Części rządzą rynkiem

Części zamienne mają się dobrze
Jeśli chodzi o produkcję i sprzedaż części zamiennych, to nie doszło na tym rynku do gwałtownego załamania, jednak można na nim również zauważyć piętno kryzysu. Zarówno producenci, jak i dystrybutorzy podkreślają, że rok 2012 był bardzo trudny. Panująca na rynku sytuacja wymagała bardzo dużo pracy, aby w efekcie zakończyć poprzedni rok na poziomie zbliżonym do poprzedniego, z nieznacznym spadkiem, a czasami nawet i z zyskiem. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Exact Systems, w ciągu ostatnich pięciu lat dynamika wzrostu produkcji części i akcesoriów wyniosła ponad 50%, mimo że w 2012 r. wartość tego sektora spadła o ok. 5% i wyniosła 49 mld zł. Wynika więc z tego, że o sile polskiego sektora motoryzacyjnego decyduje właśnie produkcja części.
Oryginał czy zamiennik
Oferta samochodowych części zamiennych jest bardzo duża. Części na pierwszy montaż (OE) to komponenty, które producent auta stosuje podczas montażu pojazdu na linii produkcyjnej. Są sygnowane konkretną marką samochodu. Tylko niewielka ich część jest jednak wytwarzana przez producenta samochodu. Większość jest kupowana od zewnętrznych dostawców. Części pierwszomontażowe (OEM/ OES) to oryginalne części zamienne (części, które producent auta dopuścił jako jego „serwisowe" części zamienne do stosowania w autoryzowanych warsztatach). Części o jakości porównywalnej z oryginałem określane są jako AM i dostarczane na rynek wtórny (aftermarket). Warto znać te definicje, ponieważ w zależności od tego, jaki rodzaj części wybieramy, inna jest jej cena. Zdarza się też, że pod pojęciem „zamiennika" często rozumie się coś gorszego, słabej jakości, a nawet podrobionego. Tymczasem zamienniki premium to te same części, co tzw. oryginały - produkowane są najczęściej na tych samych liniach montażowych, jednak bez logo konkretnej marki samochodowej. Przy okazji są nawet o 60% tańsze od oryginałów. Następną grupą są zamienniki określano jako te „niższej jakości" - wykonywane są z dobrych materiałów i najczęściej posiadają odpowiednie certyfikaty w pełni dopuszczające je do eksploatacji. Na rynku można też kupić części używane. Klienci najczęściej szukają ich w różnego rodzaju serwisach internetowych.
- Wśród wstawionych w kwietniu br. ofert w kategorii „Części samochodowe" prawie 3/4 to części używane (73%) - mówi Anna Tokarek z Grupy Allegro. - Jednak użytkownicy zdecydowanie chętniej kupują części nowe (70% wszystkich transakcji w kategorii „Części samochodowe"). Kupujący spoglądają na rynek części używanych, jeśli cena nowej jest zdecydowanie wyższa.
Więcej w najnowszym „autoEXPERCIE" 6/2013.