Maserati: powrót do wyścigów

Maserati
11.1.2022
Reklama
Reklama

Maserati ogłasza pierwszy krok w ramach swojej nowej strategii dotyczącej sportu motorowego. W 2023 r. producent spod znaku trójzębu zadebiutuje w Mistrzostwach Świata Formuły E ABB FIA.

Maserati jest pierwszą włoską marką, która przystąpi do rywalizacji w wyścigach Formuły E. Powrót na tor odnawia wyścigowego ducha „zaszytego” w DNA Maserati.

Reklama

Połączenie niezrównanego dziedzictwa Maserati – marki nieodłącznie związanej z wysokimi osiągami – oraz jej innowacyjnego podejścia do elektryfikacji doskonale wpisuje się w Mistrzostwa Świata Formuły E ABB FIA, czyli pierwszą na świecie serię wyścigów drogowych pojazdów całkowicie elektrycznych.

Zaangażowanie Maserati w elektromobilność „zasila” potężny przypływ nowej energii, który właśnie rozpędza się do prędkości maksymalnej – a jego ucieleśnieniem będzie gama aut w 100% na prąd Folgore. Wszystkie nowe modele Maserati będą bowiem dostępne również w wersjach w pełni elektrycznych. Dotyczy to zarówno Grecale, GranTurismo i GranCabrio, jak i supersamochodu MC20.

Mistrzostwa Świata Formuły E ABB FIA zapewniają Maserati idealną platformę do zaprezentowania bezprecedensowego dziedzictwa marki oraz rodziny Folgore w środowisku, w którym wysokie osiągi łączą się z innowacjami.

Maserati zadebiutuje na linii startu w dziewiątym sezonie elektrycznej serii, wraz z nowym bolidem Gen3 – najszybszym, najlżejszym i najmocniejszym samochodem wyścigowym Formuły E w historii. Bolidy Gen3 są najefektywniejszymi pojazdami wyścigowymi na świecie i oferują szereg wiodących w branży rozwiązań z zakresu konstrukcji, produkcji oraz technologii.

Emocjonujące wyścigi Formuły E, organizowane na ulicach najbardziej znanych miast świata – m.in. Nowego Jorku, Monako, Berlina, Meksyku, Londynu i Rzymu – od samego początku sprawiają, że seryjne auta elektryczne mogą coraz dalej zajechać na jednym ładowaniu. To zasługa zwiększania efektywności energetycznej, udoskonaleń w dziedzinie akumulatorów oraz postępów w rozwoju układu napędowego.

Davide Grasso, dyrektor generalny Maserati, powiedział: – Jesteśmy niezwykle dumni z powrotu do miejsca, do którego należymy jako protagoniści w świecie wyścigów. Napędza nas pasja i innowacyjność – tacy jesteśmy z natury. Mamy długą historię, jeśli chodzi o znakomite występy w zawodach światowej klasy, i jesteśmy gotowi, aby w przyszłości dalej windować osiągi. Później Grasso dodał: – Rodzina Folgore jest niepowstrzymana w wyścigu o jeszcze lepsze osiągi, luksus i kolejne innowacje. To najczystsza ekspresja Maserati. Właśnie dlatego postanowiliśmy wrócić do wyścigów i dołączyć do rywalizacji w Mistrzostwach Świata Formuły E FIA, w ramach których będziemy spotykać się z naszymi klientami w centrach największych miast świata. I zabierzemy trójząb w przyszłość.

Reklama

Jean-Marc Finot, starszy wiceprezes STELLANTIS Motorsport, powiedział: – Jako STELLANTIS Motorsport jesteśmy bardzo zadowoleni, że możemy odegrać rolę w powrocie Maserati do świata wyścigów. Poza kolejnym rozdziałem w tej wspaniałej historii Formuła E będzie naszym laboratorium technologicznym i pozwoli przyspieszyć rozwój wysoce efektywnych, zelektryfikowanych układów napędowych oraz inteligentnego oprogramowania dla naszych drogowych samochodów sportowych. Formuła E idealnie nadaje się do tego celu. Jesteśmy dumni, że dołączamy do niej jako pierwsza marka „made in Italy”.

Alejandro Agag, założyciel i prezes Formuły E, podsumował: – Z dumą witamy Maserati w ich nowym domu – w światowej klasy sporcie motorowym. Mistrzostwa Świata Formuły E ABB FIA to najwyższa półka wyścigów pojazdów elektrycznych. Zapewniają one idealne środowisko najbardziej dynamicznym i innowacyjnym markom samochodów o wysokich osiągach, umożliwiając im prezentację swoich możliwości technicznych oraz, oczywiście, realizowanie sportowych ambicji.

Jamie Reigle, dyrektor generalny Formuły E, powiedział: – Cieszymy się, że Maserati dołączy do epoki Gen3 w Mistrzostwach Świata Formuły E ABB FIA i odegra kluczową rolę w kształtowaniu przyszłości sportu motorowego. Wyścigi Formuły E są rozgrywane w sercach najbardziej zjawiskowych miast na świecie i przyciągają progresywną, globalną publiczność. Miliony naszych fanów na całym świecie będą zachwycone, widząc Maserati na starcie – jako jedną z elitarnych marek samochodów elektrycznych na świecie.

Mohammed Ben Sulayem, prezes FIA: – Cieszę się, że mogę powitać Maserati w dziewiątym sezonie Formuły E. Zaangażowanie w naszą serię w przypadku tak kultowego producenta, z jego wspaniałym, obfitującym w sukcesy dziedzictwem w sporcie motorowym, jest świadectwem ogromnej wiary w przyszłość Mistrzostw Świata Formuły E ABB FIA, zwłaszcza że przygotowujemy się właśnie do nowej ery. Nowy bolid Gen3 będzie szczytowym osiągnięciem w dziedzinach zrównoważonego rozwoju, technologii i osiągów.

Maserati narodziło się właśnie na torze, najpierw dzięki śmiałości braci Maserati, a później swoich kierowców. Wyścigowy debiut marka świętowała 96 lat temu. Pierwszym samochodem wyścigowym z logo trójzębu był Tipo 26, który zadebiutował na Targa Florio w 1926 r., zdobywając pierwsze miejsce w klasie do 1,5 l, z Alfieri Maseratim za kierownicą. Trzydzieści jeden lat później, w 1957 r., Juan Manuel Fangio wygrał z Maserati Mistrzostwa Świata F1.

Po raz ostatni jednomiejscowy bolid Maserati poprowadziła Maria Teresa De Filippis – pierwsza kobieta, która zakwalifikowała się do Grand Prix Formuły 1. Dokonała tego za kierownicą 250F.

Ostatnie występy w motorsporcie „zaliczył” bezprecedensowy model MC12, który w latach 2004–2010 wygrał 22 wyścigi (w tym trzykrotnie triumfował w 24-godzinnym maratonie na torze Spa) i „zgarnął” 14 tytułów mistrzowskich konstruktorów, kierowców oraz zespołów FIA GT.

Wyścigi od początku były naturalnym środowiskiem Maserati. Również teraz, w nowej epoce Formuły E, Maserati odwołuje się do swoich korzeni – i w ten sposób buduje swoją przyszłość.

Źródło: Maserati

Reklama

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę
Reklama