Materiał Tenneco odporny na ścieranie przy zmniejszonym zużyciu kobaltu
Grupa biznesowa Powertrain dostarcza materiał odporny na zużycie przy znacznie zmniejszonej zawartości kobaltu, pomagając producentom silników, którzy zmagają się z ograniczoną dostępnością i zmiennością cen kobaltu.
Nowy materiał będzie można wykorzystać przede wszystkim w tulejach przepustnicy turbosprężarki, zaworach EGR czy gniazdach zaworów silnika, których budowa zwykle opiera się na kobalcie ze względu na charakterystykę pracy w wysokich temperaturach.
Zastosowanie alternatywy w postaci preparatu ze stali spiekanej pozwoliło ograniczyć zawartość kobaltu w materiale potrzebnym do wytworzenia wspomnianych części, przy jednoczesnym zachowaniu odporności na zużycie.
– Chociaż kobalt pozostaje najskuteczniejszym materiałem do zapewniającym niskie zużycie w wielu komponentach, które są poddane dużym zakresom temperatur, wykorzystaliśmy nasze bogate doświadczenie w metalurgii proszków, aby opracować alternatywną formułę spiekanych materiałów o niskiej zawartości kobaltu – powiedział Gian Maria Olivetti, wiceprezes Tenneco Powertrain.
– Temperatury dla przepustów w zaworach EGR, układach upustowych turbosprężarek lub zaworach spalin mogą wynosić od poniżej 0°C do 1000°C. Ta duża różnorodność sprawia, że trybologia jest trudna. Szczególnie w niższym zakresie temperatur, czyli ok. 400°C, materiały o wysokiej zawartości kobaltu mogą przewyższać materiały bez kobaltu. Zatem musieliśmy dowiedzieć się, co powoduje niskie zużycie materiału o wysokiej zawartości kobaltu oraz jak wiele kobaltu trzeba użyć, żeby uzyskać jak największą efektywność? – opowiada Jens Wellmann, produkt manager Tenneco Powertrain.
W tym celu przeprowadzono szereg badań, które wykazały, że produkty spiekane FM-T88A wykazały znacznie zmniejszone zużycie w temperaturze 200°C niż te o wysokiej zawartości kobaltu. Na wszystkich pozostałych poziomach temperatur nowe materiały bezkobaltowe zachowują się w podobny sposób co te, o wysokiej zawartości tego pierwiastka.
– Zapotrzebowanie na kobalt rośnie co roku przy 50%-owym wykorzystaniu go do budowy baterii elektrycznych w celu elektryfikacji napędów samochodowych. Poprzez zminimalizowanie użycia kobaltu w naszych spiekanych materiałach możemy pomóc klientom ograniczyć wydatki na ograniczone zasoby kobaltu, jednocześnie wciąż dostarczając porządne produkty – podsumował Gian Maria Olivetii.
Źródło: Tenneco