Jak powstaje kultowa figurka „B” do Bentleya Flying Spur?

Jak powstaje uskrzydlone „B” do Bentleya Flying Spur? Bentley

Stworzenie emblematu wymaga łączenia wyjątkowych umiejętności projektowych, rzemieślniczych i symbolizuje podejście firmy Bentley do kreowania wyjątkowych doświadczeń. Właściciele Flying Spur Mulliner mogą poczuć się wyjątkowo, gdy figurka z nazwą firmy Bentley nad osłoną chłodnicy płynnie znika z pola widzenia. Aktualny emblemat „Flying B” na masce to już szósta odsłona projektu.

  • 97% wszystkich klientów marki Bentley, zamawiających model Flying Spur, decyduje się na emblemat uskrzydlonego „B” na masce;
  • Kryształowe skrzydła rozświetlają się w ramach powitalnej sekwencji świetlnej;
  • Kultowa figurka została stworzona ze stali nierdzewnej klasy 316 przy użyciu procesu odlewania wosku traconego;
  • Proces tworzenia emblematu trwa 11 tygodni i jest to jego 6. wersja w historii tego modelu.

Detal na miarę czasów

Symbol uskrzydlonego „B” na masce jest oferowany od połowy lat 20-tych XX wieku. W przypadku najnowszego Flying Spur projektanci i inżynierowie firmy Bentley podjęli wyzwanie przeniesienia sztuki i rzemiosła „Flying B” na wyższy poziom. Emblemat zdobiący chłodnicę Flying Spur Mulliner jest pierwszym detalem umieszczonym elektronicznie w historii firmy Bentley. Co więcej, posiada specjalną osłonę, która zastępuje go po złożeniu. Jest to także pierwszy emblemat z przezroczystymi akrylowymi skrzydełkami i wewnętrznym oświetleniem.

Podczas opracowywania nowego Flying Spur, wewnętrzny zespół Crewe stworzył krótką listę potencjalnych projektów w formie prototypu i przedstawił ją Zarządowi do wyboru. Zwycięski motyw autorstwa Hoe Young Hwang został wybrany jednogłośnie. 

Stworzony przy użyciu technik odlewania turbin

Emblemat jest odlewany jako jeden kawałek stali nierdzewnej klasy 316, która ma austenityczną strukturę krystaliczną – jest zarówno bardzo twarda, jak i zdolna wytrzymać ekstremalne temperatury. Dodatek molibdenu zapewnia też odporność na korozję, co jest niezwykle ważne w przypadku elementu, który jest narażony na działanie czynników atmosferycznych przez cały rok w dowolnym miejscu na Ziemi.

Słynne „B” jest wytwarzane przy użyciu procesu odlewania metodą wosku traconego w firmie Lestercast Ltd, techniką zwykle zarezerwowaną dla precyzyjnych elementów, takich jak łopatki turbin gazowych. Ta forma odlewania, choć czasochłonna, jest zwykle stosowana do wytwarzania elementów o skomplikowanych kształtach, które wymagają węższych tolerancji, cieńszych ścian i lepszego wykończenia powierzchni niż w przypadku odlewania w formach piaskowych.

Cały proces trwa 11 tygodni, po czym emblemat jest gotowy do montażu przez firmę WCM Europe Ltd, z kryształowych akrylowych skrzydeł, okablowania i maleńkich diod LED, które po rozłożeniu dają tak magiczny efekt.

Ewolucja uskrzydlonego „B”

Pierwsze samochody marki Bentley nie były wyposażone w „B” na masce. Najstarszy istniejący Bentley, czyli EXP2, posiadał prosty wskaźnik temperatury wody jako korek chłodnicy bezpośrednio na linii wzroku kierowcy. Zapotrzebowanie ze strony właścicieli skłoniło jednak firmę do oferowania od połowy lat dwudziestych XX wieku ozdobnego, pionowego mosiężnego „B” z poziomymi skrzydłami.

Bentley_jak_powstaje_uskrzydlone_B Bentley

W erze Derby firmy Bentley (1931-39) artysta Charles Sykes otrzymał zlecenie stworzenia mniejszej, bardziej opływowej wersji. Jego oryginalny projekt zawierał pochylone do przodu jednoskrzydłowe „B” w stylu Art Deco tak, że „B” czytało się poprawnie, patrząc z obu stron. Jednak pojedyncze skrzydło nie było popularne wśród właścicieli, a fasetowany projekt „B” Sykesa został zmieniony tak, aby zawierał dwa skrzydła skierowane do tyłu.

Kolejne projekty Sykesa były oferowane w zmodyfikowanej formie dla modeli Bentley do lat 70. XX wieku, kiedy to przepisy dotyczące ochrony pieszych zakazały wyraźnych, solidnych ozdób na masce i zaprzestano ich produkcji.

W 2006 roku wprowadzono zmieniony projekt figurki „B” z chowanym mechanizmem dla modeli Bentley Azure i Brooklands. Później ten sam projekt był oferowany jako opcja dla Bentleya Mulsanne. Dopiero w 2019 r., kiedy pojawił się nowy Flying Spur, emblemat „B” osiągnął obecny szczyt technicznej i artystycznej doskonałości.

Źródło: Bentley

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę