Badanie Goodyear: Co naprawdę stresuje polskich kierowców zimą?

Co naprawdę stresuje polskich kierowców zimą? Goodyear

Obawa, że ktoś inny straci panowanie nad swoim pojazdem to najczęściej wymieniany przez polskich kierowców powód stresu na zimowej drodze, wynika z badania Ipsos na zlecenie Goodyear. Badanie pokazało też, że najważniejszym powodem zmiany opon na zimowe jest w Polsce kwestia bezpieczeństwa, choć co piąty kierowca zmienia je na ostatnią chwilę, gdy zmusi go do tego faktyczne nastanie zimowej aury za oknem.

Poza lękiem o utratę kontroli nad autem przez innego uczestnika ruchu, który wskazało 58% badanych, wysoko na liście obaw znalazły się także ryzyko związane z dłuższą drogą hamowania i zmniejszona przyczepność na ośnieżonych i oblodzonych drogach (po 56%). Inne  popularne stresujące czynniki to ograniczona widoczność z powodu śniegu czy mgły (51%) i ryzyko utraty panowania nad własnym pojazdem (49%). 

Badanie Ipsos objęło wraz z Polską siedem europejskich krajów, i we wszystkich krajach kierowcy uznali, że najważniejszym powodem wymiany opon na zimowe jest bezpieczeństwo, ponad takimi aspektami jak komfort jazdy czy obowiązkowe regulacje. W Polsce odsetek kierowców wskazujących na bezpieczeństwo wyniósł aż 76% i był najwyższy spośród badanych krajów, powyżej europejskiej średniej wynoszącej 66%. 

Okazało się jednak, że aż co piąty polski kierowca (21%) zmienia opony na zimowe na ostatnią chwilę, reagując już na rzeczywiste objawy zimy, nie na prognozy. Zmianę opon w reakcji na prognozę pogody deklaruje grupa niemal dwa razy większa - 39% respondentów. Spora grupa kierowców (36%) twierdzi, że ma stały zaplanowany punkt w kalendarzu na zmianę opon, niezależnie od pogody czy prognoz. 

Oczekuje się, że do roku 2029 segment opon zimowych będzie zmniejszał się szacunkowo o 1,6% rocznie, ze względu na łagodniejsze zimy oraz postęp technologiczny i rozwój opon całorocznych, jednak opony zimowe nadal pozostają najlepszym wyborem dla wielu kierowców ze względu na powszechność zimowych warunków w wielu krajach na naszym kontynencie.

Jak wynika z badania, kierowcy jeżdżący na oponach zimowych uważają je za najbardziej odporne na śnieg i lód. Ponad połowa europejskich kierowców zgłasza też, że rzeczywiście napotyka takie warunki podczas jazdy – mimo nieco łagodniejszych zim, większość europejskich kierowców nadal doświadcza sytuacji, w których czuje się bardziej komfortowo na oponach zimowych.

Kierowcy poszukujący nowych opon zimowych mogą rozważyć nagradzany model Goodyear UltraGrip Performance 3, który jest teraz dostępny w większej liczbie jednostek asortymentowych niż kiedykolwiek wcześniej, w tym niemal 40 nowych rozmiarach na obręcze o średnicy 19 cali i większe. Opona ta ma wiele innowacyjnych rozwiązań, takich jak technologia Snow Protect, ze zwiększoną liczbą krawędzi chwytnych w bieżniku, poprawiających przyczepność na śniegu, oraz Wet Grip+, która pozwala na skuteczne odprowadzanie wody na boki, zmniejszając ryzyko aquaplaningu. Model ten jest również dostosowany do potrzeb aut elektrycznych dzięki specjalnym funkcjom, które redukują hałas 
i zwiększają wydajność.

Goodyear

Źródło: Goodyear

Tagi artykułu

autoEXPERT 12 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę