Cyberbezpieczeństwo w branży motoryzacyjnej
W obliczu rosnących zagrożeń cyberbezpieczeństwa, branża motoryzacyjna w Polsce staje przed wyzwaniami związanymi między innymi z brakiem interdyscyplinarnego projektowania oraz ustandaryzowanych miar do oceny dojrzałości cyberbezpieczeństwa – wynika z raportu KPMG w Polsce i PZPM „Branża motoryzacyjna. Podsumowanie danych za H1 2024”. Publikacja analizuje także wyniki sprzedaży aut w Polsce za pierwszą połowę 2024 roku. W omawianym okresie na polskim rynku motoryzacyjnym zarejestrowano 277 tys. nowych samochodów osobowych, co stanowi wzrost o 16% w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. W segmencie samochodów ciężarowych zanotowano natomiast spadek sprzedaży o 10% r/r. W ciągu pierwszego półrocza 2024 roku w Polsce zarejestrowano aż 145 tys. pojazdów z napędami alternatywnymi, o 39,4% więcej niż w pierwszej połowie 2023 roku.
W okresie od stycznia do czerwca 2024 roku w Polsce zarejestrowano 277 tys. samochodów osobowych, o 16% więcej w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku. Liczba klientów instytucjonalnych zwiększyła się o jedną dziesiątą (+10,3% r/r), z kolei liczba klientów indywidualnych wzrosła o jedną trzecią (+31% r/r).
W drugim kwartale 2024 r. dynamicznie rosła liczba rejestracji samochodów marek premium, których zarejestrowano 71,4 tys. sztuk (wzrost o 23% r/r). W tym samym czasie zarejestrowano 205,6 tys. sztuk aut marek popularnych (+13,8% r/r).
– Pierwszą połowę bieżącego roku możemy zaliczyć do udanych, bo rejestracje samochodów osobowych wzrosły o 16%, natomiast samochodów dostawczych utrzymują się mniej więcej na tym samym poziomie co w roku ubiegłym. Co prawda w segmencie pojazdów ciężkich odnotowaliśmy 10-procentowy spadek, ale biorąc pod uwagę to, że przewidywania z końca zeszłego roku zakładały znacznie większe spadki, obecne wyniki nie okazują się aż tak złe. Warto odnotować dynamiczne wzrosty rejestracji samochodów hybrydowych oraz bardzo wysoki udział samochodów klasy premium. Możemy śmiało powiedzieć, że 1/4 polskiego rynku nowych pojazdów osobowych stanowią samochody klasy premium. Znacząco wzrosły też rejestracje motocykli i motorowerów. Jedyny segment, który w pierwszym półroczu zanotował bardzo poważny, bo aż 30-procentowy spadek – to przyczepy i naczepy – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Pojazdy z napędami alternatywnymi zdobywają rynek
W pierwszej połowie 2024 roku Polacy zarejestrowali 145 tys. samochodów osobowych z napędami alternatywnymi, czyli aż o 39,4% więcej w porównaniu z tym samym okresem 2023 roku.
– Udział pojazdów z napędami alternatywnymi konsekwentnie zwiększa się, natomiast wzrost generują przede wszystkim pojazdy o napędzie hybrydowym. W przypadku samochodów elektrycznych, podobnie jak na wielu innych rynkach europejskich, tempo wzrostu jest mniejsze niż w ubiegłych latach. Zwraca uwagę wzrost liczby punktów ładowania. Wynika on między innymi z realizowanych obecnie inwestycji w punkty ładowania z dofinansowaniem z programów NFOŚiGW oraz Komisji Europejskiej. Dodatkowo, duzi przedsiębiorcy realizują, wynikający z ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, obowiązek instalacji do końca 2024 roku co najmniej jednego punktu ładowania w budynkach niemieszkalnych (np. sklepach, biurach, hotelach), z którymi związanych jest więcej niż 20 stanowisk postojowych. Infrastruktura ładowania jest także kluczowa dla rozwoju rynku samochodów ciężarowych o napędzie elektrycznym – jeszcze w 2024 roku planowany jest nabór wniosków o dofinansowanie inwestycji w tym obszarze – mówi Przemysław Szywacz, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Lider doradztwa dla sektora motoryzacyjnego w KPMG w Polsce.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Obniżenie liczby rejestracji samochodów ciężarowych i przyczep
Obecnie rynek pojazdów ciężarowych radzi sobie gorzej. W okresie od stycznia do czerwca 2024 roku zanotowano 15,5 tys. nowych rejestracji tego typu pojazdów (-10,2% r/r). Podobny trend występuje w przypadku przyczep i naczep, których liczba rejestracji w pierwszej połowie roku wyniosła niemal 10 tys., co stanowi spadek aż o 30,3% w porównaniu z wynikami sprzed roku.
Z kolei rok 2024 przyniósł znaczący wzrost rejestracji motocykli, jak i wyraźny rozwój na rynku motorowerów. W pierwszym półroczu 2024 roku zarejestrowano 22 tys. nowych motocykli, czyli o 35% więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku. Również rynek motorowerów prezentuje się pozytywnie, z wolumenem rejestracji osiągającym 7 tys. nowych motorowerów, czyli o 24,2% więcej r/r.
W okresie od stycznia do czerwca 2024 roku wyprodukowano w Polsce 338,2 tys. pojazdów samochodowych – o 10,6% więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.
Cyberbezpieczeństwo w motoryzacji
Wraz z rozwojem pojazdów elektrycznych, autonomicznych i połączonych, wzrosło ryzyko cyberataków w przemyśle motoryzacyjnym. Nowoczesne technologie cyfrowe w pojazdach sprawiają, że są one szczególnie narażone na nieautoryzowany dostęp i naruszenia bezpieczeństwa.
– Rosnąca złożoność połączonych i autonomicznych pojazdów niesie za sobą nowe wyzwania w zakresie cyberbezpieczeństwa, które wymagają zaawansowanych środków ochrony. W milionach linii kodu sterujących dziś nowoczesnymi samochodami mogą kryć się błędy, stanowiące zagrożenie dla zdrowia i życia pasażerów. W obliczu tak istotnych zagrożeń kluczowe jest, aby producenci pojazdów inwestowali w nowoczesne rozwiązania zabezpieczające oraz rozwijali strategie zarządzania ryzykiem – mówi Michał Kurek, Partner w Dziale Consultingu, Szef Zespołu Cyberbezpieczeństwa w KPMG w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.
Branżę motoryzacyjną dotyka szereg istotnych wyzwań w zakresie cyberbezpieczeństwa, w tym: brak interdyscyplinarnego projektowania i procesów cyberbezpieczeństwa, rosnąca złożoność przepisów dotyczących cyberbezpieczeństwa i prywatności danych, niewystarczająca zgodność w zakresie cyberbezpieczeństwa w łańcuchu dostaw, brak ustandaryzowanych miar do oceny dojrzałości cyberbezpieczeństwa oraz rosnąca liczbę interfejsów wewnętrznych i zewnętrznych.
Źródło: KPMG