eActros z akumulatorowym napędem elektrycznym
Mercedes-Benz Trucks rozpoczyna nową fazę wieloletnich testów praktycznych eActrosa w firmie Logistik Schmitt w północnym Schwarzwaldzie. eActros z akumulatorowym napędem elektrycznym uzyskał już homologację do eksploatacji w zestawie drogowym o masie całkowitej 40 ton i jest obecnie w ciągłym użyciu w firmie Logistik Schmitt.
Klienci mogą już zamawiać pojazd w tej konfiguracji. Od rozpoczęcia testów w 2019 roku eActros pokonał ponad 70 tysięcy kilometrów w ramach ponad siedmiu tysięcy przejazdów. Teraz będzie kontynuował transport obudów skrzyń biegów i komponentów osi do fabryk Daimler Truck w Rastatt i Gaggenau, pokonując dziennie nawet 300 km w systemie trzyzmianowym.
Steffen Maier, szef działu testów klienckich, Mercedes-Benz Trucks: „Intensywna wymiana informacji z klientami na wczesnym etapie rozwoju jest integralnym elementem prac konstrukcyjnych nad naszymi pojazdami. Z tego powodu już od 2019 r. nasz zespół wspiera praktyczne testy eActrosa w firmie Logistik Schmitt. Po udanym uruchomieniu produkcji seryjnej w październiku zeszłego roku sukcesywnie rozszerzamy możliwości zastosowań eActrosa. Z radością rozpoczynamy w północnym Schwarzwaldzie intensywne testy zestawu ciężarowego z akumulatorowym napędem elektrycznym”.
Rainer Schmitt, wspólnik zarządzający w spółce Logistik Schmitt: „eActros w zestawie ciężarowym jest idealny do naszych zastosowań. W kombinacji z przyczepą ta elektryczna ciężarówka oferuje teraz nie tylko wyższą masę całkowitą, ale także znacznie większą pojemność ładunkową. Dzięki temu w ramach tych samych przejazdów możemy przewozić dwa razy więcej nośników ładunku”.
Akumulatorowo-elektryczny eActros z przyczepą
Zgodnie z przepisami, do holowania przyczep o masie powyżej 10 ton, ciągniki ciężkich zestawów ciężarowych muszą być wyposażone w hamulce długotrwałego działania. W eActrosie funkcję takiego systemu zwalniacza realizuje hamulec przyczepy (High Power Brake Resistor, w skrócie HPR) dla pojazdów z akumulatorowym napędem elektrycznym. Eksploatowany w firmie Logistik Schmitt eActros 300 (6x2), przeznaczony do jazdy z przyczepą, jest wyposażony w sprzęg do przyczep centralnoosiowych firmy Rockinger. Współpracująca z nim przyczepa to przyczepa centralnoosiowa z zabudową typu curtainsider firmy Junge. Jej długość wewnętrzna wynosi 7280 mm, a dopuszczalna masa całkowita 18 ton.
Mercedes-Benz eActros produkowany seryjnie od października 2021 r.
Akumulatory eActrosa składają się z trzech (eActros 300) lub czterech (eActros 400) pakietów akumulatorowych, każdy o zainstalowanej pojemności 112 kWh1 i pojemności użytkowej ok. 97 kWh2. eActros 400, wyposażony w cztery pakiety akumulatorowe, ma zasięg do 400 kilometrów3. Technicznym sercem tej elektrycznej ciężarówki jest jednostka napędowa – sztywna oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi i dwustopniową skrzynią biegów. Oba chłodzone cieczą silniki generują moc ciągłą 330 kW oraz moc maksymalną 400 kW. Ponadto, stosując przewidujący styl jazdy, można odzyskiwać energię elektryczną poprzez rekuperację. Energia wytworzona w ten sposób podczas hamowania trafia z powrotem do akumulatorów eActrosa, a następnie może być ponownie wykorzystana do napędzania pojazdu. eActrosa można ładować prądem o mocy do 160 kW – po podłączeniu do standardowego terminalu szybkiego ładowania prądem stałym o natężeniu 400 A ładowanie jego trzech pakietów akumulatorowych z poziomu 20 do 80 procent zajmuje nieco ponad godzinę4.
Daimler Truck stawia na elastyczność zastosowań swoich napędów i ich lokalną neutralność pod względem emisji CO2 .
W nieodległej przyszłości przewidziano w regionie również porównanie dwóch koncepcji pojazdów – akumulatorowo-elektrycznego eActrosa, eksploatowanego w firmie Logistik Schmitt, oraz ciężarówki zasilanej z napowietrznych linii trakcyjnych z projektu „eWayBW”. Daimler Truck nie planuje wytwarzania ciężarówek zasilanych z napowietrznych linii trakcyjnych i w swojej strategii stawia zarówno na pojazdy z napędem akumulatorowym, jak i wodorowym, a więc na systemy napędowe elastyczne w użytkowaniu i lokalnie neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. Umożliwiają one Daimler Truck uwzględnienie wszystkich rodzajów zastosowań u klientów przy zachowaniu pełnej elastyczności wyboru tras.