Historia Dunlopa w pigułce

14.1.2014

Rok 2013 był czasem obchodów 125-lecia firmy Dunlop – jednej z legend motoryzacyjnego świata. Założyciel przedsiębiorstwa – John Boyd Dunlop – zapewne nie przypuszczał, że tworząc w 1888 roku pierwszą oponę pneumatyczną, zrobił pierwszy krok na drodze rozwoju światowej motoryzacji.

Wszechstronność Dunlopa

Z biegiem lat wynalazek brytyjskiego weterynarza stał się podstawowym wyposażeniem nie tylko samochodów, motocykli i rowerów, ale i wielu innych pojazdów: autobusów, pojazdów ciężarowych, rolniczych, a nawet samolotów. Dunlop oferował także materace, buty sportowe, piłki golfowe i tenisowe czy rakiety do tenisa. Natomiast podczas II wojny światowej produkował kuloodporne ogumienie na potrzeby armii.

Przełomy Dunlopa

Dziś Dunlop jest jednym z wiodących światowych producentów opon klasy high i ultra high performance. Aby osiągnąć taką pozycję na rynku oponiarskim, potrzebne były niezliczone godziny prac koncepcyjnych i testów. Umożliwiły one powstanie innowacyjnych rozwiązań, które na zawsze zmieniły branżę oponiarską – jak np. odkrycie przez dział techniczny Dunlopa zjawiska aquaplaningu w 1962 r. na nowym torze do testów na terenie fabryki Fort Dunlop w Wielkiej Brytanii.

Dunlop miał także swój wkład w opracowanie hamulców tarczowych jako skuteczniejszej alternatywy dla hamulców bębnowych. Eksperymenty z tym rozwiązaniem były przeprowadzane od pierwszych dni rozwoju motoryzacji, ale to Dunlop jest pionierem jeśli chodzi o stworzenie modelu, który mógł być niezawodnie używany w czasie jazdy.

Z kolei w latach 70. XX wieku Dunlop stworzył pionierską konstrukcję bezpiecznej opony RunOnFlat – coraz bardziej popularnego rozwiązania, które pozwala na jazdę z przebitą oponą przez pewien czas, nawet po znacznej utracie powietrza.

Sportowe triumfy Dunlopa

Jedną z najważniejszych decyzji w historii firmy był mariaż Dunlopa z motosportem. Zaowocowało to dziesiątkami rekordów, setkami zwycięstw i tysiącami startów w najważniejszych imprezach motoryzacyjnych na świecie.

Początek tej wspaniałej przygody to 1902 r., gdy jadący na oponach Dunlop Marcel Renault zwyciężył w wyścigu Paryż-Wiedeń na dystansie 990 km. Ponad 110-letnia historia Dunlopa w wyścigach obfitowała nie tylko w zwycięstwa, ale i prestiżowe wyróżnienia, takie jak nazwanie jednego z zakrętów na torze w Le Mans ‘Łukiem Dunlop’ oraz wybudowanie w 1932 r. półkolistego mostka z logo Dunlopa. To wyraz uznania dla zaangażowania marki w wyścigi na torze Le Mans oraz licznych sukcesów.

Dunlop jest związany z wyścigiem 24h Le Mans od samego początku, czyli od 1923 r. Marka dostarcza opony także zawodnikom startującym w 24-godzinnym wyścigu na torze Nürburgring, uchodzącym za największy i najtrudniejszy wyścig na świecie. Natomiast od 2006 r. przy udziale Dunlopa rośnie w siłę kolejny wyścig dwudziestoczterogodzinny – Dunlop 24H Dubaj. Dla wielu miłośników sportów samochodowych wyścigowy rok zaczyna się właśnie w Dubaju, gdzie potężne maszyny przystępują do maratońskiej rywalizacji w kilku kategoriach.

Motosport to także rajdy samochodowe, z prestiżowym Rajdem Monte Carlo na czele. W 1911 r. odbyła się jego pierwsza edycja, a zarazem rozpoczęła się rajdowa przygoda Dunlopa. Rallye Automobile Monte Carlo, zorganizowany po raz pierwszy przez księcia Monako Alberta I, to najstarszy kontynuowany do chwili obecnej rajd samochodowy na świecie. Od lat 50. XX wieku wzrastała aktywność Dunlopa w rajdowych mistrzostwach Europy oraz w imprezach rozgrywanych na innych kontynentach. Odbiorcami ogumienia Dunlop były fabryczne teamy BMC, Lancia, Porsche, Saab, Sunbeam, Triumph, Rover i Volvo.

„Doskonale znam markę Dunlop, bo w ciągu swojej wieloletniej rajdowej kariery wielokrotnie korzystałem z jej opon. Zawsze będzie mi się kojarzyła przede wszystkim ze znakomitą jakością. Mam świadomość, jak ekstremalnie eksploatowane są wszystkie elementy pojazdu podczas rajdów czy wyścigów, z jak ogromnym obciążeniem muszą się zmierzyć. Dlatego zaangażowanie w sporty motorowe to będzie dla mnie zawsze certyfikat jakości danego produktu” – komentuje Maciej Wisławski, jeden z najbardziej utytułowanych rajdowców w Polsce.

Rekordy Dunlopa

Historia Dunlopa to także stawianie czoła niemożliwemu i bicie kolejnych rekordów. W 1927 r. Malcolm Campbell, za kierownicą legendarnego Blue Birda na oponach Dunlop o specjalnej konstrukcji, pobił światowy rekord prędkości, osiągając 279,81 km/h. Opony tej samej marki zamontowano w bolidzie Mystery, którym
w ww. roku Henry Segrave osiągnął 327,97 km/h.

Kolejne rekordy przy udziale Dunlopa wynosiły 445,472 km/h, 484,598 km/h (oba w 1935 r.), 634 km/h (rekord z 1947 r., który przetrwał 25 lat), czy 1047,49 km/h (1983 r. na kołach wykonanych w Dunlop Aviation – lotniczym oddziale firmy Dunlop, produkującym obręcze i opony do samolotów). Ostatni światowy rekord prędkości na kołach skonstruowanych przez Dunlopa został ustanowiony 15 października 1997 r. w Black Rock Desert i wyniósł 1228 km/h.

„Miniony 2013 rok to wspaniały jubileusz 125-lecia firmy Dunlop. Historia Dunlopa to kamienie milowe w rozwoju motoryzacji, dlatego też marka jest dziś kojarzona niemal przez każdego miłośnika czterech kółek. Nie przesadzę, jeśli powiem, że po 125 latach działalności Dunlop jest obecnie legendą motoryzacji.Już od prawie 100 lat jest obecny także w Polsce, gdzie przyczyniał się nie tylko do sukcesów polskich kierowców rajdowych, ale też współpracował z producentami, dostarczał ogumienie do aut osobowych czy pojazdów komunikacji publicznej, a także wspierał polski motosport. Te działania nadal stanowią istotę działalności Dunlopa w Polsce i mam nadzieję, że tak pozostanie – przynajmniej na kolejne 125 lat” – powiedział Łukasz Tłuchowski, Dyrektor Marketingu opon osobowych Grupy Goodyear w Polsce i na Ukrainie.

 Więcej informacji na temat Dunlopa można znaleźć na stronie www.dunlop.pl oraz www.motorsport.dunlop.eu.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 1–2 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę