FTE - poszerzenie oferty do samochodów użytkowych

17.8.2015

FTE automotive Aftermarket wprowadza na rynek elektrohydrauliczny siłownik sprzęgła (EHCA) o jakości spełniającej wymagania pierwszego montażu (OE)

EHCA to podzespół o zwartej budowie służący do bardzo dynamicznego i precyzyjnego sterowania sprzęgłem w samochodach użytkowych. Dzięki temu innowacyjnemu elementowi z zakresu sterowania skrzynią biegów firma FTE automotive poszerza kompletną ofertę hydrauliki hamulcowej i sprzęgła. Nowy produkt łączny w jednym urządzeniu mechanikę, hydraulikę, sensorykę i elektronikę.

Siłownik zastępuje pedał sprzęgła, a kierowca nie musi zwracać uwagi na obroty silnika i aktualne przełożenie w celu wybrania optymalnego momentu zmiany biegów. Dzięki temu wyraźnie spada zużycie paliwa oraz emisja CO2. Jednocześnie spada zużycie sprzęgła i innych elementów przeniesienia napędu, przez co wydłuża się okres eksploatacji całego pojazdu. „Elektrohydrauliczne sterowanie automatycznym sprzęgłem to jedyne w swoim rodzaju rozwiązanie w branży zapewniając przy tym wyjątkowo precyzyjne operowanie sprzęgłem” – wyjaśnia Erik Lundtoft, Dyrektor Generalny Global Aftermarket firmy FTE automotive.

„Dzięki elektrohydraulicznemu sterowaniu automatycznym sprzęgłem możliwe jest bardzo precyzyjne manewrowanie pojazdem” – dodaje Lundtoft. „Kierowca jest odciążany w trudnych sytuacjach drogowych, takich jak chociażby podjeżdżanie pod strome wzniesienie.”

Elektrohydrauliczny siłownik sprzęgła EHCA jest fabrycznie napełniony płynem hamulcowym. Mechanicy w warsztacie muszą go jedynie podłączyć mechanicznie i połączyć z układem elektroniki pokładowej. Dzięki temu sprzęgło można sterować elektrycznie przy użyciu sygnałów z magistrali CAN.

Producenci stosują siłownik w ciężkich pojazdach użytkowych wyposażonych w zautomatyzowaną skrzynię biegów. Zautomatyzowana skrzynia biegów opiera się na technologii tradycyjnej, ręcznej skrzyni biegów – z tą różnicą, iż zmiana biegów odbywa się automatycznie. Przy tym ważnym elementem wykorzystywanym przez producentów pojazdów jest opracowany przez FTE automotive elektrohydrauliczny siłownik sprzęgła EHCA. Zastępuje on pedał sprzęgła, siłownik główny oraz wysprzęglik w pełni automatycznie rozłączając i załączając sprzęgło.

Możliwe błędy występujące w siłowniku EHCA są bardzo szybko diagnozowane. Główny sterownik samochodu ciężarowego zarządza siłownikiem wysyłając polecenia wykonania określonych funkcji. Jeżeli w trakcie realizacji tych poleceń pojawiają się odchylenia od założonych parametrów, urządzenie generuje kod błędu, który w zależności od zakresu usterki ostrzega kierowcę o konieczności zwrócenia się do warsztatu. Tam przy użyciu systemu diagnostycznego pojazdu określana jest przyczyna błędu. Również niezależne warsztaty są w stanie przy pomocy standardowego testera diagnostycznego odczytać kody błędów z komputera pojazdu. Jeżeli w wyniku przeprowadzonej diagnozy okaże się, iż siłownik musi zostać wymieniony, demontaż i montaż kompletnego podzespołu jest bardzo prosty dzięki wykorzystaniu technologii typu „plug-and-play”, czyli „podłącz i używaj”. FTE automotive zapewnia optymalne wsparcie dla warsztatów zapewniając dostawę w ciągu 24 godzin oraz szczegółową instrukcję demontażu i montażu siłownika EHCA.  

Nowy siłownik elektrohydrauliczny jako oryginalna część zamienna FTE jest już dostępny u niezależnych dystrybutorów. Informacje o produkcie dostępne są w bazie TecDoc. Ponadto można składać zamówienie przez system TecCom.

Więcej informacji na temat produktu możecie Państwo znaleźć na stronie: www.fte.de.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę