Ford Performance przygotowuje niezwykłego „twardziela” Rangera Raptora T1+ do startu w Rajdzie Dakar

Ford Performance przygotowuje Rangera Raptora do Rajdu Dakar Ford

Ford Performance uczestniczył w większej liczbie wyścigów i zwyciężał w większej liczbie serii, krajów i torów, niż jakakolwiek inna firma na świecie. Od Le Mans po Monako, od Daytona po Bathurst, od pustyni Finke po Ensenadę w Meksyku. Musi jednak zmierzyć się z jednym z najtrudniejszych wyścigów na świecie – legendarnym Rajdem Dakar.

  • Ford Performance planuje rozszerzyć globalną rywalizację w sportach motorowych, podejmując wyzwanie startu w budzącym respekt, legendarnym Rajdzie Dakar - jednej z najtrudniejszych prób terenowych na świecie
  • Skonstruowany specjalnie z myślą o motorsporcie, twardziel wśród modeli Forda – Ranger weźmie udział w Rajdzie Dakar 2024 w Arabii Saudyjskiej w klasie Rally Raid T1+ z zadaniem ukończenia imprezy i zebrania cennych doświadczeń
  • Ford Performance współpracuje w ramach kompleksowego programu badawczo rozwojowego z M-Sport i Neil Woolridge Motorsports, aby przygotować się do niezwykle trudnego wydarzenia, które rozpoczyna się w styczniu

 
Dzisiaj Ford ogłosił, że nadszedł czas, aby wypełnić tę lukę w swoim bogatym dorobku sportów motorowych. Ekstremalne wersje wyścigowe „twardzieli” Forda Rangera i Rangera Raptora utorują Ford Performance drogę do sportowej ekspansji na światowe trasy rajdów i wyścigów terenowych, w tym słynnego, budzącego respekt Rajdu Dakar w roku 2024 i w kolejnych edycjach.

Pierwszym celem w wieloletnim planie rywalizacji w Rajdzie Dakar jest dojechanie do mety i zdobywanie doświadczeń we współpracy z wieloletnimi partnerami M-Sport i Neil Woolridge Motorsport (NWM) w zakresie opracowywania konstrukcji pojazdów, serwisowania i organizacji pracy zespołu.

Naszym celem jest wystartowanie w jednej z najlepszych imprez terenowych na świecie – Rajdzie Dakar – powiedział Mark Rushbrook, dyrektor globalny Ford Performance Motorsports. – Nie możemy nie doceniać ogromu wyzwania, które przed nami stoi. Musimy najpierw dojechać do końca i zdobyć doświadczenia dzięki Rangerowi T1+ i partnerom takim jak M-Sport i NWM, którzy wnoszą swoją wiedzę. Razem możemy dokonać niesamowitych rzeczy na wydmach Półwyspu Arabskiego.

Na starcie Rajdu Dakar 2024, który odbędzie się w dniach 5-19 stycznia w Arabii Saudyjskiej, stanie specjalnie skonstruowany wyczynowy Ford Ranger, rywalizujący w klasie T1+ rajdów cross-country.

Połączony zespół Ford Performance, M-Sport i NWM zrealizował w ciągu 2023 roku serię faz projektowych i kontynuuje testy Rangera T1+, opartego na poprzedniej generacji modelu Rangera z 3,5-litrowym silnikiem EcoBoost. Oczekuje się, że samochód przed przyszłorocznym startem w Rajdzie Dakar weźmie udział w lipcu i październiku w próbnych startach w hiszpańskim Baja España Aragón i marokańskim Rally du Maroc.

Nasz pierwszy start w Dakarze będzie okazją do nauki, która pomoże nam wypracować podejście do naszych przyszłych występów – powiedział Rushbrook. – Podobnie jak w przypadku wszystkich pozostałych imprez sportowych, nie ścigamy się tylko po to, aby wygrać, ale także, aby przyczynić się do tworzenia lepszych produktów dla naszych klientów.

Ford Performance i M-Sport opracowują na Rajd Dakar 2025 nowego, zaprojektowanego pod kątem możliwości sportowych i zbudowanego zgodnie z przepisami klasy T1+ Rangera Raptora, który stanowi rozwinięcie najlepiej sprzedającego się pickupa w Europie. 

Rajd Dakar jest naprawdę jednym z największych światowych wydarzeń w rywalizacji pojazdów terenowych – powiedział Malcom Wilson, dyrektor zarządzający M-Sport. – Przez lata wraz z Fordem osiągaliśmy wielkie sukcesy w rajdach FIA WRC i nie możemy się doczekać, aby ten sam poziom zaangażowania, energii i wysiłku wnieść do rywalizacji w Dakarze z Rangerem.

M-Sport jest uznawany za wiodącego twórcę i organizatora kampanii sportowej samochodu M‑Sport Ford Puma HybridRally1 w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata FIA. Jest także konstruktorem silników w startach Mustanga GT3. Firma NWM odegrała kluczową rolę od samego początku istnienia Rangera Rally-Raid, ponieważ zespół opracował i zbudował w swoim zakładzie w Pietermaritzburgu, w KwaZulu-Natal w RPA, egzemplarze wyposażone zgodnie ze specyfikacją klasy T1+ Rajdu Dakar, wykorzystane do rywalizacji w południowoafrykańskim etapie mistrzostw Rally-Raid Championship (SARRC) i startujące potem na całym świecie. 

Źródło: Ford

Tagi artykułu

autoEXPERT 12 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę