze przeprowadzane są konieczne prace kontrolne?
Ponieważ systemy monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS) są obowiązkowe w całej Unii Europejskiej w nowych samochodach od 2014 roku, to liczba takich samochodów w serwisach stale rośnie. W samochodach montowane są dwa systemy pomiaru ciśnienia w oponach – pośredni i bezpośredni. Pierwszy z nich szacuje spadek ciśnienia na podstawie odczytu ilości obrotów każdego z kół na danym odcinku drogi. Drugi jest systemem bezpośrednim bazującym na odczytywaniu ciśnienia i temperatury za pomocą specjalnego czujnika umieszczonego wewnątrz opony.
Czujnik ten znajduje się po wewnętrznej stronie słupka zaworu. Podczas demontażu i montażu opon istnieje możliwość uszkodzenia czujnika oraz samej tulejki zaworu. Sezon zimowy daje się we znaki przede wszystkim z powodu możliwości dostania się zanieczyszczeń podczas dopompowywania opony lub jej uszkodzenia. Sam słupek zaworu narażony jest na działania mechaniczne, takie jak uszkodzenie przez uderzenie bryłą śniegu lub lodu oraz działania chemiczne, takie jak reakcja z solami drogowymi. Sama bateria czujnika teoretycznie powinna wytrzymać nawet 10 lat, jednak zimy występujące w naszej szerokości geograficznej potrafią ten czas skutecznie skrócić.
Warto wiedzieć |
TPMS |
|
|
|
|
Regularny serwis
Wymienione wyżej powody są wystarczające, aby regularnie podczas wymiany opon z letnich na zimowe i na odwrót sprawdzać znajdujące się w kołach czujniki układu TPMS. Specjalista z firmy Schrader Wolfgang Fuetsch wyjaśnia, że nawet jeśli bateria nie osiągnęła swojego wieku krytycznego, powinno się wymieniać wszystkie konieczne części eksploatacyjne w czujniku TPMS, takie jak wkładki zaworowe, nakrętki, uszczelki i nasadki.
Za pomocą testera zewnętrznego możliwe jest odczytanie stanu baterii zasilającej. Zaleca się to przy każdorazowym serwisie opon, aby się nie okazało, że tuż po montażu nowego ogumienia konieczny jest demontaż w celu wymiany baterii, która według danych od producentów czujników powinna mieć żywotność od 4 do 10 lat.
Obsługa czujnika przy każdej zmianie opon:
- wymień wszystkie części zużywające się,
- sprawdź stan baterii narzędziem diagnostycznym,
- sprawdź wzrokowo i za pomocą testera, czy czujnik nie ma uszkodzeń,
- jeśli to możliwe, napraw usterki,
- w razie konieczności wymiany baterii lub uszkodzenia mechanicznego wymień czujnik.
Klient nasz pan
Jeśli klient, którego pojazd podlega obowiązkowi TPMS, chce zrezygnować z czujników lub pominąć ich konieczną wymianę, to powinien zostać poinformowany o ewentualnych konsekwencjach tej decyzji. Teoretycznie samochód przestaje odpowiadać warunkom homologacji w momencie założenia do samochodu kół bez czujników TPMS. To oznacza, że w wyniku odstępstwa od warunków homologacyjnych samochód może nie przejść corocznego przeglądu na stacji kontroli pojazdów.