Jak Lexus wykorzystuje bambus w swoich samochodach
Lexus nieustannie dąży do produkcji swoich aut w sposób jak najbardziej zrównoważony poprzez przyjazne środowisku procesy produkcyjne, wykorzystanie odnawialnych źródeł energii, czy stosowanie materiałów z recyklingu oraz powstających w naturalnych procesach. Od 2008 roku marka w swoich samochodach koncepcyjnych wykorzystuje drewno bambusa, a obecnie ten materiał odgrywa ogromną rolę w produkcji aut.
- Lexus stosuje innowacyjne i ekologiczne materiały w swoich autach
- Od 2008 roku w modelach koncepcyjnych wykorzystywany jest bambus
- Zaawansowane i zrównoważone procesy produkcyjne
- LF-ZL z wnętrzem wykonanym w większości z drewna bambusowego
Podczas ostatnich targów Japan Mobility Show 2023 zaprezentowano Bamboo CMF Concept. Była to ilustracja postępów Lexusa w realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju. Kluczowym materiałem użytym w koncepcyjnym LF-ZL (Lexus Future Zero-emission Luxury) był bambus – roślina, która dzięki bardzo szybkiemu wzrostowi pochłania znaczące ilości CO2, a jednocześnie jest dobrym materiałem do tworzenia pięknych przedmiotów, z którego Japończycy korzystają od stuleci. Aby uzyskać nadzwyczajny efekt luksusu i piękna, Lexus zastosował różne techniki rzemieślnicze. Dla przykładu, połączenie włókien bambusowych z tkaninami pozwoliło stworzyć wyrafinowane elementy ozdobne, których właściwości zostały podkreślone nastrojowym oświetleniem.
– Oprócz jak najszerszego stosowania zrównoważonych materiałów, naszym celem cały czas jest dostarczanie klientom Lexusa najwyższej jakości oraz możliwości dostosowania elementów do stylu życia – powiedział Momoko Okamoto, Group Manager w Lexusie.
Idealny materiał dla branży motoryzacyjnej
Bambus rośnie aż dziesięciokrotnie szybciej niż inne drzewa, a po trzech latach roślina może być już wykorzystana do produkcji różnych materiałów. Oprócz szybkiego tempa wzrastania bambus charakteryzuje się dużą zdolnością do pochłaniania CO2, dzięki czemu ma ogromny potencjał w zrównoważonych procesach. To dlatego Lexus wybrał właśnie bambus do produkcji swoich aut.
Żeby drewno bambusa było odpowiednie do stosowania w samochodach trzeba je było przetestować pod kątem wytrzymałości na obciążenia, ciepło i wilgotność. W rezultacie Lexus opracował serię procesów, w których bambus poddawany jest suchej destylacji i obróbce parą wodną, żeby był zdatny do użytku. Następnie jest przetwarzany na laminy, agregując je równolegle do kierunku włókien przed sklejeniem.
W trakcie procesu potwierdziło się, jak ważne są stabilne źródła bambusa. Lexus pozyskuje drewno odmiany Mousouchiku, które rośnie w prefekturze Koichi na wyspie Sikoku. Bambusowy las ma powierzchnię ponad 4,5 tys. hektarów, ale w ostatnich latach ze względu na zwiększenie wykorzystania plastiku oraz industrializację rolnictwa, zapotrzebowanie na drewno spadło, a firmy z regionu popadły w kryzys. Obecnie Miroku Techno Wood oraz Tokai Rika Group dzięki współpracy z Lexusem zwiększyły zatrudnienie oraz stale udoskonalają procesy pozyskiwania i obróbki drewna. Marka wykorzystuje bambus m.in. do produkcji paneli drzwi czy kierownic.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Prototypy Lexusa z innowacyjnymi rozwiązaniami
Lexus przygotowuje się do wprowadzenia nowej generacji aut, które będą powstawać z wykorzystaniem innowacyjnych materiałów, a jej prototypowe modele prezentują najnowsze technologie. LF-ZL to koncepcyjny, flagowy SUV z bateryjnym napędem elektrycznym, który umożliwi komunikację pomiędzy kierowcą i autem na nieznanym do tej pory poziomie, a także ułatwi personalizację pojazdu w danej chwili. Stworzenie elementów wnętrza z bambusa to nie tylko odniesienie do japońskiej tradycji, ale też wyraz zrównoważonego rozwoju – przemysłowe wykorzystanie tej szybko rosnącej rośliny jest kluczowe do zapobiegania jej nadmiernemu wzrostowi oraz pomaga chronić przyrodę.
Wodorowy ROV Concept otrzymał przednią szybę z niskoemisyjnej żywicy z ultratwardą jednowarstwową powłokę, która jako pierwsza na świecie spełnia wymagania normy UN/ECE R43 Class L. Ponadto w amortyzatorach zastosowano płyn, który jest biodegradowalny, przedni zderzak oraz maska powstały z połączenia plastiku pochodzącego z recyklingu oraz biomateriału CNF, a włókna siatkowe wykorzystane we wspornikach oparć siedzeń stworzono z materiałów pochodzących z recyklingu.
Lexus innowacyjne rozwiązania przyjazne środowisku wprowadza także do modeli będących już w gamie marki. W elektrycznym Lexusie RZ oraz w najmniejszym miejskim crossoverze LBX można zamówić tapicerkę wnętrza wykonaną z ekologicznego zamszu Ultrasuede. Z kolei przy pomocy ogrzewania promiennikowego czy fotochromatycznego dachu marka pokazuje, jak w efektywnie ograniczyć zapotrzebowanie aut elektrycznych na energię.
Źródło: Lexus