Goodyear i TNO rewolucjonizują bezpieczeństwo na drodze

Goodyear i TNO rewolucjonizują bezpieczeństwo na drodze Goodyear

Integracja technologii inteligencji opon z autonomicznym systemem hamowania awaryjnego (AEB) może pomóc w łagodzeniu skutków wypadków, umożliwiając wcześniejsze rozpoczęcie hamowania, szczególnie w trudnych warunkach drogowych. Dzięki danym o kontakcie opony z nawierzchnią system AEB zyskuje dokładniejszy obraz rzeczywistych warunków drogowych, co pozwala na podejmowanie bardziej precyzyjnych i skutecznych decyzji. Wyniki wspólnych badań, przeprowadzonych przez Goodyear – jednego z liderów w produkcji opon i rozwiązań dla flot – oraz holenderską organizację badawczą TNO, zostały zaprezentowane podczas targów Consumer Electronics Show 2025 w Las Vegas.

Po udanych testach integracji technologii Goodyear SightLine z systemami zapobiegającymi blokowaniu kół (ABS), zaprezentowanych podczas ubiegłorocznych targów CES, obecny projekt jeszcze wyraźniej ukazuje kluczową rolę danych dostępnych dzięki oponom dla rozwoju zaawansowanych systemów bezpieczeństwa pojazdów.

System AEB, zaprojektowany do zapobiegania kolizjom lub minimalizowania ich skutków poprzez automatyczne uruchamianie hamulców w sytuacji zagrożenia, stał się kluczowym elementem współczesnej motoryzacji. Istniejące systemy są zwykle dostosowane do nawierzchni o wysokim współczynniku tarcia, takich jak suchy asfalt, natomiast integracja z Goodyear SightLine, czyli zaawansowanym pakietem rozwiązań w zakresie inteligencji opon, może pomóc systemowi AEB skutecznie funkcjonować w szerszym spektrum warunków drogowych, w tym na nawierzchniach o niskim współczynniku tarcia, takich jak mokre lub oblodzone drogi. Dzięki precyzyjnym danym o powierzchni  styku opony z nawierzchnią drogi system AEB może uzyskać lepszy obraz rzeczywistych warunków jazdy, umożliwiając podejmowanie bardziej trafnych i precyzyjnych decyzji.

Goodyear

Bezpieczeństwo jest kluczowym motorem napędzającym innowacje Goodyeara – powiedział Chris Helsel, starszy wiceprezes i dyrektor ds. technologii w Goodyear.Dostarczając systemom AEB krytyczne informacje o oponach i warunkach drogowych, wspieramy producentów OEM i ich klientów w podnoszeniu standardów bezpieczeństwa. Znacznie wyprzedzamy przy tym planowane przez Amerykański Urząd ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA)  wdrożenie przepisów w zakresie obowiązkowego wyposażenia pojazdów osobowych w systemy AEB od 2029 roku. Poza wymogami regulacyjnymi, systemy AEB będą odgrywać kluczową rolę w rozwoju zautomatyzowanej jazdy, oferując kompleksowe rozwiązania bezpieczeństwa w każdej sytuacji na drodze.

Niedawne testy na mokrej nawierzchni wykazały, że ulepszony system AEB korzystający z technologii Goodyear SightLine może złagodzić skutki zderzeń przy prędkościach do 80 km/h poprzez wcześniejsze rozpoczęcie hamowania. Ogólnie rzecz biorąc, integracja AEB z SightLine w zakresie dostarczania danych o oponach i stanie drogi, znacząco zwiększa niezawodność działania systemu w różnych warunkach drogowych.

Goodyear

TNO koncentruje się na poprawie bezpieczeństwa, wydajności i zrównoważonego rozwoju pojazdów – powiedział Martijn Stamm, dyrektor ds. marketingu w dziale mobilności i środowiska zurbanizowanego w TNO. – Nasza współpraca z Goodyear ma na celu precyzyjne przewidywanie drogi hamowania pojazdu w różnych warunkach, takich jak suchy i mokry asfalt, oraz aktywację systemu AEB we właściwym momencie, aby zmniejszyć liczbę wypadków i chronić życie. Ta wiedza stanowi kluczowy element umożliwiający bezpieczne wprowadzenie bardziej zaawansowanych poziomów automatyzacji pojazdów.

To przełomowe rozwiązanie umacnia pozycję Goodyeara i jego partnerów jako liderów w dostarczaniu zaawansowanych technologii bezpieczeństwa, które nie tylko spełniają, ale i przewyższają wymogi prawne. W obliczu przygotowań głównych producentów OEM i dostawców do obowiązkowego wdrożenia systemów AEB od 2029 roku, integracja technologii SightLine oferuje znaczącą przewagę konkurencyjną w dążeniu do tworzenia bezpieczniejszych i bardziej inteligentnych pojazdów.

Źródło: Goodyear

Tagi artykułu

Zobacz również

autoEXPERT 12 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę