Dwuczęściowe tarcze

ATE

Dwuczęściowe tarcze hamulcowe w wersji nitowanej są obecnie znakiem rozpoznawczym najnowszych modeli BMW takich jak E60 /E61 oraz następcy modeli F10/F11. Błędny dobór tarczy jednoczęściowej do tych modeli z oferty innych producentów układów hamulcowych rozczaruje kierowcę złym działaniem układu hamulcowego i wynikającą z tego reklamacją.

Zwiększająca się średnica tarcz hamulcowych jest wynikiem zwiększającej się masy pojazdów oraz wysokich prędkości które mogą osiągać w bardzo krótkim czasie. Efektem jest rosnąca energia kinetyczna pojazdów. Chcąc zatrzymać rozpędzony pojazd musimy nacisnąć na pedał hamulca i dosuwając klocek hamulcowy do tarczy hamulcowej, powodujemy często powstanie bardzo wysokich temperatur na elementach pary trącej. Wysokie temperatury powstają w tarczach hamulcowych w miejscu kontaktu klocka hamulcowego z tarczą hamulcową. Miejsce osadzenia tarczy hamulcowej na piaście koła posiada znacznie niższą temperaturę niż pierścień trący.

Ze względu na występujące bardzo duże różnice temperatur na jednoczęściowej tarczy hamulcowej następują również bardzo duże naprężenia w strukturze materiału z którego wykonane są tarcze hamulcowe. Naprężenia te powodują w konsekwencji deformacje tarczy hamulcowej na skutek przekroczenia krytycznej temperatury pracy tarczy hamulcowej.

Zastosowanie w miejsce tarczy dwuczęściowej tarczy jednoczęściowej powoduje zmianę parametrów pojazdu między innymi takich jak amortyzacja (zmiana masy nieresorowanej). Garnek takich dwuczęściowych tarcz wykonany jest z aluminium, co znacznie obniża ich wagę i tym samym poprawia osiągi pojazdu. Tarcze jednoczęściowe nie spełnią oczekiwań użytkowników pojazdów gdzie producent przewidział zastosowanie ze względu na osiągi tarcz dwuczęściowych. Kierowcy skarżą się na efekt bicia tarcz i winą obciążają warsztat w który dokonano montażu. 

Obecnie jedynie ATE oferuje na polskim rynku aftermarket dwuczęściowe tarcze do następujących modeli samochodów:

BMW serii 5 / F10 Limuzyna (10-)

BMW serii 5 / E60 Limuzyna (03-10)

BMW X6/E71/E72 (08-)

BMW serii 1 / E82 Coupe (07-13)

BMW serii 5 / F07 GT GRAN TURISMO (09-)

BMW serii 5 / E60 Limuzyna (03-10)

BMW serii 5 / F10 Limuzyna (10-)

BMW Z4 Roadster / E89 (09-)

BMW serii 1 / E82 Coupe (07-13)

BMW serii 3 / E36 (91-00)

BMW serii 3 / E46 (98-06)

BMW serii 1 / E82 Coupe (07-13)

BMW Z4 Roadster / E89 (09-)

BMW serii 5 / F10 Limuzyna (10-)

BMW serii 5 / E39 (96-03)

PORSCHE 911 (993) (93-97)

AUDI TT Coupe (98-06)

BMW X5 / E70 (07-13)

Nowe tarcze hamulcowe ATE są certyfikowane przez TUV Nord i otrzymały dokument dopuszczający do użytku konsumenckiego.

Więcej informacji na stronie www.ate-hamulce.pl

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę