Internetowa sprzedaż samochodów używanych rozkwitła w CarForFriend
Dzięki szybkiej reakcji na zmieniające się tendencje rynkowe oraz elastycznej ofercie, a także z powodu braku konieczności utrzymywania dystansu społecznego sklepy działające w Internecie w dobie pandemii COVID-19 mają możliwość szybszego osiągania zaplanowanych zysków, uzyskując znaczącą przewagę nad konkurencją związaną z tradycyjnym handlem.
Czy tak też jest w przypadku branży samochodów używanych? Rok 2020 z perspektywy CarForFriend.pl podsumowuje Jacek Fijołek, twórca platformy zajmującej się sprzedażą używanych aut w Polsce, Niemczech i Czechach.
Przez ostatni rok dokonała się rewolucja pod względem dokonywania zakupów internetowych. Dla konsumentów z Polski, jak i z całego świata, sklepy internetowe stały się podstawowym źródłem decyzji zakupowych. Dzięki szybkiemu reagowaniu na zmieniające się tendencje rynkowe oraz otwartości na nowoczesne rozwiązania marketingowe, tego typu działalność internetowa stała się nie tylko kluczem do skutecznego handlu, ale również i sposobem na przetrwanie biznesu w nieprzewidywalnych warunkach związanych z kryzysem epidemiologicznym.
Jak mówi Jacek Fijołek, twórca platformy CarForFriend.pl zajmującej się internetowym doradztwem oraz dostawą pojazdów używanych w Polsce, Niemczech i Czechach, rewolucja zakupowa dotyczy także branży motoryzacyjnej oraz rynku samochodów używanych. Tendencję tę najlepiej potwierdzają wyniki sprzedażowe aut za 2020 rok, które odnotował CarForFriend.pl. – Ze względu na panującą pandemię koronawirusa, w tym roku Polacy dużo chętniej kupowali używane auta przez Internet. My jako firma zajmująca się internetową sprzedażą samochodów „z drugiej ręki”, idealnie trafiliśmy swoją formą w ten wyjątkowo specyficzny czas. Pomimo kryzysu, sprzedaliśmy o 40% więcej samochodów niż w ubiegłym roku. Co więcej, w 2020 roku w Polsce zmieniły się także średnie ceny aut i Polacy zaczęli kupować coraz odważniej droższe samochody. W zeszłym roku średnia cena kupowanego pojazdu z oferty CarForFriend.pl wynosiła około 37 tys. złotych. W 2020 kwota ta przekroczyła sumę 40 tys. złotych – mówi Jacek Fijołek.
Twórca CarForFriend.pl zaznacza również, że Polacy w 2020 roku coraz śmielej decydowali się także na leasing droższych, zagranicznych samochodów z oferty CarForFriend.pl. Taka forma finansowania zakupu samochodu jest wyjątkowo atrakcyjna, gdyż pozwala na maksymalną optymalizację kosztów – po wygaśnięciu umowy użytkownik samochodu może go wykupić, oddać lub po prostu uzyskać nowy model, bez straty czasu na czynności związane ze sprzedażą pojazdu lub załatwianiem formalności w urzędach i ubezpieczalni.
A może akcje?
Co jeszcze przyniósł platformie CarForFrind.pl rok 2020? Jacek Fijołek zdradza, że plan obejmował wzrost sprzedaży samochodów o 50% oraz przekształcenie firmy na spółkę akcyjną. – Naszym założeniem na 2020 rok było przekształcenie CarForFriend.pl w spółkę akcyjną oraz podwojenie ilości sprzedawanych przez nas aut. O ile wzrost sprzedaży niemal prawie osiągnęliśmy własnymi siłami i troszeczkę „z pomocą” pandemii COVID-19, to tym mniej pozytywnym skutkiem ubocznym zarazy było opóźnienie o 3-4 miesiące zaplanowanego momentu zmiany formy na spółkę. W planach mieliśmy emisję akcji, podwojenie firmy oraz zwiększenie naszych udziałów na rynku w Czechach i Rumunii. Niestety pandemia pokrzyżowała nam plany. Mimo tego, nasze założenia wciąż pozostają aktualne i z pewnością postaramy się osiągnąć wszystkie zamierzone cele w nadchodzącym, nowym roku – podsumowuje Jack Fijołek.
Plan działania
Na co jest zatem przygotowany CarForFriend.pl w związku z nadejściem 2021 roku? Jak tłumaczy twórca platformy, oprócz wcześniej wspomnianego przejścia w spółkę akcyjną oraz zwiększania sprzedaży aut, firma planuje również rozwój dotychczasowych działań na rynku niemieckim i czeskim oraz ekspansję nowych rejonów sprzedaży – Rumunii oraz Słowacji. – Działalność na rynkach zagranicznych ma dla nas szczególne znaczenie. W przypadku czeskich konsumentów, są oni bardziej chętni do zakupu używanego samochodu przez Internet niż Polacy. Jest to spowodowane tym, iż Czesi są bardziej cyfrowi niż Polacy. Dla nich nabywanie auta online i za pomocą, na przykład, aplikacji mobilnej jest bardzo podobne do zakupu ubrań lub zamawiania jedzenia. W przypadku niemieckich klientów, zauważyli nas oni jako dostawców usług – choć nie sprzedajemy im aut, dokonujemy wszelkich napraw technicznych niemieckich samochodów – tłumaczy Jacek Fijołek.
A co z rynkami w Rumunii i Słowacji? Dla CarForFriend.pl stanowią one bardzo perspektywiczny kierunek rozwoju ze względu na ich obecny stan oraz charakter. – Tego typu kierunek ekspansji po prostu pasuje to do naszej logistyki. Rumuński rynek samochodów używanych jest taki sam jak ten polski kilkanaście lat temu. Z racji zbyt dużej odległości geograficznej do Niemiec, dla tamtejszych kierowców indywidualny import auta, na przykład, z Monachium do Bukaresztu jest po prostu nieopłacalny. W tej sytuacji wkraczamy my z naszą ofertą, zapewniając rumuńskim nabywcom aut wysokiej jakości, kompleksowe usługi – podsumowuje Jacek Fijołek, twórca CarForFriend.pl.
Źródło: CarForFriend.pl