Czystość silnika ma znaczenie

Shell
11.1.2017

Silnik samochodowy podczas jazdy poddawany jest ekstremalnym obciążeniom. Tylko w ciągu 1 sekundy dochodzi w nim do ponad 30 zapłonów mieszanki paliwowej, a każdy zapłon generuje temperaturę przekraczającą 2000 stopni Celsjusza.

Ponadto nawet przy spokojnej jeździe, tłok w cylindrze przemieszcza się w cylindrze około 100 razy na sekundę, a wał korbowy obraca się z prędkością kilku tysięcy obrotów na minutę. Ten skomplikowany mechanizm wymaga więc ochrony na najwyższym poziomie i to dlatego wybór oleju silnikowego jest tak ważny.

Skuteczność oleju

Jedną z najważniejszych funkcji, jaką powinien spełniać olej silnikowy, jest usuwanie nagarów i szlamów oraz zapobieganie zatorom, ponieważ wszelkie zanieczyszczenia mają bardzo niekorzystny, a nawet destrukcyjny wpływ na działanie silnika. Istotną rolę w utrzymaniu „sterylnych” warunków wewnątrz silnika odgrywa czystość środka smarnego. Decyduje o niej głównie jakość bazy olejowej, która stanowi od 75 do 90 procent produktu – w zależności od jego formulacji. Obecnie na rynku dostępne są oleje, w których baza jest produkowana z gazu ziemnego, a nie jak było do tej pory z ropy naftowej.

Tak więc, aby olej mógł być skuteczny w procesie oczyszczania silnika, powinnien nie tylko usuwać osady, ale przede wszystkim nie dopuścić do ich ponownego osadzania się na jego elementach. Tę prewencyjną rolę musi pełnić aż do momentu swojej cyklicznej wymiany. 

Rekomendacja od zawodowców

Jakość produktu smarnego nabiera szczególnego znaczenia, gdy mamy do czynienia z pracą silnika samochodowego poddawanego intensywnej eksploatacji, takiej jak np. w taksówkach. Silniki tych pojazdów każdego dnia testowane są w warunkach ruchu miejskiego, jazdy na krótkich odcinkach, przy częstych postojach na światłach i na niskich obrotach. Takie jednostki napędowe wymagają więc wyjątkowej ochrony. Dają ją np. oleje styntetyczne, których skuteczność potwierdzili w „Teście MPT Taxi 191-91” taksówkarze warszawskiej korporacji.

O Teście MPT Taxi 191-91

W projekcie udział wzięlo 48 taksówkarzy warszawskiej korporacji MPT Taxi 191-91. Przez sześć miesięcy kierowcy aut z silnikiem benzynowym, Diesla, a także z instalacją LPG, o przebiegu poniżej 100 000 km, testowali nowy, w pełni syntetyczny, olej silnikowy Shell Helix Ultra. Łącznie samochody przejechały 2 137 225 kilometrów. We wszystkich trzykrotnie wymieniono filtr i olej - Shell Helix Ultra (5W-40 lub 5W-30 ECT) – na starcie, po 12 tygodniach od pierwszej wymiany i po około 24 tygodniach. Po zakończeniu testu, w ankietach satysfakcji, taksówkarze dzielili się swoimi subiektywnymi opiniami na temat pracy silnika ich samochodu. Projekt został zrealizowany we współpracy z Inter Cars SA, największym dystrybutorem części zamiennych do samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych w Europie Środkowo-Wschodniej. Samochody biorące udział w teście były serwisowane w warsztacie współpracującym z Inter Cars SA, należącym do sieci Q-Service.

Źródło: Informacja prasowa Shell

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 1–2 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę