Mercedes-AMG Petronas Motorsport: ciężka praca zespołowa to przepis na sukces

Axalta/Spies Hecker
26.11.2019

W trakcie sezonu F1 lakiernia zespołu Mercedes-AMG Petronas Motorsport, mieszcząca się w angielskim mieście Brackley, zajmuje się lakierowaniem nie tylko bolidów. Tak naprawdę trafia do nich niemal wszystko: od muszli zestawów słuchawkowych po główne stanowisko inżynierów. Podczas wyścigu cały zespół wygląda wspaniale i jednolicie, a jest to możliwe dzięki spersonalizowanym rozwiązaniom od marki Spies Hecker.  

Zespół Mercedes-AMG Petronas Motorsport, aktualny Mistrz Świata F1 w klasyfikacji konstruktorów, jest znany z robiących niesamowite wrażenie bolidów Mercedes-AMG F1 W10 EQ Power+. Uwagę zwraca przede wszystkim legendarny srebrny kolor oraz dwie cienkie linie, na które składają się dwie warstwy zieleni Petronas otaczające jasną linię, biegnącą wzdłuż całego nadwozia bolidu. Przez ostatnich pięć lat za wsparcie techniczne i produkty lakiernicze odpowiada Spies Hecker, globalna marka renowacyjna firmy Axalta, wiodącego globalnego dostawcy lakierów ciekłych i proszkowych.

Powiązane firmy

Dla Andrew Moody'ego, Head of Paint and Graphics w stajni Mercedes-AMG Petronas Motorsport, oraz jego zespołu dbanie o zachwycający wygląd bolidów podczas każdego wyścigu to tylko część obowiązków. Do ich zadań należy też lakierowanie różnej maści sprzętu oraz elementów konstrukcyjnych.

Nie tylko bolidy

Podczas sezonu przygotowanie podzespołów bolidów do wyścigu pochłania mnóstwo czasu. Ale to tylko część rzeczy, którymi się zajmujemy: lakierujemy w zasadzie wszystko, od karbonowej obudowy na monitory stawiane na bolidach pomiędzy kwalifikacjami i wentylatorów chłodzących bolidy po muszle zestawów słuchawkowych i bidony z logo Monster używane przez kierowców i zespół na torze – wyjaśnia Andrew Moody.

Serce garażu

Jednym z największych i najbardziej skomplikowanych elementów lakierowanych przez zespół jest główne stanowisko inżynierów. Jest to aluminiowa konstrukcja stanowiąca serce garażu podczas kwalifikacji i wyścigu. Po obu stronach znajdują się inżynierowie przypisani do każdego z kierowców (inżynier wyścigu, inżynier osiągów, inżynier opon i aerodynamiki oraz inżynier silnika). Dyrektor zespołu Toto Wolff siedzi u szczytu stanowiska w tylnej części garażu, skąd widzi oba zespoły inżynierów, bolidy w garażu i ścianę alei serwisowej. Główne stanowisko inżynierów jest lakierowane na czarny mat, który pasuje do palety barw zespołu, a w trakcie sezonu powłoka jest regularnie odnawiana.

© Axalta/Spies Hecker

Zespół z Brackley odpowiada też za lakierowanie stanowiska zespołu na ścianie alei serwisowej. Jego konstrukcja powstaje głównie z włókna węglowego i jest wykorzystywana przez strategów podczas wyścigów. Lakierowania wymaga też specjalna konstrukcja pit stopu – również powstająca z włókna węglowego – która stoi przed boksem zespołu i zawiera światła drogowe, a także przewody na sprężone powietrze i okablowanie do wkrętarek do śrub samochodowych.

Wszystkie trzy konstrukcje są nieustannie rozstawiane i demontowane na początku i końcu każdego wyścigu, dlatego też powłoka lakiernicza musi być bardzo trwała. Ponieważ te elementy są ciągle w użyciu, w trakcie sezonu trudno o czas na odświeżenie lakieru. Dlatego cieszymy się, że produkty Spies Hecker pozwalają uzyskać trwałą i atrakcyjną wizualnie powłokę lakierniczą – wyjaśnia Andrew Moody.

W pełni modułowy i niezwykle uniwersalny system

Zespół Andrew Moody'ego odpowiada także za wygląd zespołowego boksu na każdym wyścigu. Zimą podejmują się ogromnego wyzwania polakierowania sześciu zestawów aluminiowych paneli warstwowych tworzących ściany, drzwi, korytarze i przegrody boksu, tak aby były gotowe na sezon. Jeden zestaw jest wykorzystywany podczas wyścigów w Europie, a pięć – na pozostałych kontynentach. Jest to łącznie nawet 600 paneli, niektóre o wymiarach 2 x 1 m. Razem stanowią w pełni modułowy i niezwykle uniwersalny system, idealnie pasujący do każdego toru w kalendarzu. Wyścigi na innych kontynentach wiążą się z dodatkową trudnością – nie można do nich dojechać kamperami zespołu, więc Andrew i jego zespół lakierują również zestawy mieszkalne. Wykorzystują do tego specjalny system modułowy, który pozwala stworzyć miejsca wypoczynku dla zespołu, gości, sponsorów, VIP-ów, kierowców oraz ich znajomych i rodzin. Są tu również biura zespołu, sala spotkań, kuchnie, a także jadalnie i pomieszczenia socjalne oraz do relaksu. I jak wszystkie elementy opuszczające lakiernię zespołu, panele muszą wyglądać zawsze znakomicie, aby na każdym wyścigu zespół prezentował jednolity wizerunek.

Nasi goście i VIP-y widzą wszystko z bardzo bliska, więc panele muszą być idealnie polakierowane. Spies Hecker to jedyna marka, której ufamy, bo wiemy, że z bliska jej lakiery wyglądają znakomicie – mówi Andrew Moody.

Pasujące kolory

Najmniejszymi elementami, nad jakimi pracują lakiernicy z warsztatu, są muszle zestawów słuchawkowych i aluminiowe bidony z logo Monster. Muszle lakierowane są na czarny mat oraz opatrzone kalkomanią z legendarną srebrną gwiazdą Mercedes-Benz.

© Axalta/Spies Hecker

Każdego sezonu do lakierni trafia też aż 70 bidonów marki Monster. To bardzo czasochłonna praca, ponieważ wszystkie elementy – logo marki, nazwę i ślady po pazurach – wykonuje się aerografem. Aby kolory pasowały idealnie do palety sponsora, zespół Andrew korzysta z najnowszego, w pełni bezprzewodowego systemu zarządzania kolorami w chmurze. Spektrofotometr ColorDialog Phoenix mierzy oryginalne kolory sponsora i przez Wi-Fi przesyła parametry do oprogramowania Phoenix Cloud w chmurze, które wyświetla właściwą recepturę koloru. Następnie trafia ona do wagi i drukarki. Dane warsztatu są przechowywane w chmurze, która jest także połączona z systemami zarządzania magazynem i zamówieniami. Te same narzędzia pomogły zespołowi na początku sezonu idealnie odwzorować kolory logo marki Tommy Hilfiger na nosie bolidu.

Siedziba główna

Zespół odpowiada nie tylko za wyposażenie zabierane na wyścig. Dba rownież o siedzibę główną stajni w angielskim Brackley. Andrew i jego lakiernicy lakierują wszystkie szyldy i znaki, jak i setki szafek, w których przechowywane jest wszystko – od narzędzi po sprzęt. Lakiernicy dbają też o odpowiedni wygląd dużych maszyn – np. pięcioosiowej obrabiarki CAD do części metalowych.

Andrew wyjaśnia – Zajmujemy się także lakierowaniem i nanoszeniem logotypów na takie rzeczy jak biurka i stoły. Kiedyś lakierowaliśmy nawet duży stół konferencyjny w biurze dyrektora, więc jesteśmy gotowi na wszystko.

Tak duży zakres przedmiotów i różnych podłoży wymaga od Andrew i jego lakierników bogatego arsenału łatwych do stosowania produktów wysokiej klasy. Zespół odpowiedzialny za lakier i grafikę korzysta z produktów Spies Hecker, w tym kwasoutwardzalnego gruntu reagującego Priomat Wash Primer 4075. Następnie stosowany jest Permasolid HS Vario Primer Surfacer 5340, wypełniacz gruntujący z dużą zawartością części stałych, lub Permasolid HS Performance Surfacer 5320, szybkoschnący dwuskładnikowy wypełniacz do szlifowania. Przejścia kolorów i gradienty bolidów powstają przy użyciu lakieru bazowego Permahyd Hi-TEC 480 w kolorze srebrnym o nazwie Stirling Silver oraz dodatkowych czterech odcieni tego koloru stopniowo przechodzących w czerń. Na koniec aplikowany jest lakier bezbarwny Permasolid HS Race Clear 8700.

W lakierni dzieje się tak dużo, że potrzebujemy lakierów i produktów, które podołają naszym wymaganiom, a Spies Hecker rok po roku dowodzi swojej skuteczności. Wiemy, że niezależnie od tego, co będziemy lakierować, mamy do dyspozycji odpowiedni zestaw produktów, aby uzyskać idealny efekt – mówi Andrew Moody.

Źródło: Axalta

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę