Jak rozpoznać uszkodzenie świecy żarowej?

Jak rozpoznać uszkodzenie świecy żarowej? Denso
7.6.2022

Eksperci DENSO przygotowali zestawienie najczęstszych usterek świec żarowych oraz ich możliwych przyczyn.

Jak rozpoznać przyczynę usterki świecy żarowej? W jaki sposób przeprowadzić prawidłowy montaż, aby uniknąć uszkodzenia nowej świecy?

Wykrywanie usterek świec żarowych

Najczęstszą przyczyną awarii świec żarowych są zbyt wysokie napięcie lub temperatura. Jeśli z powodu usterki przekaźnika lub sterownika prąd płynie przez świecę żarową zbyt długo, może to doprowadzić do przegrzania, które powoduje puchnięcie, pęknięcie lub rozerwanie żarnika i natychmiastową awarię świecy. W związku z tym przed wymianą świec żarowych na nowe zaleca się sprawdzenie całego układu elektrycznego.

Zbyt duży kąt wyprzedzenia wtrysku, nieszczelne wtryskiwacze lub paliwo w silniku mogą doprowadzić do nadmiernego wzrostu temperatury spalania, powodując uszkodzenie świec żarowych.

Eksperci DENSO przygotowali zestawienie najczęstszych usterek świec żarowych oraz ich możliwych przyczyn.

1. „Spuchnięta” końcówka żarnika

„Spuchnięta” końcówka żarnika

Przyczyna:

  • zbyt wysokie napięcie (np. świeca żarowa 12 V w układzie 24 V lub odwrotnie),
  • awaria alternatora i regulatora napięcia,
  • nieprawidłowe przechowywanie (wilgoć).

Rozwiązanie:

  • sprawdź napięcie układu elektrycznego i napięcie świecy żarowej,
  • sprawdź układ ładowania,
  • sprawdź warunki przechowywania świec.

2. Zniszczona lub ułamana końcówka żarnika

Zniszczona lub ułamana końcówka żarnika

Przyczyna:

  • awaria modułu zapłonowego,
  • nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa
  • lub nieregularny wtrysk paliwa,
  • wadliwe uszczelnienie powodujące nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa.

Rozwiązanie:

  • sprawdź, czy moduł zapłonowy jest prawidłowo zainstalowany,
  • sprawdź, czy korzystasz z prawidłowego modułu zapłonowego dla danego modelu pojazdu,
  • sprawdź otwór montażowy świecy żarowej pod kątem obecności nagaru.

3. Zdeformowany żarnik (przegrzewanie) 

Zdeformowany żarnik (przegrzewanie) 

Przyczyna:

  • awaria modułu zapłonowego,
  • nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa lub nieregularny wtrysk paliwa,
  • wadliwe uszczelnienie powodujące nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa,
  • zbyt długi czas grzania / zbyt wysokie napięcie (np. 12-woltowa świeca żarowa w układzie 24 V lub odwrotnie),
  • awaria alternatora i regulatora napięcia,
  • nieprawidłowe działanie lub niewłaściwa synchronizacja wtrysku.

Rozwiązanie:

  • sprawdź, czy moduł zapłonowy jest prawidłowo zainstalowany,
  • sprawdź, czy korzystasz z prawidłowego modułu zapłonowego dla danego modelu pojazdu,
  • sprawdź otwór montażowy świecy żarowej pod kątem obecności nagaru,
  • sprawdź styki na regulatorze napięcia,
  • sprawdź napięcie układu elektrycznego i napięcie świecy żarowej,
  • sprawdź napięcie układu ładowania,
  • sprawdź kąt wyprzedzenia wtrysku.

4. Żarnik ma dziury/pęknięcia/nadtopienia

Żarnik ma dziury/pęknięcia/nadtopienia

Przyczyna:

  • awaria modułu zapłonowego,
  • nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa 
  • lub nieregularny wtrysk,
  • wadliwe uszczelnienie powodujące nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa,
  • nieprawidłowe działanie lub brak synchronizacji wtrysku modułu wtryskowego,
  • uszkodzenie gwintu w otworze montażowym w głowicy cylindra,
  • niedostatecznie dokręcona świeca żarowa, co powoduje jej nieprawidłowe położenie.

Rozwiązanie:

  • sprawdź, czy korzystasz z prawidłowego modułu zapłonowego dla danego modelu pojazdu,
  • sprawdź, czy moduł zapłonowy jest prawidłowo zainstalowany,
  • sprawdź otwór montażowy świecy żarowej pod kątem obecności nagaru,
  • sprawdź gwint w otworze montażowym świecy żarowej w głowicy cylindra pod kątem uszkodzenia/obecności nagaru,
  • sprawdź kąt wyprzedzenia wtrysku.

5. Uszkodzona końcówka żarnika

Uszkodzona końcówka żarnika

Przyczyna:

  • zbyt długi czas grzania / zbyt wysokie napięcie (np. 12-woltowa świeca żarowa 
  • w układzie 24 V lub odwrotnie),
  • awaria alternatora i regulatora napięcia.

Rozwiązanie:

  • sprawdź styki na regulatorze napięcia,
  • sprawdź napięcie układu elektrycznego 
  • i napięcie świecy żarowej,
  • sprawdź napięcie układu ładowania.

6. „Opuchnięty” żarnik

„Opuchnięty” żarnik

Przyczyna:

  • olej w komorze spalania, prawdopodobnie spowodowany zużyciem pierścieni tłokowych.

Rozwiązanie:

  • sprawdź pierścienie tłokowe w cylindrach silnika,
  • sprawdź zużycie oleju.

7. Brak żarnika

Brak żarnika

Przyczyna:

  • awaria modułu zapłonowego,
  • nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa lub nieregularny wtrysk,
  • wadliwe uszczelnienie powodujące nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa,
  • nieprawidłowe działanie lub brak synchronizacji wtrysku modułu wtryskowego,
  • uszkodzony gwint w otworze montażowym w głowicy cylindra,
  • niedostatecznie dokręcona świeca żarowa, co powoduje jej nieprawidłowe położenie.

Rozwiązanie:

  • sprawdź, czy korzystasz z prawidłowego modułu zapłonowego dla danego modelu pojazdu,
  • sprawdź, czy moduł zapłonowy jest prawidłowo zainstalowany,
  • sprawdź otwór montażowy świecy żarowej pod kątem obecności nagaru,
  • sprawdź kąt wyprzedzenia wtrysku,
  • sprawdź gwint w otworze montażowym świecy żarowej pod kątem uszkodzenia / obecności nagaru.

8. Nagar na żarniku w pobliżu korpusu świecy 

Nagar na żarniku w pobliżu korpusu świecy 

Przyczyna:

  • awaria modułu zapłonowego,
  • nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa lub nieregularny wtrysk,
  • wadliwe uszczelnienie powodujące nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa,
  • nieprawidłowe działanie modułu wtryskowego lub brak synchronizacji wtrysku.

Rozwiązanie:

  • sprawdź, czy korzystasz z prawidłowego modułu zapłonowego dla danego modelu pojazdu,
  • sprawdź, czy moduł zapłonowy jest prawidłowo zainstalowany,
  • sprawdź otwór montażowy świecy żarowej pod kątem obecności nagaru,
  • sprawdź gwint w otworze montażowym świecy żarowej w głowicy cylindra pod kątem uszkodzenia/obecności nagaru,
  • sprawdź kąt wyprzedzenia wtrysku.

9. Żarnik styka się z korpusem świecy żarowej

Żarnik styka się z korpusem świecy żarowej

Przyczyna:

  • zbyt duży moment obrotowy,
  • użyto niewłaściwego narzędzia,
  • uszkodzenie gwintu w otworze montażowym świecy żarowej w głowicy cylindra.

Rozwiązanie:

  • sprawdź gwint w otworze montażowym świecy żarowej w głowicy cylindra pod kątem uszkodzenia/obecności nagaru,
  • sprawdź prawidłowy moment obrotowy świecy.

10. Ułamane/wygięte złącze świecy

Ułamane/wygięte złącze świecy

Przyczyna:

  • zbyt duży moment obrotowy,
  • użycie niewłaściwego narzędzia (nasadki),
  • uszkodzenie gwintu w otworze montażowym świecy żarowej w głowicy cylindra.

Rozwiązanie:

  • sprawdź gwint w otworze montażowym świecy żarowej w głowicy cylindra pod kątem uszkodzenia/obecności nagaru,
  • sprawdź prawidłowy moment obrotowy świecy.
Zalecane momenty dokręcania
Rozmiar gwintuMoment dokręcania
Świeca żarowaM8×1,008–10 Nm
M9×1,008–10 Nm
M10×1,0010–12 Nm
M10×1,2510–12 Nm
M12×1,2515–20 Nm
M14×1,2520–25 Nm
M18×1,5030–40 Nm
ZłączeM4×0,71–1,5 Nm
M5×0,83–4 Nm

 

WARTO WIEDZIEĆ 
Prawidłowy montaż świecy żarowej
Nie używaj środka smarnego do gwintów. Zmniejszy on tarcie między świecą a głowicą silnika, powodując przekręcenie gwintu. 
1. Użyj prawidłowego klucza do świecy żarowej i złącza.  
2. Przy wymianie świec żarowych upewnij się, że olej czy brud, które znajdują się na zewnątrz wymontowanej świecy żarowej, nie dostały się do cylindra. 
3. Podczas montażu świecy żarowej oczyść kołnierz od strony silnika i upewnij się, że świeca żarowa jest ustawiona w osi gwintowanego gniazda głowicy silnika. 
4. Upewnij się, że świeca jest ustawiona prawidłowo i dokręć ją palcami do oporu.
5. Za pomocą klucza dynamometrycznego dokręć dokładnie świecę, zgodnie z momentem podanym w tabeli. Dokręcenie wyższym momentem może doprowadzić do uszkodzenia świecy żarowej i silnika. 

Na podstawie informacji z firmy DENSO

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoEXPERT 12 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę