ElectroMobility Poland zaczyna rekrutację. Projekt Izery wreszcie bez opóźnień?

ElectroMobility Poland zaczyna rekrutację Izera

Posłanka Hanna Gill-Piątek (obecnie niezależna, do niedawna w Polsce 2050) zwróciła się do premiera z interpelacją ws. postępu prac nad uruchomieniem produkcji polskiego auta elektrycznego Izera i planowanej fabryki w Jaworznie. Nie omieszkała przypomnieć, że Mateusz Morawiecki jeszcze jako minister siedem lat temu obiecywał, że do 2025 r. w Polsce będzie milion aut elektrycznych. W osiągnięciu tego celu pomóc miał polski model „elektryka”. Sytuacji przyjrzał się Kacper Świsłowski z Green News.

Odpowiedzi udzielił podsekretarz stanu w KPRM Jarosław Wenderlich, który powtórzył harmonogram przedstawiony przez spółkę ElectroMobility Poland (EMP), która nadzoruje projekt Izery. EMP w listopadzie 2022 r. poinformowała, że budowa fabryki zacznie się na początku 2024 r., a zakończy pod koniec 2025 r. Pierwsze egzemplarze Izery miałyby zjechać z linii produkcyjnej pod koniec 2025 r. i trafić do sprzedaży w 2026 roku. W ubiegłym roku przekazano też, że pierwsze polskie auto elektryczne będzie korzystało z platformy podłogowej chińskiego Geely. Projekt ma już spory poślizg, bo według pierwszych zapowiedzi auta miały zacząć zjeżdżać z linii produkcyjnej w 2024 roku.

W odpowiedzi Wenderlicha (datowanej na 7 marca 2023 r.) nie ma jednak ani słowa o postępie prac na terenie przeznaczonym pod fabrykę. Tymczasem, jak można przeczytać w materiałach miasta Jaworzno, w końcu je rozpoczęto. Nastąpiło to ze sporym opóźnieniem, ponieważ nie można było uzyskać zgód (chodziło o zmianę właściciela gruntów). W lutym 2023 r. zaczęła się wycinka drzew na terenie, na którym powstanie fabryka Izery.

Co więcej, EMP ogłosiło też start rekrutacji pracowników. Pod koniec 2022 r. ElectroMobility Poland otrzymało kolejne, szczodre dofinansowanie od państwa. Do 250 mln zł dołożono dodatkowe 250 mln zł, ponownie z Funduszu Reprywatyzacji Przedsiębiorstw.

Wenderlich w odpowiedzi na pytania posłanki Gill-Piątek o to, na co te środki przeznaczono, odsyła do sprawozdań EMP. Uchyla jednak rąbka tajemnicy. Sfinansowano m.in. „layout procesu produkcyjnego”, prace projektowe z biurem stylistycznym czy „pozycjonowanie marki” (polegające na określeniu docelowych grup klientów). Wszystkie szczegóły są dostępne w odpowiedzi podsekretarza stanu.

Źródło: Green News

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę