Dopalacz w płynie

W silniku wysokoprężnym tworzy się znaczna ilość sadzy, która może przywierać do wewnętrznych powierzchni komór spalania jako osad wraz z mgłą olejową układu smarowania. Osady te pogarszają pracę silnika z powodu oporów tarcia i powodują utratę ciepła powierzchni wewnętrznych. Mimo iż głowica i ścianki komory pozostają względnie chłodne w porównaniu do temperatury płomienia spalania, to ich temperatura oscyluje w granicach pomiędzy 200 a 500°C. Jest to dokładnie przedział temperaturowy aktywacji węgla dla nanocząstek tlenku ceru. Dlatego osady węglowe ulegają stopniowemu utlenianiu i usuwaniu z silnika, pozwalając na wydajniejszą pracę i obniżenie zużycia paliwa. Powszechnie znane zjawisko częściowego spadku mocy silnika Diesla po przejechaniu wyposażonym w niego autem kilkudziesięciu tysięcy km spowodowane jest przede wszystkim nieprawidłowym rozpylaniem paliwa na skutek nagromadzenia się nagaru na końcówkach wtryskiwaczy. Spadek mocy jest na tyle mały i postępuje stopniowo, że jest niezauważalny przez kierowcę, zwiększa jednak zużycie paliwa. W silnikach z dużymi przebiegami wtryskiwacze rozpylają paliwo na tyle źle, że fakt wzbogacenia paliwa środkiem z dodatkiem dwutlenku ceru daje efekty gorsze od spodziewanych. Dlatego też obserwowany jest na początku testu spadek zużycia paliwa zaledwie na poziomie 3-4%.
Największe oszczędności paliwa (7-12%) uzyskuje się przy sprawnych wtryskiwaczach, w silnikach bez osadów nagaru w komorze spalania, w pojazdach na dalekich trasach, z małą częstotliwością hamowania i przyśpieszania podczas jazdy (ruch zbliżony do jednostajnego). Najmniejsze oszczędności paliwa (5-7%) uzyskuje się przy niesprawnych wtryskiwaczach, w silnikach z dużą ilością nagaru w komorze spalania, w pojazdach pracujących w ruchu miejskim z dużą częstotliwością hamowania i przyśpieszania (ruch niejednostajny). Zaobserwowana oszczędność paliwa wraz z przejechanymi kilometrami wiąże się z procesem stopniowego czyszczenia komory spalania - czyli wypalania nagaru z wtryskiwaczy i gładzi cylindrów. Czas ten można skrócić, stosując podwójną dawkę Enviroxu, tj. 1:2000. Natomiast w nowych silnikach ze sprawnymi wtryskiwaczami uzyskuje się natychmiastowe duże oszczędności paliwa i wzrost mocy silnika.
Maciej Blum
Więcej informacji o Enviroksie znajdą Państwo w „autoEXPERCIE" 12/2011.