e-tron sygnałem startowym do e-ofensywy Audi

Audi AG
18.9.2018

Światowa premiera Audi e-tron jest jednocześnie sygnałem do rozpoczęcia elektrycznej ofensywy czterech pierścieni. Do roku 2025, w ofercie koncernu z Ingolstadt na najważniejszych światowych rynkach, znajdzie się dwanaście pojazdów napędzanych wyłącznie elektrycznie. Planuje się, że tego typu auta pokryją około jednej trzeciej ogólnej sprzedaży marki.

W gamie elektrycznych SUV-ów znajdą się e-tron oraz e-tron Sportback, który zadebiutuje w roku 2019. Pośród nowych elektrycznych modeli będą również takie z klasycznymi nadwoziami typu Avant, czy Sportback.
W gamie nowych samochodów elektrycznych przewidziano miejsce dla przedstawiciela każdego z segmentów rynkowych – od kompaktu, do klasy luksusowej.

Peter Mertens, członek zarządu AUDI AG ds. rozwoju technicznego mówi – Audi e-tron jest z pewnością jednym z najjaśniejszych punktów w historii naszego przedsiębiorstwa, a jednocześnie sygnałem do uruchomienia naszej strategii elektryfikacji.

By móc oferować pojazdy elektryczne w każdym z segmentów, od A do D, inżynierowie Audi opracowali wstępnie cztery platformy techniczne i rodziny produktowe. Bliska współpraca w tym względzie pomiędzy Działem Rozwoju Technicznego, a innymi markami grupy, wykorzystuje efekt synergii niezbędnej dla stworzenia szerokiej, globalnej gamy produktów oraz dla stworzenia podstaw sukcesu finansowego projektów.

Audi e-tron i e-tron Sportback wykorzystują podzespoły modularnej platformy Audi dla pojazdów z silnikiem montowanym wzdłuż. To i wiele innych innowacyjnych rozwiązań technicznych z obszaru systemów napędowych, tworzą podwaliny do stworzenia osobnej rodziny produktowej: SUV-ów z elektrycznym napędem na wszystkie koła quattro. Możliwość szybkiego ładowania z mocą nawet 150 kW oraz duży zasięg odpowiedni do odbywania długich podróży, to niewątpliwie punkty odniesienia dla innych modeli w tej klasie.

Audi zaprezentuje pierwszego członka kolejnej e-platformy jeszcze przed końcem roku 2018. Samochód koncepcyjny Audi e-tron GT, dynamiczne coupé z płaską podłogą, zadebiutuje podczas Los Angeles Auto Show. Rozwiązania techniczne tego pojazdu opracowywane były wspólnie z marką Porsche, jednak stylistyka i charakter koncepcyjnego e-tron GT wypełnione są kodem genetycznym Audi.

Innym wspólnym projektem działów rozwoju Audi i Porsche jest Platforma Elektryczna Premium (PPE). Będzie ona podstawą dla wielu rodzin modelowych Audi z elektrycznym napędem w segmentach od B do D. Znajdą się w nich zarówno oba SUV’y, jak i samochody z klasycznymi nadwoziami. Największą zaletą PPE jest to, że została ona zaprojektowana specjalnie na potrzeby napędu elektrycznego. Przynosi to korzyści w odniesieniu do masy pojazdu, jego wyposażenia i proporcji.

Kilka marek Grupy Volkswagen współpracuje nad rozwojem modularnej platformy elektryfikacyjnej (MEB), będącej bazą dla budowy serii e-modeli Audi, zwłaszcza masowej produkcji segmentu A. Jeden z nich zostanie zaprojektowany specjalnie z myślą o wymaganiach rynku chińskiego, najważniejszego jednolitego rynku Audi. AUDI AG znacząco poszerzy także gamę swych hybrydowych modeli typu plug-in.

– W przyszłości niemal w każdym segmencie rynkowym znajdziemy modele napędzane połączeniem silników elektrycznych i jednostki spalinowej, które będzie można ładować również ze zwykłego gniazdka elektrycznego – podkreślił członek zarządu AUDI AG ds. rozwoju technicznego Bernd Mertens.

Grupa AUDI AG, skupiająca marki Audi, Ducati i Lamborghini, jest jednym z najbardziej utytułowanych producentów samochodów i motocykli w segmencie premium. Produkty koncernu obecne są na rynkach ponad stu krajów całego świata, a produkcja odbywa się w 16 fabrykach w 12 państwach. Spółkami należącymi w 100% do Audi AG są: Audi Sport GmbH (Neckarsulm), Automobili Lamborghini S.p.A. (Sant'Agata Bolognese/Włochy) oraz Ducati Motor Holding S.p.A (Bolonia/Włochy).

W roku 2017, Grupa AUDI AG dostarczyła do klientów około 1 mln 878 tys. pojazdów marki Audi, 3815 sportowych samochodów Lamborghini i około 55 900 motocykli marki Ducati. W roku finansowym 2017, AUDI AG osiągnęło przychody w wysokości 60,1 miliarda euro, a zysk operacyjny wyniósł 5 miliardów euro. Obecnie, na całym świecie koncern zatrudnia około 90 tysięcy osób, z czego ponad 60 tysięcy zatrudnionych jest w Niemczech. Audi koncentruje swe działania na nowych produktach i zrównoważonych rozwiązaniach technicznych, ukierunkowanych na przyszłość mobilności.

Źródło: Informacja prasowa Audi

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę