Automatyczna zmiana pasa ruchu, czyli ALC (ang. Automatic Lane Change), jest już dostępna w Klasie C, Klasie E i Klasie S, a także we wszystkich modelach Mercedes-Benz z serii EQ sprzedawanych w USA oraz Kanadzie.
Funkcja ALC stanowi integralną częścią aktywnego asystenta utrzymania odległości DISTRONIC z aktywnym asystentem kierowania. Jeśli z przodu jedzie wolniejszy pojazd, w zakresie prędkości 80-140 km/h Mercedes-Benz może samoczynnie zainicjować zmianę pasa ruchu i całkowicie automatycznie przeprowadzić manewr wyprzedzania – jeśli tylko wykryje odpowiednie oznaczenia pasa ruchu i wystarczającą ilość miejsca. Warunkiem jest droga z ograniczeniem prędkości oraz wyposażenie obejmujące nawigację MBUX. Aby wykonać automatyczną zmianę pasa ruchu, zaawansowany system nie wymaga dodatkowego impulsu ze strony kierowcy.
Przy aktywnym prowadzeniu do celu system pomaga też w nawigowaniu do zjazdów i przy zmianie drogi szybkiego ruchu na inną. W przypadku systemów SAE na poziomie drugim odpowiedzialność zawsze spoczywa na kierowcy, także podczas automatycznej zmiany pasa ruchu. Z tego względu Mercedes-Benz celowo zdecydował, że jego ręce muszą pozostać na kierownicy. Bezpieczeństwo jest najwyższym priorytetem producenta – dotyczy to również eliminowania powodów do dezorientacji spowodowanej na przykład fałszywymi oczekiwaniami.
Mercedes-Benz od lat wyznacza standardy w dziedzinie zautomatyzowanej jazdy i programów wspomagających kierowcę. Teraz, dzięki DRIVE PILOT, oferujemy pierwsze samochody zdolne do wysoce zautomatyzowanej jazdy na trzecim poziomie SAE, co potwierdza międzynarodowy certyfikat. Auta z systemem DRIVE PILOT są dostępne w Niemczech od 2022 r., a wkrótce będą na zamówienie oferowane w USA. O krok dalej idziemy z parkowaniem: INTELLIGENT PARK PILOT to pierwszy na świecie certyfikowany system umożliwiający w pełni zautomatyzowane parkowanie bez kierowcy na czwartym poziomie SAE. Już dziś korzysta z niego wielu naszych klientów w Niemczech. Teraz oferujemy bardziej komfortowe wrażenia z jazdy dzięki systemowi Automatycznej zmiany pasa ruchu. Można zamawiać go już w Stanach Zjednoczonych i z przyjemnością ogłaszam, że będziemy oferować automatyczną zmianę pasa ruchu również w Europie
mówi Markus Schäfer, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
DISTRONIC z Aktywnym asystentem kierowania pomagają kierowcy do prędkości 210 km/h
Jeśli chodzi o zautomatyzowaną jazdę w ramach drugiego poziomu SAE, Mercedes-Benz polega na aktywnym asystencie utrzymania odległości DISTRONIC oraz aktywnym asystencie kierowania. Zestaw ten pomaga kierowcy w prowadzeniu samochodu przy prędkości do 210 km/h. System można aktywować na wszystkich rodzajach dróg. W szczególności wyróżnia go jedna cecha: poniżej 130 km/h aktywny asystent kierowania działa nawet przy trudno widocznych oznaczeniach nawierzchni. Z kolei DISTRONIC automatycznie reguluje prędkość, dostosowując odległość do poprzedzającego pojazdu i pomagając przy ponownym ruszaniu w korkach.
DRIVE PILOT: system wysoce zautomatyzowanej jazdy na trzecim poziomie SAE
Dzięki DRIVE PILOT Mercedes-Benz oferuje pierwszy i jedyny na świecie system z międzynarodową homologacją umożliwiający wysoce zautomatyzowaną jazdę na trzecim poziomie SAE. Użytkownik może przekazać mu zadania związane z prowadzeniem samochodu w określonych warunkach: w przypadku dużego natężenia ruchu lub korków, na odpowiednich odcinkach autostrad, obecnie z prędkością do 60 km/h. Efekt: kierowca jest w stanie zyskać cenny czas i skoncentrować się na niektórych drugorzędnych czynnościach. DRIVE PILOT można zamówić w Niemczech od maja 2022 r., obecnie dla Klasy S i EQS-a.
Mercedes-Benz jest również pierwszym producentem samochodów, który otrzymał odpowiednią homologację w amerykańskich stanach Kalifornia oraz Nevada. DRIVE PILOT będzie dostępny na tamtejszym rynku jako opcja dla Klasy S i EQS-a w roku modelowym 2024. Pierwsze wyposażone w niego egzemplarze mają trafić do klientów pod koniec 2023 r.
Źródło: Mercedes-Benz