Jak rozpoznać uszkodzenie świecy żarowej?
DensoEksperci DENSO przygotowali zestawienie najczęstszych usterek świec żarowych oraz ich możliwych przyczyn.
Jak rozpoznać przyczynę usterki świecy żarowej? W jaki sposób przeprowadzić prawidłowy montaż, aby uniknąć uszkodzenia nowej świecy?
Wykrywanie usterek świec żarowych
Najczęstszą przyczyną awarii świec żarowych są zbyt wysokie napięcie lub temperatura. Jeśli z powodu usterki przekaźnika lub sterownika prąd płynie przez świecę żarową zbyt długo, może to doprowadzić do przegrzania, które powoduje puchnięcie, pęknięcie lub rozerwanie żarnika i natychmiastową awarię świecy. W związku z tym przed wymianą świec żarowych na nowe zaleca się sprawdzenie całego układu elektrycznego.
Zbyt duży kąt wyprzedzenia wtrysku, nieszczelne wtryskiwacze lub paliwo w silniku mogą doprowadzić do nadmiernego wzrostu temperatury spalania, powodując uszkodzenie świec żarowych.
Eksperci DENSO przygotowali zestawienie najczęstszych usterek świec żarowych oraz ich możliwych przyczyn.
1. „Spuchnięta” końcówka żarnika

Przyczyna:
- zbyt wysokie napięcie (np. świeca żarowa 12 V w układzie 24 V lub odwrotnie),
- awaria alternatora i regulatora napięcia,
- nieprawidłowe przechowywanie (wilgoć).
Rozwiązanie:
- sprawdź napięcie układu elektrycznego i napięcie świecy żarowej,
- sprawdź układ ładowania,
- sprawdź warunki przechowywania świec.
2. Zniszczona lub ułamana końcówka żarnika

Przyczyna:
- awaria modułu zapłonowego,
- nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa
- lub nieregularny wtrysk paliwa,
- wadliwe uszczelnienie powodujące nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa.
Rozwiązanie:
- sprawdź, czy moduł zapłonowy jest prawidłowo zainstalowany,
- sprawdź, czy korzystasz z prawidłowego modułu zapłonowego dla danego modelu pojazdu,
- sprawdź otwór montażowy świecy żarowej pod kątem obecności nagaru.
3. Zdeformowany żarnik (przegrzewanie)

Przyczyna:
- awaria modułu zapłonowego,
- nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa lub nieregularny wtrysk paliwa,
- wadliwe uszczelnienie powodujące nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa,
- zbyt długi czas grzania / zbyt wysokie napięcie (np. 12-woltowa świeca żarowa w układzie 24 V lub odwrotnie),
- awaria alternatora i regulatora napięcia,
- nieprawidłowe działanie lub niewłaściwa synchronizacja wtrysku.
Rozwiązanie:
- sprawdź, czy moduł zapłonowy jest prawidłowo zainstalowany,
- sprawdź, czy korzystasz z prawidłowego modułu zapłonowego dla danego modelu pojazdu,
- sprawdź otwór montażowy świecy żarowej pod kątem obecności nagaru,
- sprawdź styki na regulatorze napięcia,
- sprawdź napięcie układu elektrycznego i napięcie świecy żarowej,
- sprawdź napięcie układu ładowania,
- sprawdź kąt wyprzedzenia wtrysku.
4. Żarnik ma dziury/pęknięcia/nadtopienia

Przyczyna:
- awaria modułu zapłonowego,
- nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa
- lub nieregularny wtrysk,
- wadliwe uszczelnienie powodujące nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa,
- nieprawidłowe działanie lub brak synchronizacji wtrysku modułu wtryskowego,
- uszkodzenie gwintu w otworze montażowym w głowicy cylindra,
- niedostatecznie dokręcona świeca żarowa, co powoduje jej nieprawidłowe położenie.
Rozwiązanie:
- sprawdź, czy korzystasz z prawidłowego modułu zapłonowego dla danego modelu pojazdu,
- sprawdź, czy moduł zapłonowy jest prawidłowo zainstalowany,
- sprawdź otwór montażowy świecy żarowej pod kątem obecności nagaru,
- sprawdź gwint w otworze montażowym świecy żarowej w głowicy cylindra pod kątem uszkodzenia/obecności nagaru,
- sprawdź kąt wyprzedzenia wtrysku.
5. Uszkodzona końcówka żarnika

Przyczyna:
- zbyt długi czas grzania / zbyt wysokie napięcie (np. 12-woltowa świeca żarowa
- w układzie 24 V lub odwrotnie),
- awaria alternatora i regulatora napięcia.
Rozwiązanie:
- sprawdź styki na regulatorze napięcia,
- sprawdź napięcie układu elektrycznego
- i napięcie świecy żarowej,
- sprawdź napięcie układu ładowania.
6. „Opuchnięty” żarnik

Przyczyna:
- olej w komorze spalania, prawdopodobnie spowodowany zużyciem pierścieni tłokowych.
Rozwiązanie:
- sprawdź pierścienie tłokowe w cylindrach silnika,
- sprawdź zużycie oleju.
7. Brak żarnika

Przyczyna:
- awaria modułu zapłonowego,
- nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa lub nieregularny wtrysk,
- wadliwe uszczelnienie powodujące nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa,
- nieprawidłowe działanie lub brak synchronizacji wtrysku modułu wtryskowego,
- uszkodzony gwint w otworze montażowym w głowicy cylindra,
- niedostatecznie dokręcona świeca żarowa, co powoduje jej nieprawidłowe położenie.
Rozwiązanie:
- sprawdź, czy korzystasz z prawidłowego modułu zapłonowego dla danego modelu pojazdu,
- sprawdź, czy moduł zapłonowy jest prawidłowo zainstalowany,
- sprawdź otwór montażowy świecy żarowej pod kątem obecności nagaru,
- sprawdź kąt wyprzedzenia wtrysku,
- sprawdź gwint w otworze montażowym świecy żarowej pod kątem uszkodzenia / obecności nagaru.
8. Nagar na żarniku w pobliżu korpusu świecy

Przyczyna:
- awaria modułu zapłonowego,
- nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa lub nieregularny wtrysk,
- wadliwe uszczelnienie powodujące nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa,
- nieprawidłowe działanie modułu wtryskowego lub brak synchronizacji wtrysku.
Rozwiązanie:
- sprawdź, czy korzystasz z prawidłowego modułu zapłonowego dla danego modelu pojazdu,
- sprawdź, czy moduł zapłonowy jest prawidłowo zainstalowany,
- sprawdź otwór montażowy świecy żarowej pod kątem obecności nagaru,
- sprawdź gwint w otworze montażowym świecy żarowej w głowicy cylindra pod kątem uszkodzenia/obecności nagaru,
- sprawdź kąt wyprzedzenia wtrysku.
9. Żarnik styka się z korpusem świecy żarowej

Przyczyna:
- zbyt duży moment obrotowy,
- użyto niewłaściwego narzędzia,
- uszkodzenie gwintu w otworze montażowym świecy żarowej w głowicy cylindra.
Rozwiązanie:
- sprawdź gwint w otworze montażowym świecy żarowej w głowicy cylindra pod kątem uszkodzenia/obecności nagaru,
- sprawdź prawidłowy moment obrotowy świecy.
10. Ułamane/wygięte złącze świecy

Przyczyna:
- zbyt duży moment obrotowy,
- użycie niewłaściwego narzędzia (nasadki),
- uszkodzenie gwintu w otworze montażowym świecy żarowej w głowicy cylindra.
Rozwiązanie:
- sprawdź gwint w otworze montażowym świecy żarowej w głowicy cylindra pod kątem uszkodzenia/obecności nagaru,
- sprawdź prawidłowy moment obrotowy świecy.
| Zalecane momenty dokręcania | ||
| Rozmiar gwintu | Moment dokręcania | |
| Świeca żarowa | M8×1,00 | 8–10 Nm |
| M9×1,00 | 8–10 Nm | |
| M10×1,00 | 10–12 Nm | |
| M10×1,25 | 10–12 Nm | |
| M12×1,25 | 15–20 Nm | |
| M14×1,25 | 20–25 Nm | |
| M18×1,50 | 30–40 Nm | |
| Złącze | M4×0,7 | 1–1,5 Nm |
| M5×0,8 | 3–4 Nm | |
| WARTO WIEDZIEĆ |
| Prawidłowy montaż świecy żarowej |
| Nie używaj środka smarnego do gwintów. Zmniejszy on tarcie między świecą a głowicą silnika, powodując przekręcenie gwintu. |
| 1. Użyj prawidłowego klucza do świecy żarowej i złącza. |
| 2. Przy wymianie świec żarowych upewnij się, że olej czy brud, które znajdują się na zewnątrz wymontowanej świecy żarowej, nie dostały się do cylindra. |
| 3. Podczas montażu świecy żarowej oczyść kołnierz od strony silnika i upewnij się, że świeca żarowa jest ustawiona w osi gwintowanego gniazda głowicy silnika. |
| 4. Upewnij się, że świeca jest ustawiona prawidłowo i dokręć ją palcami do oporu. |
| 5. Za pomocą klucza dynamometrycznego dokręć dokładnie świecę, zgodnie z momentem podanym w tabeli. Dokręcenie wyższym momentem może doprowadzić do uszkodzenia świecy żarowej i silnika. |
Na podstawie informacji z firmy DENSO



