Mercedes-Benz jako jedyny producent w UE nie spełni norm CO2 na lata 2025–2027

Mercedes odstaje od konkurencji w redukcji emisji Daimler AG

Według najnowszego raportu organizacji Transport & Environment (T&E), niemal wszyscy europejscy producenci samochodów osobowych są na dobrej drodze do wypełnienia norm emisji CO2 obowiązujących w latach 2025–2027. Wyjątkiem jest Mercedes-Benz, który – w przeciwieństwie do BMW, Volkswagena, Renault czy Stellantis – nie osiągnie wymaganych wartości i będzie zmuszony kupować kredyty emisyjne od innych firm, takich jak Volvo Cars i Polestar.

T&E wskazuje, że decyzja Komisji Europejskiej o przesunięciu wejścia w życie nowych norm emisji z 2025 na 2027 rok spowolni transformację rynku i doprowadzi do sprzedaży około 2 milionów mniej samochodów elektrycznych w tym okresie. Jednocześnie producenci zwiększyli różnicę cenową pomiędzy autami elektrycznymi a spalinowymi – w połowie 2025 roku wynosiła ona już 40%, podczas gdy na początku roku było to 30%.

Sytuacja Mercedesa jest szczególna, ponieważ marka – mimo że obecnie przewodniczy Europejskiemu Stowarzyszeniu Producentów Samochodów (ACEA) i aktywnie sprzeciwia się unijnym regulacjom – jako jedyny w branży pozostaje poniżej progu zgodności z normami, osiągając wynik gorszy o 10 gramow CO2/km od wymaganych wartości.

Jednocześnie rynek elektromobilności w Europie rozwija się dynamicznie. Ceny akumulatorów spadną w tym roku o 27% względem 2022 r., a do 2027 r. mogą być niższe o kolejne 28%. Sieć infrastruktury ładowania spełnia już unijne wymagania na 2025 rok – stacje powstały na 77% głównych tras UE, a wszystkie państwa członkowskie osiągnęły minimalne cele w zakresie liczby punktów ładowania.

Eksperci podkreślają, że osłabienie norm grozi utratą przewagi konkurencyjnej Europy na tle szybko rozwijających się rynków, takich jak Chiny, Indie czy Tajlandia, gdzie sprzedaż pojazdów elektrycznych rośnie w szybkim tempie. Zdaniem T&E, dalsze ustępstwa wobec branży mogą doprowadzić do sytuacji, w której europejski przemysł motoryzacyjny stanie się jedynie cieniem globalnych liderów innowacji.

Źródło:  Transport & Environment

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę