Czy nieużywany hak holowniczy trzeba odpiąć?
Chociaż hak holowniczy jest bardzo funkcjonalnym akcesorium niemal w każdym pojeździe, to montowany seryjnie lub już po zakupie samochodu często bywa nieużywany. Czy w tej sytuacji powinniśmy go zdemontować? Steinhof jako jeden z największych producentów haków holowniczych w Europie rozwiewa te wątpliwości.
W gąszczu przepisów ruchu drogowego niemal każdy kierowca ma chwile zwątpienia. Dotyczą one szczególnie okoliczności, które dzieją się sporadycznie i brakuje nam pewności, co w danej sytuacji stanowią przepisy. Często kierowcy zadają sobie pytanie, czy nieużywany hak holowniczy trzeba odpiąć?
Unia Europejska uregulowała przepisy prawa
Obecność Polski we wspólnocie europejskich państw rzuca nieco więcej światła na wymogi związane z hakiem holowniczym w aucie. Od chwili przystąpienia naszego kraju do Unii Europejskiej każdy samochód musi mieć hak holowniczy z odpinaną kulą haka. Pojazdy, które przeszły homologacje przed wejściem Polski do UE nie mają takiego obowiązku.
W Polsce brakuje jednoznacznej odpowiedzi
Przepisy ruchu drogowego na terenie Rzeczypospolitej są mało precyzyjne w zakresie konieczności odpinania haka holowniczego, gdy jest on nieużywany. Jedynie kula haka holowniczego, która zasłania tablicę rejestracyjną lub elementy oświetlenia musi być zdemontowana.
Największe kontrowersje budzi kwestia odszkodowania z polisy ubezpieczeniowej. Gdy jesteśmy uczestnikami kolizji drogowej, w której ktoś najechał na tył naszego auta i w tym czasie znajdowała się zamontowana kula haka holowniczego, niestety istnieje spore prawdopodobieństwo, że koszty poniesienia napraw za uszkodzenia pojazdu sprawcy towarzystwo ubezpieczeniowe zechce przerzucić również na właściciela samochodu z hakiem holowniczym.
Hak holowniczy a zagraniczny wyjazd?
Wśród polskich kierowców istnieje obawa o to, jak na widok pojazdu z nieużywanym hakiem holowniczym reagują funkcjonariusze policji w innych krajach Europy. Próby wystawienia mandatu karnego mogą pojawić się w Niemczech. Na szczęście polskich kierowców chroni Konwencja Wiedeńska. Na mocy jej postanowień, pod którymi podpisało się 60 krajów, samochody z aktualną homologacją w Polsce mogą poruszać się po terenie innego kraju z takim wyposażeniem, jakie przewiduje polskie prawo o ruchu drogowym.
– W Steinhof stawiamy przede wszystkim na jakość i bezpieczeństwo naszych produktów. Jako jeden z największych producentów haków holowniczych w Europie proponujemy dwa rodzaje haków. Pierwszy model oferuje odkręcaną kulę haka - wysokiej klasy śruby montażowe przymocowują kulę haka do jego korpusu. Jest to bardzo dobra propozycja dla klientów, którzy oczekują solidnego montażu w niższej cenie. Druga propozycja łączy w sobie wygodę użytkowania i bezpieczeństwo. Haki wypinane automatycznie nie wymagają użycia siły fizycznej i żadnych narzędzi. Specjalnie opracowany zamek zabezpiecza akcesorium przed kradzieżą. Każdy z oferowanych haków holowniczych ma odpowiednią homologację i może być używany z powodzeniem na terenie całej Europy – podsumowuje Mariusz Fronal z działu technicznego Steinhof.
Źródło: Steinhof