AutoExpert
Reklama
Reklama

Materiał Tenneco odporny na ścieranie przy zmniejszonym zużyciu kobaltu

Preview
Tenneco
5.3.2020
Reklama
Reklama

Grupa biznesowa Powertrain dostarcza materiał odporny na zużycie przy znacznie zmniejszonej zawartości kobaltu, pomagając producentom silników, którzy zmagają się z ograniczoną dostępnością i zmiennością cen kobaltu.

Nowy materiał będzie można wykorzystać przede wszystkim w tulejach przepustnicy turbosprężarki, zaworach EGR czy gniazdach zaworów silnika, których budowa zwykle opiera się na kobalcie ze względu na charakterystykę pracy w wysokich temperaturach.

Reklama

Zastosowanie alternatywy w postaci preparatu ze stali spiekanej pozwoliło ograniczyć zawartość kobaltu w materiale potrzebnym do wytworzenia wspomnianych części, przy jednoczesnym zachowaniu odporności na zużycie.

Chociaż kobalt pozostaje najskuteczniejszym materiałem do zapewniającym niskie zużycie w wielu komponentach, które są poddane dużym zakresom temperatur, wykorzystaliśmy nasze bogate doświadczenie w metalurgii proszków, aby opracować alternatywną formułę spiekanych materiałów o niskiej zawartości kobaltu – powiedział Gian Maria Olivetti, wiceprezes Tenneco Powertrain.

Temperatury dla przepustów w zaworach EGR, układach upustowych turbosprężarek lub zaworach spalin mogą wynosić od poniżej 0°C do 1000°C. Ta duża różnorodność sprawia, że ​​trybologia jest trudna. Szczególnie w niższym zakresie temperatur, czyli ok. 400°C, materiały o wysokiej zawartości kobaltu mogą przewyższać materiały bez kobaltu. Zatem musieliśmy dowiedzieć się, co powoduje niskie zużycie materiału o wysokiej zawartości kobaltu oraz jak wiele kobaltu trzeba użyć, żeby uzyskać jak największą efektywność? – opowiada Jens Wellmann, produkt manager Tenneco Powertrain.

Powiązane firmy

Reklama

W tym celu przeprowadzono szereg badań, które wykazały, że produkty spiekane FM-T88A wykazały znacznie zmniejszone zużycie w temperaturze 200°C niż te o wysokiej zawartości kobaltu. Na wszystkich pozostałych poziomach temperatur nowe materiały bezkobaltowe zachowują się w podobny sposób co te, o wysokiej zawartości tego pierwiastka.

Zapotrzebowanie na kobalt rośnie co roku przy 50%-owym wykorzystaniu go do budowy baterii elektrycznych w celu elektryfikacji napędów samochodowych. Poprzez zminimalizowanie użycia kobaltu w naszych spiekanych materiałach możemy pomóc klientom ograniczyć wydatki na ograniczone zasoby kobaltu, jednocześnie wciąż dostarczając porządne produkty – podsumował Gian Maria Olivetii.

Źródło: Tenneco

Reklama

O Autorze

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę
Reklama