Dopalacz w płynie

envirox
Maciej Blum
30.12.2011
W jaki sposób można zwiększyć skuteczność spalania w cylindrze? Za pomocą doładowania, które pozwala dostarczyć duże ilości powietrza potrzebnego do spalania paliwa. Okazuje się jednak, że nie jest to jedyne rozwiązanie.
Na rynku pojawiły się preparaty, które po dodaniu do paliwa zwiększają skuteczność jego spalania, nie powodując żadnych dodatkowych obciążeń silnika. Chodzi tu o cząsteczki dwutlenku ceru w skali nano (cząsteczki mniejsze od 8 nanometrów). Ich zawiesina w płynie bazowym składającym się z lekkich destylatów ropy naftowej obrabianych wodorem zawiera około 2% cząsteczek wspomnianego dwutlenku tlenku ceru (CeO2) i nosi roboczą nazwę EnviroxTM. Nanodrobiny tlenku ceru są bowiem 1250 razy mniejsze niż filtracja filtra paliwowego (dokładność filtracji filtra paliwa 10 μm). Envirox jest dodatkiem do oleju napędowego, musi więc być z nim wymieszany na przykład podczas tankowania paliwa lub doprowadzony do układu za pomocą dozownika. W 1 ml oleju napędowego z dodatkiem preparatu Envirox, przy proporcjach stosowania 1:4000 znajduje się kilka bilionów nanocząstek CeO2.

W silniku wysokoprężnym tworzy się znaczna ilość sadzy, która może przywierać do wewnętrznych powierzchni komór spalania jako osad wraz z mgłą olejową układu smarowania. Osady te pogarszają pracę silnika z powodu oporów tarcia i powodują utratę ciepła powierzchni wewnętrznych. Mimo iż głowica i ścianki komory pozostają względnie chłodne w porównaniu do temperatury płomienia spalania, to ich temperatura oscyluje w granicach pomiędzy 200 a 500°C. Jest to dokładnie przedział temperaturowy aktywacji węgla dla nanocząstek tlenku ceru. Dlatego osady węglowe ulegają stopniowemu utlenianiu i usuwaniu z silnika, pozwalając na wydajniejszą pracę i obniżenie zużycia paliwa. Powszechnie znane zjawisko częściowego spadku mocy silnika Diesla po przejechaniu wyposażonym w niego autem kilkudziesięciu tysięcy km spowodowane jest przede wszystkim nieprawidłowym rozpylaniem paliwa na skutek nagromadzenia się nagaru na końcówkach wtryskiwaczy. Spadek mocy jest na tyle mały i postępuje stopniowo, że jest niezauważalny przez kierowcę, zwiększa jednak zużycie paliwa. W silnikach z dużymi przebiegami wtryskiwacze rozpylają paliwo na tyle źle, że fakt wzbogacenia paliwa środkiem z dodatkiem dwutlenku ceru daje efekty gorsze od spodziewanych. Dlatego też obserwowany jest na początku testu spadek zużycia paliwa zaledwie na poziomie 3-4%.

Największe oszczędności paliwa (7-12%) uzyskuje się przy sprawnych wtryskiwaczach, w silnikach bez osadów nagaru w komorze spalania, w pojazdach na dalekich trasach, z małą częstotliwością hamowania i przyśpieszania podczas jazdy (ruch zbliżony do jednostajnego). Najmniejsze oszczędności paliwa (5-7%) uzyskuje się przy niesprawnych wtryskiwaczach, w silnikach z dużą ilością nagaru w komorze spalania, w pojazdach pracujących w ruchu miejskim z dużą częstotliwością hamowania i przyśpieszania (ruch niejednostajny). Zaobserwowana oszczędność paliwa wraz z przejechanymi kilometrami wiąże się z procesem stopniowego czyszczenia komory spalania - czyli wypalania nagaru z wtryskiwaczy i gładzi cylindrów. Czas ten można skrócić, stosując podwójną dawkę Enviroxu, tj. 1:2000. Natomiast w nowych silnikach ze sprawnymi wtryskiwaczami uzyskuje się natychmiastowe duże oszczędności paliwa i wzrost mocy silnika.

Maciej Blum

Więcej informacji o Enviroksie znajdą Państwo w „autoEXPERCIE" 12/2011.

O Autorze

autoExpert 1–2 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę