Coraz bliżej opracowania asfaltu redukującego smog

LOTOS Asfalt
2.8.2021

Na początku lipca tego roku odbyło się spotkanie przedstawicieli konsorcjum badawczego projektu „Ekologiczne asfalty”. Zaprezentowano na nim postęp prac badawczych, których celem jest stworzenie drogowej nawierzchni asfaltowej, redukującej zanieczyszczenia atmosferyczne w obszarze pasa drogowego.

Projekt „Ekologiczne asfalty” jest realizowany przez konsorcjum, w skład którego wchodzi Politechnika Gdańska (PG) i spółka LOTOS Asfalt z wykorzystaniem dofinansowania z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR). Opracowana w rezultacie drogowa nawierzchnia asfaltowa ma redukować zanieczyszczenia atmosferyczne w obszarze pasa drogowego. Ma to w szczególności dotyczyć ograniczenia stężenia toksycznych i szkodliwych substancji, zawartych w spalinach pojazdów, m.in. benzo(a)pirenu, tlenku azotu (NOX) i lotnych związków organicznych, których emisja wynika z dużego natężenia ruchu pojazdów w obszarach miejskich.

Podczas wizyty na Wydziale Chemicznym PG prof. Anna Zielińska-Jurek z zespołem zaprezentowała innowacyjny, skonstruowany specjalnie na potrzebę projektu, układ do badania degradacji zanieczyszczeń powietrza w obecności lepiszczy modyfikowanych materiałem fotokatalitycznym.

– Obecnie trwają prace nad dobraniem właściwego składu ekologicznego asfaltu i skutecznej modyfikacji składników, aby uzyskać jak największą efektywność redukcji zanieczyszczeń atmosferycznych, znajdujących się w rejonie pasa drogowego – podkreśla prof. Zielińska-Jurek. – W celu stworzenia jak najlepiej działającego w praktyce rozwiązania, współpracujemy intensywnie z naukowcami z Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska oraz z technologami z gdańskiej rafinerii. Liczymy, że synergia działań przyniesie sukces – dodaje.

W Laboratorium Drogowym, znajdującym się na Wydziale Inżynierii Lądowej i Środowiska PG, prof. Piotr Jaskuła pokazał specjalistyczny sprzęt i metody badawcze do testowania właściwości fizyko-mechanicznych ekologicznych asfaltów oraz mieszanek mineralno-asfaltowych i skuteczności ich działania w czasie eksploatacji. Ciekawostką było urządzenie zakupione specjalnie na potrzeby tego projektu, w którym próbki asfaltowej nawierzchni drogowej poddawane będą przyspieszonemu przecieraniu w celu symulacji warunków rzeczywistych, poprzez wywoływanie sił stycznych (ścinających) ogumionym kołem, pozbawiając nawierzchnię powierzchniowej otoczki asfaltu. Następnie wykonany zostanie na nich pomiar efektywności redukcji zanieczyszczeń w czasie eksploatacji, w komorze pomiarowej do badania degradacji zanieczyszczeń na Wydziale Chemicznym.

– Realizacja tego typu projektów wynika z przyjętej przez spółkę strategii polegającej na aktywnym poszukiwania nowych rozwiązań, które pozwolą na wdrożenie do sprzedaży innowacyjnych i ekologicznych produktów – tłumaczy Cezary Godziuk, prezes Zarządu LOTOS Asfalt.

– Stawiamy na proekologiczne rozwiązania, które w przyszłości mogą pomóc ograniczyć zanieczyszczenia atmosferyczne w obrębie pasa drogowego. Chodzi tu przede wszystkim o zdrowie mieszkańców i tworzenie rozwiązań, które znacznie poprawią sytuację w polskich miastach – dodaje Krzysztof Rodzik, członek Zarządu LOTOS Asfalt.

Kolejnym kamieniem milowym po stworzeniu ekologicznego lepiszcza asfaltowego, będzie zaprojektowanie i dobór mieszanki mineralno-asfaltowej o rozwiniętej powierzchni właściwej i makrostrukturze, tak aby nawierzchnia w jak największej skali oczyszczała powietrze. Ostatnim etapem będzie weryfikacja skuteczności działania nawierzchni ekologicznej podczas eksploatacji drogi na pełnowymiarowym odcinku testowym.

Źródło: LOTOS

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę