Hamulce ciche i bezpieczne
Podczas wybierania hamulców, istotnymi kwestiami są jakość wykonania oraz specjalne, antykorozyjne powłoki, nakładane na poszczególne części. Dzięki nowym rozwiązaniom, udaje się zminimalizować wibracje podczas jazdy i zwiększyć bezpieczeństwo, stabilność oraz pewność prowadzenia samochodu. Możemy zaobserwować wyraźne tendencje ku tworzeniu wyrobów przyjaznych środowisku i zmniejszających zużycie poszczególnych elementów.
Pierwsze klocki hamulcowe wynaleziono w 1902 roku, a dokonał tego angielski inżynier Fryderyk Wilhelm Lanchester. Były one wykonane z miedzi, jednakże szybko się zużywały. W 1917 roku wynaleziono hamulce hydrauliczne, a konstrukcji nowoczesnych hamulców tarczowych dokonano po II wojnie światowej, w 1949 roku. Pionierami w tej dziedzinie były takie marki jak: BMW, Citroën oraz Triumph.
Współczesne klocki hamulcowe można podzielić ze względu na tworzywo, z których zostały wykonane. Są to:
- Klocki metaliczne lub półmetaliczne – zawierają od 30 do 65% metalu, najczęściej są to wełna stalowa, drut oraz proszek żelaza, miedzi i grafitu wymieszane ze sobą. Klocki wykonane z półmetali charakteryzują się dobrym odprowadzaniem ciepła. Do ich wad można zaliczyć głośną pracę i niską skuteczność w niskich temperaturach.
- Klocki z materiałów organicznych (NAO – Non Asbestos Organic – organiczne bezazbestowe) – w ich skład wchdzą między innymi włókna szklane, guma, grafit, które są łączone żywicami. Są one o cichsze w porównaniu z klockami hamulcowymi wykonanymi z w technologii półmetalicznej i metalicznej, ale ich powierzchnia cierna jest o wiele miększa, przez co szybciej się ściera, a pył powstający w wyniku ścierania brudzi felgi.
- Klocki ceramiczne – jest to mieszanka materiałów o niskiej zawartości metali z materiałami organicznymi. Są skuteczne, nie generują nadmiernego hałasu. Pył, który powstaje w wyniku tarcia nie jest czarny i brudzący, ponieważ w składzie klocków zredukowano zawartość sadzy.
- Klocki z materiałów o niskiej zawartości metali – zawierają w sobie komponenty organiczne i nieorganiczne. Do ich zalet należą: wysoka odporność termiczna, bardzo dobra wytrzymałość w samochodach osobowych i ciężarowych oraz skuteczność w trakcie hamowania. Mają jednakże gorsze właściwości akustyczne i powodują szybsze zużywanie tarcz.
Przy produkcji podzespołów układu hamulcowego powstają rozwiązania, które są trwałe i przyjazne dla środowiska. Przykładem takiego stanu rzeczy są wyroby marki Brembo. W myśl nazwy Greentive, które jest połączeniem słów Green oraz Distinctive, ich nowe tarcze hamulcowe łączą ze sobą aspekty ekologiczne, z elegancją i wysoką jakością wykonania.
Dzięki swojej powierzchni hamującej Greentive® zapewnia bardzo niskie zużycie, co znacznie wydłuża cykl życia tarczy. Redukcja emisji pyłu hamulcowego zmniejsza zanieczyszczenie środowiska i zapewnia czystsze felgi. Ponadto powłoka oferuje wysoki poziom odporności na korozję, co jest cechą szczególnie docenianą w nowej generacji samochodów elektrycznych, w których układ hamulcowy jest wykorzystywany w inny sposób – wyjaśniają specjaliści z firmy Brembo.
Oprócz efektów wizualnych, liczą się również wyroby, które zabezpieczają hamulce przed niechcianą korozją. Zjawisko to może doprowadzić bowiem do niewłaściwej pracy tłoczka i zaburzenie funkcji klocka hamulcowego. Tarcze należy zatem powlec odpowiednim preparatem antykorozyjnym.
W rozmowie z Tomaszem Hurtem z Delphi Technologies dowiadujemy się o najnowszych powłokach, chroniących części przed uszkodzeniami:
Powlekane tarcze hamulcowe Delphi Technologies oferują maksymalną ochronę w wymagających warunkach. Ta specjalna, przyjazna dla środowiska i antykorozyjna powłoka stworzona na bazie mieszaniny wody i płatków cynku zapewnia ochronę przed niskimi temperaturami, wilgocią, brudem, solą i piaskiem, oraz utrzymuje się dłużej - dzięki odporności na działanie soli nawet do 240 godzin w porównaniu z większością tarcz malowanych częściowo, których odporność wynosi mniej niż 100 godzin. Dzięki obecności specjalnej powłoki, nie zachodzi potrzeba odtłuszczania, pozwalając na czystszy i szybszy montaż. Mechanicy mogą zamontować pokrywane tarcze od razu po wyjęciu z opakowania. Kolejną zaletą trwałej powłoki Geomet jest to, że powierzchnia mocowania do piasty jest mniej podatna na korozję, dzięki czemu tarczę można łatwiej zdemontować z piasty w razie wymiany. To wszystko pozwala mechanikom zaoszczędzić cenny czas i pieniądze.
Warto również zwrócić uwagę na podkładki tłumiące do klocków hamulcowych, które tłumią drgania podczas zatrzymywania pojazdu. Tego typu produkt wprowadziła na rynek marka TEXTAR. Wojciech Sokołowski, ekspert techniczny Textar, opowiada właściwościach i zaletach tego rozwiązania:
Aby zminimalizować uciążliwe piszczenie hamulców i zwiększyć komfort hamowania, zaleca się zastosowanie podkładek tłumiących. Mają one powierzchnię o strukturze tekstylnej i są połączone z płytą nośną okładziny specjalnym klejem. Obydwa komponenty wykazują doskonałe właściwości tłumiące i odsprzęgające. Dlatego też zapewniają wygodę i zmniejszają hałas podczas hamowania.
Pamiętajmy, że w kwestii układu hamulcowego, najważniejsze są bezpieczeństwo oraz komfort jazdy. Coraz częściej kierowcy zwracają również uwagę na estetykę i ekologiczne rozwiązania montowanych podzespołów. Istotny jest aspekt dotyczący niskiej zużywalności poszczególnych elementów, żeby jeździło się cicho, bezpiecznie i ekologicznie.