„Łańcuchy" śniegowe zintegrowane z oponą
Hyundai Motor Company i Kia Corporation zaprezentowały nowy rodzaj opon, które są zintegrowane z łańcuchami śniegowymi. Nowatorska technologia ułatwia zachowanie bezpieczeństwa w zimowych warunkach. Film, który prezentuje działanie nowych opon można obejrzeć na kanale YouTube Hyundai Motor Group
- Pręty dostosowane do profilu opony – Shape Memory Alloy – umieszczone wewnątrz koła i opony, można aktywować przyciskiem; wysuwają się one ponad bieżnik i działają niczym łańcuchy śniegowe
- Technologia, która czeka na opatentowanie jest wielokrotnego użytku; pręty Shape Memory Alloy zachowują swój pierwotny kształt
- Innowacyjna technologia pozwala zaoszczędzić czas, ponieważ nie trzeba montować łańcuchów śniegowych na koła; poprawia się również bezpieczeństwo podczas nagłych, intensywnych opadów śniegu
- Hyundai Motor i Kia rozważają możliwość masowej produkcji systemu Shape Memory Alloy po jego dalszym rozwoju, testach trwałości i wydajności oraz po analizie przepisów
Technologia opon zintegrowanych z łańcuchami śniegowymi wykorzystuje pręty dostosowane do profilu opony, umieszczone wewnątrz niej. Pręty te są elektrycznie wysuwane ponad bieżnik opony i pełnią rolę łańcucha śniegowego.
W przeciwieństwie do tradycyjnych łańcuchów śniegowych, które są skomplikowane w montażu i demontażu, innowacyjna technologia pozwala na automatyczne uruchomienie łańcuchów śniegowych po naciśnięciu przycisku, co może zdecydowanie poprawić bezpieczeństwo w warunkach jazdy podczas opadów śniegu.
– Ta innowacja, która – miejmy nadzieję – pewnego dnia zostanie wprowadzona w autach marek Kia i Hyundai, odzwierciedla nasze zaangażowanie w przekształcanie zaawansowanych technologii w rzeczywiste rozwiązania, które przynoszą korzyści klientom – mówi Joon Mo Park, szef zespołu ds. rozwoju zaawansowanych systemów w podwoziach. – Będziemy nadal rozwijać technologie, które zwiększają bezpieczeństwo użytkowników naszych aut i zwiększają wygodę korzystania z nich.
Technologia opon zintegrowanych z łańcuchami śniegowymi obejmuje zespół koła i opony wyposażonej w promieniowe rowki rozmieszczone w stałych odstępach oraz pręty wykonane ze stopu aluminium, które znajdują się w tych rowkach.
W technologii tej wykorzystano zdolność prętów ze stopu aluminium do zachowania odpowiedniego kształtu po przyłożeniu do nich prądu. Podczas jazdy, pręt znajduje się wewnątrz bieżnika opony i nie styka się z drogą. Kiedy sterownik aktywuje dopływ prądu do pręta, nieznacznie wysuwa się on ponad bieżnik. Wypchnięcie go ponad bieżnik opony zwiększa przyczepność, stabilność i bezpieczeństwo na zaśnieżonych drogach.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Jeśli na skutek jazdy bieżnik opony zużyje się do wysokości pręta, kierowca łatwo to zauważy. Dzięki temu szybciej może podjąć decyzję o wymianie opon na nowe.
Technologia Shape Memory Alloy oczekuje na opatentowanie zarówno w Korei Południowej, jak i w USA. Hyundai Motor i Kia rozważają możliwość masowej produkcji nowatorskich opon zintegrowanych z „łańcuchami” śniegowymi po dalszym rozwoju tej technologii, testach trwałości i wydajności oraz po przeanalizowaniu przepisów.
Źródło: Kia